Preschools are
places where can provide vital skills for children. These skills are eating,
wearing and organizing clothes, cleaning, toilet training, organizing and
protection from dangers that can be described as self-care skills. The first
part of the study covers the validity and reliability of “Preschool Children
(36–72 months) Self-Care Skills Scale- Teacher Form” to determine their
self-care skills. The second part of the study aims to determine which
self-care skills teachers find important. The study group included 261 children
aged 36-72 months attending at preschool education institutions in Ankara
central districts. According to the findings, Preschool Children (36–72 months)
Self-Care Skills Scale- Teacher Form was found to be reliable and valid.
Teachers give more importance to the “Self cleaning and toilet training skills”
than other self-care skills. Results also showed that any statistically
significant difference has not been encountered in the gender, presence of
siblings, half–full day attendance of preschool, and birth order variables; but
by the children get older and attending time at the preschool education
increases, self-care skills implementing rate increases.
Okul öncesi eğitim
kurumları, çocukların yaşamsal bazı becerileri edinmelerini sağlayan
ortamlardır. Bu beceriler yemek yeme, giysilerini giyme ve düzenleme, temizlik
yapma, tuvalet eğitimi, düzenli olma ve tehlikelerden korunma gibi özbakım
becerileridir. Bu çalışmanın ilk bölümünde okul öncesi eğitim kurumlarına
devam eden çocukların özbakım becerilerini belirlemek amacıyla “Okul Öncesi
Dönem Çocukları (36–72 ay) İçin Özbakım Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu”nun
geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmış, ikinci bölümünde ise, öğretmenlerin
çocukların özbakımlarıyla ilgili hangi becerileri önemli bulduğu belirlenmeye
çalışılmıştır. Çalışma grubu, Ankara ili merkez ilçelerinde yer alan okul
öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 ay arasındaki 261 çocuktan oluşmaktadır.
Elde edilen bulgulara göre, “Okul Öncesi Dönem Çocukları (36–72 ay) İçin Özbakım
Becerileri Ölçeği-Öğretmen Formu”nun geçerli ve güvenilir olduğu belirlenmiştir.
Öğretmenlerin “Kişisel temizlik-tuvalet” ile ilgili özbakım becerilerini diğerlerine
oranla çok daha önemli buldukları saptanmıştır. Bu bulgunun yanı sıra
cinsiyet, kardeş varlığı, kuruma tam–yarım gün devam etme ve doğum sırası değişkenleri
bakımından özbakım becerilerinde anlamlı farklılık olmadığı ancak çocukların
yaşları büyüdükçe ve okul öncesi eğitim kurumuna devam süreleri arttıkça
özbakım becerilerini hayata geçirme oranlarının arttığı ortaya çıkmıştır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 45 Sayı: 45 |