Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Kimliği Algıları ve Öğretmen Kimlik Algılarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi

Yıl 2024, Cilt: 59 Sayı: 59, 171 - 204, 31.01.2024

Öz

Öğretmen kimliği, öğretmenlik mesleğinin merkezinde yer alır. Bu nedenle öğretmen kimliğini anlamak öğretmenlerin, mesleki benlik algıları, mesleki yeterlikleri, mesleki adanmışlıkları, iş tatminleri, motivasyonları ve görev algılarını anlamaya yardım edebilecektir. Bu araştırma ile öğretmenlerin, öğretmen kimliklerine ilişkin algı düzeylerini ve öğretmen kimliklerinin demografik değişkenlere (cinsiyet, mesleki deneyim, eğitim düzeyi, branş, görev yapılan okul kademesi ve görev yapılan yerleşim yeri) göre değişimini incelemek amaçlanmıştır. Mevcut araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 eğitim-öğretim yılında, Türkiye’nin Batman ilinde okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve lise devlet eğitim kurumlarında görev yapan toplam 8834 öğretmen oluşturmuştur. Mevcut araştırma örneklemi küme örnekleme yöntemi kullanılarak il, ilçe ve köy okullarında görev yapan her branştan 875 öğretmene ulaşılarak oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama aracı Öğretmen Kimliği Ölçeğidir. Ulaşılan veriler betimsel analizler t-test ve tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırma sonucunda: Öğretmenlerin, öğretmen kimliği algıları yüksek düzeyde saptanmıştır. Ayrıca öğretmen kimliğine ait öğretmen benliği, görev algısı, motivasyon, mesleki adanmışlık algıları yüksek düzeyde saptanmıştır. Sadece öğretmen kimliğine ait iş tatmini algıları orta düzeyde saptanmıştır. Öğretmen kimliği algıları üzerinde etkileri araştırılan, eğitim düzeyi, okul kademesi, görev yapılan yerleşim yeri, branş, demografik değişkenlerinin öğretmen kimliği üzerinde anlamlı bir farklılaşma yaratmadığı ancak cinsiyet ve mesleki deneyim değişkenlerinin anlamlı farklılıklar yarattığı saptanmıştır. Cinsiyet değişkeni, öğretmen kimliği görev algısı faktörüne ait algılarda kadın öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar yaratmıştır. Mesleki deneyim değişkeni, öğretmen kimliği öz yeterlik ve iş tatmini algılarında deneyimi fazla olan öğretmenler lehine anlamlı farklılıklar yaratmıştır Bu araştırma sonucunda öğretmenlerin sosyo-ekonomik koşullarının ve iş yüklerinin iyileştirilmesine yönelik düzenlemelerin yapılması önerilebilir.

Etik Beyan

Bu araştırma, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Etik Kurulunun 22.10.2021 tarih ve-117868 sayılı kararı ile alınan izinle yürütülmüştür.

Teşekkür

Bu araştırmadaki veriler Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü'nün 795859 Tez Sayılı Doktora tezinin sonuçlarıdır.

