Very few studies are found in the literature in Turkish dealing with military education institutions and military students. In addition, the studies on foreign military students studying in Turkey are extremely limited. The aim of this study is to evaluate the cultural interactions and integration of foreign military personnel studying at the Air Force Academy, the Naval Academy, and the University of Health Sciences in Turkey. The phenomenological design, a qualitative research method, has been used in accordance with this purpose. Maximum variation sampling, a type of purposive sampling, has been used to identify the study group. In this context, in-depth interviews have been conducted with 14 foreign military students studying at the Air Force Academy alongside three personnel (i.e., one captain, one lieutenant, and one civilian); eight foreign military students studying at the Naval Academy alongside three military personnel (i.e., one colonel, one lieutenant colonel, and one captain); and 10 foreign military students studying at the University of Health Sciences alongside eight military personnel with the rank of lieutenant. The data have been collected using the researcher-developed Foreign Military Personnel Cultural Interaction and Integration Evaluation Form for the purpose of revealing the feelings, thoughts, and experiences regarding the students’ learning processes in Turkey and GMP Authorized Officer Evaluation Form for the purpose of evaluating the training outcomes of the Turkish Air Force (TAF) personnel assigned to the students and the students’ experiences. Each interview lasted an average of 30-35 minutes; the interviews were analyzed by making voice recordings. Both researchers coded the analyses separately using the qualitative data analysis program MAXQDA and prepared a theme list. As a result of the analyses, the military education program has been evaluated to be important in terms of developing international relations as well providing cultural interactions between the military students of different countries; the effect of religious and cultural affinity was evaluated to be more important in the foreign military students’ decision to study in Turkey.
Military sociology public diplomacy military diplomacy acculturation foreign military education foreign military personnel
Türkçede askerî eğitim kurumlarını ve askerî öğrencileri ele alan literatür çok azdır. Bunun yanında Türkiye’de eğitim gören misafir askerî öğrencilere yönelik çalışmalar ise son derece sınırlıdır. Bu çalışmanın amacı, “Hava Harp Okulu”, “Deniz Harp Okulu” ve “Sağlık Bilimleri Üniversitesi”nde eğitim gören misafir askerî personelin kültürel etkileşimini ve uyumunu değerlendirmektir. Bu amaca uygun olarak nitel araştırma yönteminin olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde ise amaçlı örneklemenin bir parçası olan maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Bu kapsamda Hava Harp Okulunda eğitim gören 14 misafir askerî öğrenci yanında yüzbaşı, teğmen ve bir sivil personel olmak üzere toplam 3 personelle; Deniz Harp Okulunda eğitim gören 8 misafir askerî öğrenci yanında albay, yarbay ve yüzbaşı rütbelerinde görev yapan 3 askerî personelle; Sağlık Bilimleri Üniversitesinde eğitim gören 10 misafir askerî öğrenci yanında teğmen rütbesindeki askerî personelle derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Veriler, öğrencilerin Türkiye’deki öğrenme süreçlerine ilişkin duyguları, düşünceleri ve deneyimlerini ortaya koymak amacıyla geliştirilen “Misafir Askerî Personel Kültürel Etkileşim ve Uyum Değerlendirme Formu” ile öğrencilerle ilgilenen TSK personelinin Programın eğitim çıktılarını ve öğrencilerin deneyimlerini değerlendirme amacıyla geliştirilen “MAP Yetkili Subay Değerlendirme Formu” ile toplanmıştır. Her bir görüşme ortalama 30-35 dakika sürmüş olup ses görüşmeler kayda alınarak çözümlenmiştir. Çözümlemeler her iki araştırmacı tarafından Maxqda nitel veri analizi programıyla ayrı ayrı kodlanarak tema listesi çıkarılmıştır. Analizler sonucunda askerî eğitim programının farklı ülke askerî öğrencileri arasında kültürel etkileşim sağlamanın yanı sıra ülkeler arası ilişkilerin geliştirilmesi noktasında önemli görüldüğü; misafir askerî öğrencilerin Türkiye’de eğitim alma kararında daha çok dinî ve kültürel yakınlığın etkisinin önemli görüldüğü değerlendirilmiştir.
Askerî Sosyoloji Kamu Diplomasi Askerî Diplomasi Kültürleşme Yabancı Askerî Eğitim Misafir Askerî Personel
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 55 Sayı: 55 |