Eğitim teknolojisi, zaman içindeki gelişimin takip edilebilmesi için geniş kapsamlı analizler gerektiren kapsamlı bir içeriğe ve konu birikimine sahiptir. Kapsamlı analizlerin yapılması, o alandaki eksikliklerin olduğu yerlere odaklanılmasının kolaylaştırmanın yanı sıra öznel deneyimler yerine çoğul bir bakış açısının edinilmesini kolaylaştırmaktadır. Bu araştırmada, eğitim teknolojileri alanındaki araştırmaların genel eğilimlerinin belirlenmesi ve zaman içindeki gelişiminin takip edilebilmesi amaçlanmıştır. Eğitim teknolojisi araştırmaları yıl, yayın türü, ülke, dergi, kurum, yazar, bilim alanı, anahtar kelime, ülkeler arası ilişki, atıf, etkileşim vb. açılardan bibliyometrik yöntemle incelenmiştir. EdTech Journals 2021 listesinde ve SCOPUS veri tabanında eğitim teknolojileri alanında yer alan 156 dergideki 1950-2021 yılları aralığında yayınlanan 135,835 yayın üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma bulguları eğitim teknolojisi araştırmalarının yıllara göre sayısal gelişimi, içerikleri bakımından değişimi, araştırmalar arasındaki ilişki ve araştırmaların etkileri olmak üzere dört başlıkta sunulmuştur. Eğitim teknolojileri araştırmalarında 2000 yılından sonra yayın sayısının arttığı, akademik çalışmaların büyük bölümünü makalelerin oluşturduğu, ülke sıralamasında ve ortak yazar analizlerinde Amerika’nın öne çıktığı, en çok sosyal bilimler ve bilgisayar bilimleri konu alanlarında çalışmalar yapıldığı görülmüştür. Ortak kelime analizleri incelendiğinde ise etkileşimli öğrenme ortamları, öğrenme-öğretme stratejileri, pedagojik konular, sanal gerçeklik ve uzaktan eğitim konularının ön plana çıkmıştır. Eğitim teknolojisi alanındaki araştırmalarda en çok atıf alan dergiler Computers in Human Behavior, Computers And Education ve Journal Of Computer-Mediated Communication dergileri; en çok atıf yapılan kurum ise Michigan State Üniversitesi olmuştur. Eğitim teknolojisi alanında yapılan araştırmaların sayısal, içeriksel ve etkisel eğilimlerinin değerlendirildiği bu çalışmanın, alanda yapılacak araştırmalar için oluşturacağı zemin açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Eğitim Teknolojisi Bibliyometrik Analiz Eğitim Teknolojisi Trendleri Öğretim Teknolojisi Atıf Analizi Ortak Sözcük Analizi Scopus Bilim Haritalama
İLKE - İlim Kültür Eğitim Vakfı
Educational technology (EdTech) possesses comprehensive content and an accumulation of topics requiring extensive analyses for monitoring its development over time. Conducting comprehensive analyses facilitates acquiring a plural perspective instead of subjective experiences and facilitates focusing on the places where deficiencies occur in the field. This research aims to determine general EdTech research trends and to monitor its developments over time and investigates EdTech research from aspects such as year, publication type, country, journal, institution, author, scientific field, keywords, inter-country relationships, citations, and interactions using the bibliometric method. The study analyzes 135,835 EdTech publications published between 1950-2021 in 156 journals located in the EdTech Journals 2021 list and Scopus database and presents the findings under four headings: numerical development of EdTech research by year, content changes, relationships among the research, and research impact. The number of publications on EdTech research increased post-2000, with most being performed in the fields of social sciences and computer sciences, a large portion are composed of articles, and USA is prominent in the country rankings and coauthor analyses. When examining the common word analyses, the topics of interactive learning environments, learning-teaching strategies, pedagogical issues, virtual reality, and distance learning are prominent. The most-cited journals in EdTech research are Computers and Human Behavior, Computers and Education, and Journal of Computer-Mediated Communication. This study evaluates EdTech research’s numerical, contextual, and impact trends and is thought to contribute to the framework formed for future EdTech research.
Educational Technology Bibliometric Analysis Educational Technology Trends Instructional Technology Citation Analysis Common Words Analysis Scopus Science Mapping
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 25 Ocak 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 5 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 57 Sayı: 57 - EBD 57. Sayı |