Kaynakça

  • Abu-Alruz, J. ve Khasawneh, S. (2013). Professional identity of faculty members at higher education institutions: A criterion for workplace success. Research in Post-Compulsory Education, 18, 431–442.
  • Akçil, M. ve Oğuz, A. (2015). Fen bilgisi öğretmenlerinin öz yeterlik inancı ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(11), 1-16.
  • Akın, U. (2006). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Gaziosmanpaşa Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Alptekin-Yolcu, M. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Arpacı, D., Bardakçı, M. (2015). An investigation on the relationship between prospective teachers’ early teacher identity and their need for cognition. Journal of Educationand Training Studies, 4(3), 9-19.
  • Atal, D. (2019). Öğretmen eğitimi sürecinin bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının mesleki kimlikleri üzerindeki etkisi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 435-467.
  • Aydın, F. (2022). Öğretmen kimliğinin oluşmasında hizmet öncesi eğitim ve okul ikliminin rolü. Yüzüncü yıl Üniversitesi: Yayımlanmamış doktora tezi.
  • Azim, M. (2017). Being a teacher: Developing self-efficacy and teacher identity through self-reflective techniques in teacher education programs. Journal of Education and Practice, 8(34), 7-14.
  • Babanoğlu, M. P. ve Ağçam, R. (2019). The use of Turkısh case markers by adult learners of Turkısh as a second language. Diyalektolog, 22, 35-44.
  • Balci, B. (2004). Milli eğitime bağlı meslek okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini. Marmara Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Derg.,7(1), 231-274
  • Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B. (2010). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 129-135.
  • Beauchamp, C. ve Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39, 175–189.
  • Beijaard, D. (1995). Teachers’ prior experiences and actual perceptions of professional identity. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 1(2), 281-294
  • Beijaard, D. (2009). Leraar worden en leraar blijven: Over de rol van identiteit in professioneel leren van beginnende docenten. [Becoming a teacher and staying a teacher: On the role of identity in professional development of beginning teachers]. Eindhoven, the Netherlands: Eindhoven University.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C. ve Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers' professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107–128.
  • Beijaard, D., Verloop, N. ve Vermunt, J. D. (2000). Teachers' perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749–764.
  • Brooke, R. (1994). Small groups in writing workshops: Invitations to a writer's life. National council of teachers of english, 1111 W. Kenyon Road, Urbana, IL 61801-1096 (ERIC Document Reproduction Service No. 0-8141-4483-7).
  • Browne, M. W. ve Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258.
  • Bukor, E. (2015). Exploring teacher identity from a holistic perspective: Reconstructing and reconnecting personal and professional selves. Teachers and teaching, 21(3), 305-327.
  • Canrinus, E. T. (2011). Teachers' sense of their professional identity. Groningen: PrintPartners Ipskamp B.V., Enschede, The Netherlands.
  • Ceylan, Y. (2019). Matematik öğretmen adaylarının öğretmen kimliği gelişimi ve kendilerini öğretmen hissetmeleri üzerine bir karma araştırma. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Chandran, L., Luli, R. J., Strano-Paul, L., & Post, S. G. (2019). Developing “a way of being”: deliberate approaches to professional identity formation in medical education. Academic Psychiatry, 43(5), 521-527.
  • Cheung, G. W. ve Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255.
  • Cheung, H. Y. (2008). Teacher efficacy: A comparative study of Hong Kong and Shanghai primary in-service teachers. The Australian Educational Researcher, 35(1), 103-123.
  • Choi, P. L., Yee, S. ve Tang, F. (2009) Teacher commitment trends: Cases of Hong Kong teachers from 1997 to 2007. Teaching and Teacher Education, 25, 767–777.
  • Coldron, J. ve Smith, R. (1999). Active location in teachers’ construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies, 31(6), 711-726.
  • Conway, P. F. ve Clark, C. M. (2003). The journey inward and outward: A re-examination of Fuller’s concerns-based model of teacher development. Teaching and Teacher Education, 19(5), 465-482.
  • Creswell, J. W. ve Clark, V. L. P. (2016). Designing And Conducting Mixed Methods Research. New
  • Creswell, J. W. ve Demir,SB. (2017). Araştırma Deseni. Eğiten Kitap.
  • Çelik, H. R. ve Kalkan, Ö. K. (2019). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliği algıları: Pamukkale Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(2), 351-365.
  • Çetin, F. (2016). Determination of value education self-efficacy beliefs of prospective teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 88-96.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Day, C. (1999). Developing teachers, the challenge of lifelong learning. London, Philadelphia: Falmer Press.
  • Day, C. (2004). Change agendas: The roles of teacher educators. Teaching education, 15(2), 145-158.
  • Day, C. ve Kington, A. (2008). Identity, well‐being and effectiveness: The emotional contexts of teaching. Pedagogy, Culture & Society, 16(1), 7-23.
  • Day, C., Elliot, B. ve Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and teacher Education, 21(5), 563-577.
  • Deschamps J. C. ve Devos, T. (1998). Regarding the relationeship between social identity and personel identity. S. Worchel, J. F. Morales, D. Paez, & J.C. Deschamps (Ed.) Social identity: International perspectives (ss.1-12) içinde. Londra: Sage.
