The purpose of this study is to examine the effects of systematic creative problem solving activities on academic achievement, problem solving skills and systematic creative problem solving skills in the Force and Movement unit of middle school sixth grade students. Experimental and control groups, which were organized according to experimental design, were asked to answer the main and sub-problem questions of the research through pre-tests and post-tests. The study group of the study consists of a total of 60 students (30) in the 6th grade experimental group (30) studying in a secondary school in the province of Basaksehir, Istanbul in the academic year 2014-2015. Data collection tools applied to experimental and control groups as pre-test and post-test in the study are academic achievement test and creative problem solving test. Quantitative analysis of the data was done using SPSS 20 statistical program. As a result of the study, a significant difference was found in favor of the experimental group in the academic achievement test. According to creative problem solving test evaluations, the rate of producing creative ideas in the experimental group was found to be higher than the control group students. These findings indicate that systematic creative problem solving activities enhance academic success and contribute positively to systematic creative problem solving.
Systematic creative problem solving Force and movement Problem solving
Bu
çalışmanın amacı, sistematik yaratıcı problem çözme etkinliklerinin, ortaokul
6.sınıf öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket ünitesindeki akademik başarılarına ve
sistematik yaratıcı problem çözme becerilerine etkisinin incelenmesidir.
Deneysel desene göre düzenlenen, deney ve kontrol gruplarının yer aldığı
çalışmada ön-testler ve son-testler
aracılığıyla araştırmanın ana ve alt problem cümlelerine yanıtlar aranmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu 2013-2014 eğitim- öğretim yılı, İstanbul ili, Başakşehir ilçesindeki
bir ortaokulda öğrenim gören 6.sınıf deney grubu(30) kontrol grubu(30) olmak
üzere toplam 60 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada ön-test ve son-test olarak
deney ve kontrol gruplarına uygulanan veri toplama araçları, akademik başarı
testi ve yaratıcı problem çözme testidir. Verilerin nicel analizi SPSS 20
istatistik programı kullanılarak yapılmış, nitel analiz kısmında ise içerik
analizi uygulanmıştır. Çalışmanın
sonucunda, akademik başarı testinde deney grubunun lehine anlamlı farklılık
bulunmuştur. Yaratıcı problem çözme testi değerlendirmelerine göre, deney grubu
öğrencilerinde yaratıcı fikir üretme oranı kontrol grubu öğrencilerine göre
daha yüksek olduğu görülmüştür. Bu bulgular, sistematik yaratıcı problem çözme
etkinliklerinin akademik başarıyı arttırdığı ve
sistematik yaratıcı problem çözümü açısından olumlu yönde katkıda
bulunduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 49 Sayı: 49 |