Öğretmenlerin örgütsel adalet algılarının gösterdikleri örgütsel
vatandaşlık davranışı algıları üzerindeki etkisini belirlemeyi amaçlayan bu
araştırma, ilişkisel tarama modelinde tasarlanmış nicel bir çalışmadır.
Araştırmanın örneklemi, Mersin ili dört merkez ilçesinde bulunan 65 lisede
görev yapan 357 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırma verilerinin toplanması
amacıyla, Örgütsel Adalet, Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçekleri ile Kişisel
Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçları; öğretmenlerin örgütsel adalet
ve örgütsel vatandaşlık davranışı algı düzeylerinin yüksek olduğunu
göstermektedir. Mesleki kıdem değişkeni öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık
davranışı algısında anlamlı farklılaşmaya neden olurken diğer demografik
değişkenler her iki değişkende de anlamlı farklılaşmaya neden olmamıştır.
Öğretmenlerin örgütsel adalet ve örgütsel vatandaşlık davranışı algıları
anlamlı, pozitif yönlü ve orta düzeyde ilişkili bulunmuştur. Örgütsel adalet
algısının öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı göstermesinin
belirleyicisi olup olmadığını belirlemek için yapılan regresyon analizinde;
örgütsel vatandaşlık davranışında açıklanan toplam varyansın %18’inin örgütsel
adalet algılarından kaynaklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Örgütsel adalet Örgütsel vatandaşlık davranışı Okul Öğretmen
The purpose of this research is to determine the effect of teachers’ perceptions of organizational justice on the perceptions of organizational citizenship behavior, The model used for the research is relational survey model. The sample of the study consisted of 357 teachers working in the 65high schools in in four central district of Mersin province. In order to collect the research data, Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior Scales were used with Personal Information Form. In the study; teachers’ perception of organizational justice and organizational citizenship behavior was found to be out high. In terms of vocational seniority, there has been found a meaningful difference in perception of organizational citizenship behavior, other demographic variables did not cause meaningful difference in both variables. There was no statistically significant difference between the two groups with respect to other demographic variables. Teachers’ perceptions of organizational justice and organizational citizenship behavior were found to be meaningful, positively and moderately related. In the regression analysis to determine whether organizational justice perception is a determinant of organizational citizenship behavior; it was concluded that 18% of the total variance explained in the organizational citizenship behavior was related to the perceptions of organizational justice.
Organizational justice Organizational Citizenship behavior School Teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 49 Sayı: 49 |