  • Dörnyei, Z. (2001b). New themes and approaches in second language motivation research. Abbual Review of Applied Libguictisc, 21, 43-59.
  • Eğmir, E. ve Çelik, S. (2019). The educational beliefs of pre-service teachers as an important predictor of teacher identity. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 438-451.
  • Eğmir, E. ve Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. yüzyıl öğrenen becerileri. Trakya Eğitim Dergisi. 11(2), 953-968.
  • Esen, Y. (2007). Sexism in school textbooks prepared under education reform in Turkey. Journal for Critical Education Policy Studies, 5(2), 466-493.
  • Esen, Y. ve Bağlı, M. T. (2002). İlköğretim ders kitaplarındaki kadın ve erkek resimlerine ilişkin bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 143-154.
  • Flores, M. A. ve Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.
  • Franzak, J. K. (2002). Developing a teacher identity: The impact of critical friends practice on the student teacher. English Education, 34(4), 258-280.
  • Friedman, I. A. ve Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: A classroom-organization conceptualization. Teaching and Teacher Education, 18(6), 675-686.
  • Friesen, M. D. ve Besley, S. C. (2013). Teacher identity development in the first year of teacher education: A developmental and social psychological perspective. Teaching and Teacher Education, 36, 23–32.
  • Gibbs, C. (2003) Explaining effective teaching: self-efficacy and thought control of action. Journal of Educational Enquiry, 4(2), 1-14.
  • Gökçen, M. ve Büyükgöze-Kavas, A. (2018). Meslek seçiminde toplumsal cinsiyetin rolü: Bir ölçek geliştirme çalışması. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 48-67.
  • Gözükara, A. K. (2021). Motivasyonuna yönelik literatürün sistematik bir incelemesi. Yeditepe Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Güngör, F. (2017). The tensions between EFL teacher identities and INSET in the Turkish context. PROFILE Issues in Teachers Professional Development, 19, 13–27.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. ve Tatham, R.L. (2010). Multivariate data analysis. Pearson‐Prentice‐Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E. ve Zijlstra, B. J. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27.
  • Haskan-Avcı, Ö., Tozar, M. Z., Hasret, Y., Yiğit, S. ve Özdemir, E. (2019). Toplumsal cinsiyete dayalı meslek seçimi ölçeğinin geliştirilmesi-kız öğrenci formu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 252-266.
  • Hermans, R., van Braak, J. ve Van Keer, H. (2008). Development of the beliefs about primary education scale: Distinguishing a developmental and transmissive dimension. Teaching and teacher Education, 24(1), 127-139.
  • Hong, J. Y. (2010). Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1530-1543.
  • Hong, J., Greene, B. ve Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching, 43(1), 84-98.
  • Hongying, S. (2007). Literature review of teacher job satisfaction. Chinese Education ve Society, 40(5), 11-16.
  • Hyun Jung, C. (2009). Development and examination of a model of science teacher ıdentity. The Ohio State University: Unpublished dissertation.
  • Kao, Y. ve Lin, S. (2015). Constructing a structural model of teachers’ professional identity. Asian Journal of Management Sciences & Education, 4(1), 69-81.
  • Karali, M. A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik düzeyleri ile olası benlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Karatepe, R. ve Akay, C, (2020). Pedagojik formasyon programı ve eğitim fakültesi öğrencilerinin meslek öncesi öğretmen kimliği algılarının incelenmesi. Journal Of Advanced Education Studies, 2(1), 45-60.
  • Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers' professional development. Teaching and teacher education, 9(5-6), 443-456.
  • Kelchtermans, G. (2009). Who ı am in how ı teach is the message: self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15, 257–272.
  • Kim, L. E., Jorg, V. ve Klassen, R. M. (2019). A meta-analysis of the effects of teacher personality on teacher effectiveness and burnout. Educational Psychology Review, 31, 163–195.
  • Knowles, G. J. (1992). Models for understanding pre-service and beginning teachers’ biographies: Illustrations from case studies. I. F. Goodson (Ed.), Studying teachers’ lives (ss. 99-152) içinde. London, England: Routledge.
  • Koca, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik etkinliklerine yönelik özyeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 375-386.
  • Kozak, M., Certel, Z., Bahadır, Z. ve Çelik, B. (2020). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmen kimlikleri ile mesleği tercih etme nedenleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 166-177.
  • Kozikoğlu, İ. ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290.
  • Küçükaydın, M. A. ve Gökbulut, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin incelenmesi. International Journal of Active Learning, 4(2), 41-59.
  • Kyriacou, C. ve Coulthard, M. (2000). Undergraduates' views of teaching as a career choice. Journal of education for Teaching, 26(2), 117-126.
  • Lerseth, K. A. (2013). Identity development among pre-service teacher candidates. Iowa State University: Unpublished dissertation.
  • Li, B. (2016). Identifiable but changeable: Capturing the features of teacher identity. International journal Soc.Sci. & Education, 6, 225–234.
  • Lipka, R. P. ve Brinthaupt, T.M. (Eds.). (1999). Balancing the personal and professional development of teachers. The role of self in teacher development. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Marz, V. ve Kelchtermans, G. (2013). Sense-making and structure in teachers’ reception of educational reform. A case study on statistics in the mathematics curriculum. Teaching and Teacher Education, 29, 13-24.
