Bu çalışmanın
amacı, üstün zekâlı öğrencilerin, zihinsel engelli öğrencilerin ve normal
zekâya sahip öğrencilerin davranış problemleri ile aile işlevleri arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Ayrıca aile işlevlerinin sağlıklı olup olmayışı,
öğrencilerin davranış problemleri, anne-babanın eğitim düzeyi, kardeş sayısı ve
anne-baba evlilik durumuna göre grupların farklılaşıp farklılaşmadığı da
karşılaştırılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir
çalışmadır. Araştırmaya; İstanbul ili, Zeytinburnu ilçesi ilkokul düzeyinde
öğrenim gören, ölçüt ve küme örnekleme yöntemi kullanılarak iki basamakta
seçilen 300 öğrenci (100 normal zekâya sahip, 100 üstün zekâlı tanısı almış,
100 zihinsel engelli tanısı almış) katılmıştır. Katılımcıların aile
işlevlerinin sağlıklılık durumu Bulut (1990) tarafından uyarlanan “Aile
Değerlendirme Ölçeği” ile davranış problemleri ise Kaner ve Çiçekçi (1999)
tarafından uyarlanan “Gözden Geçirilmiş Davranış Problemleri Kontrol Listesi
(GGDPKL)” ile değerlendirilmiştir. Bilgi toplama formu ile de katılımcıların
anne babanın eğitim düzeyi, kardeş sayısı ve anne-baba evlilik durumuna dair
bilgiler toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, öğrencilerin aile
işlevleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson
korelasyon katsayısı analizleri uygulanmıştır. Gruplar arasında anlamlı
farklılık olup olmadığını belirlemek için Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Dunnett’s C
analizi kullanılmıştır. Elde edilen verilerin anlamlılık düzeyi p<0.05
olarak kabul edilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonrasında, üstün
zekâlı, zihinsel engelli ve normal zekâya sahip öğrencilerin aile işlevleri ile
çocukların davranış problemleri arasında anlamlı düzeyde bir ilişki görülürken,
çeşitli aile işlevlerinin davranış problemleri için anlamlı yordayıcılar olduğu
da bulunmuştur. Ayrıca öğrenci grupları arasında aile işlevleri, davranış
problemleri, kardeş sayısı ve anne-baba eğitim düzeyi yönünden istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde bir fark bulunurken, anne-baba evlilik durumu yönünden
anlamlı bir fark bulunamamıştır.
The objective of the research is to examine the
relationship between parenting functions and various behaviour problems of
children with mental disabilities, with an average IQ, gifted ones. Besides,
that their parenting functions has been healthy/unhealthy, children’s behaviour
problems, parents’ education level, number of siblings, and parents’ marital
status have been examined and compared. This is a descriptive research based on
the relational screening model. 300 primary school students (100 gifted, 100
with average IQ, and 100 with mental disabilities) from Zeytinburnu Province
(the European side of Istanbul), contributed to the research. They were chosen
with teleological sampling method by Counseling and Research Center. Health
status of participants is measured with “Family Assessment Scale” by Bulut (1990), and behaviour problems with “Revised
Check List Of Behaviour Problems” by Kaner and Çiçekçi (1999). “Data Collection
Form” was used to describe participants’ parents’ education level and marital
status, and number of siblings. While analyzing the data, pearson correlation
coefficient analysis was used for understanding the relationship between
parenting functions and the behaviour problems scale points. On the other hand,
One Way Anova and Dunnett’s C Test was used for checking whether there were a
significance differences in the groups or not. The significance level of the
data has been accepted as p<.5. Results after the above mentioned
statistical analysis, there has been a statistically significant relationship
between healthy parenting functions and behaviour problems for the ones having
eithe an average level of IQ, gifted and mental disabilities. It was also found
to be significant predictors of behavioral problems of various family
functions. Based on the results of the
research, including all IQ levels, I can say that there has been a significance
difference in terms of parenting functions and behaviour problems the participants’ parents’ education levels
and number of siblings, but no significance difference in terms of the
participants’ parents’ marital status.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 3 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 47 |