  • Mockler, N. (2011). Beyond ‘what works’: Understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and teaching, 17(5), 517-528.
  • Nevgi, A. ve Löfström, E. (2015). The development of academics’ teacher identity: Enhancing reflection and task perception through a university teacher development programme. Studies in educational evaluation, 46, 53-60.
  • Olsen, B. (2008). How reasons for entry into the profession illuminate teacher identity development. Teacher Education Quarterly, 35(3), 23-40.
  • Olsen, B. (2012). Identity theory, teacher education, and diversity. Encyclopedia of diversity in education, 1, 1123-1126.
  • Pennington, M. C. ve Richards, J. C. (2016). Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors. RELC Journal, 47(1), 5-23.
  • Perera, H. N., Calkins, C. ve Part, R. (2019). Teacher self-efficacy profiles: Determinants, outcomes, and generalizability across teaching level. Contemporary Educational Psychology, 58, 186-203.
  • Perera, H. N., Maghsoudlou, A., Miller, C. J., McIlveen, P., Barber, D., Part, R., & Reyes, A. L. (2021). Relations of science teaching self-efficacy with ınstructional practices, student achievement and support, and teacher job satisfaction. Contemporary Educational Psychology, 102041.
  • Riyanti, D. (2017). Teacher identity development: A collective case study of English as a foreign language pre-service teachers learning to teach in an Indonesian university teacher education program. The University of Nebraska: Unpublished dissertation
  • Rodgers, C. ve Scott, K. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, D.J. McIntyre & K.E. Demers (Ed.), Handbook of research on teacher education: Enduring questions and changing contexts (ss. 732–755) içinde. New York, NY: Routledge.
  • Rots, I., Aelterman, A., Devos, G. ve Vlerick, P. (2010). Teacher education and the choice to enter the teaching profession: A prospective study. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1619-1629.
  • Rozati, F. (2017). Relating EFL teachers' professional and institutional identity to their teaching efficacy. Issues in Educational Research, 27(4), 859-873.
  • Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Educational Policy, 16(2), 149-161.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Yenice, N. (2009). Fen bilgisi ve sınıf öğretmenlerinin özyeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 244-260.
  • Sayılan, F. (2012). Toplumsal cinsiyet ve eğitim. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Scott, C., Stone, B. ve Dinham, S. (2001). “I love teaching but.” International patterns of teaching discontent. Education Policy Analysis Archives, 9(28), 1-18.
  • Sharabyan, S. K. (2011). An investigation into Iranian language teachers’ motivation with respect to their job satisfaction and second language pedagogy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1071-1075.
  • Soyer R., F., Yusuf, C. ve Kale, F. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin iş tatmini ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 259-271.
  • Staples, D. S., Hulland, J. S. ve Higgins, C. A. (1999). A self-efficacy theory explanation for the management of remote workers in virtual organizations. Organization Science, 10(6), 758-776.
  • Starr, S., Haley, H.-L., Mazor, K. M., Ferguson, W., Philbin, M. ve Quirk, M. (2006). Initial testing of an instrument to measure teacher identity in physicians. Teaching and Learning in Medicine, 18(2), 117-125.
  • Stenberg, K., Karlsson, L., Pitkaniemi, H. ve Maaranen, K. (2014). Beginning student teachers’ teacher identities based on their practical theories. European journal of teacher education, 37(2), 204-219.
  • Tabachnick. B. ve Fidell. L. (2012). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tashakkori, A. veTeddlie, C. (2010). Sage Handbook Of Mixed Methods in Social & Behavioral Research (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Timostsuk, I., ve Ugaste, A. (2010). Student teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 26, 1563-1570.
  • Toh, K. A., Ho, B. T., Riley, J. P. Ve Hoh, Y. K. (2006). Meeting the highly qualified teachers challenge. Educational Research for Policy and Practice, 5(3), 187-194.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • Uluyol, Ç. ve Şahin, S. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmen kimliği ve mesleki kaygı durumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 1051-1072.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H, Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Watt, H. M. ve Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and instruction, 18(5), 408-428.
  • Weiss, H. M. (2002). Deconstructing job satisfaction: Separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human resource management review, 12(2), 173-194.
  • Wenger, E. (1998). Communities of practice. Leaning, meaning, and identity. Newyork: Cambridge University Press.
  • Wolpin, J., Burke, R. J. ve Greenglass, E. R. (1991). Is job satisfaction an antecedent or a consequence of psychological burnout?. Human relations, 44(2), 193-209.
  • Yavuz, C. ve Karadeniz, C. B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Journal of International Social Research, 2(9), 507-519.
  • Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A poststructural perspective. Teachers and Teaching, 9(3), 213-238.
  • Zivkovic P. (2013). Professional development and teachers professional identity: self-assessment in Republic of Serbia. Journal of educational and instructional studies in the world, 3(1), 150-15.

Teacher Identity Perceptions and the Change of Teacher Identity Perceptions According to Demographic Variables

Yıl 2024, Cilt: 59 Sayı: 59, 171 - 204, 31.01.2024

Öz

Teacher identity is at the center of the teaching profession. Therefore, understanding teacher identity can help understand teachers' professional self-perception, professional competence, professional dedication, job satisfaction, motivation and task perception. This research aims to examine the perception levels of teachers regarding their teacher identities and the change of teacher identities according to demographic variables (gender, professional experience, education level, branch, type of school and location of duty). Descriptive scanning model was used in this research. The population of the research consisted of a total of 8834 teachers working in pre-school, primary school, secondary school and high school public education institutions in Batman province of Turkey in the 2020-2021 academic year. The sample of this research was created by reaching 875 teachers from all branches working in provincial, district and village schools using the cluster sampling method. The data collection tool of the research is the Teacher Identity Scale. The data obtained were analyzed using descriptive analysis, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). As a result of this research: Teachers' perceptions of teacher identity were found to be at a high level. In addition, belonging to the teacher identity; the perceptions of teacher self, perception of duty, motivation and professional dedication were found to be at high levels. Only job satisfaction perceptions regarding teacher identity were found to be at a moderate level. It was determined that the education level, type of school, location of duty and branch demographic variables, whose effects were investigated on teacher identity perceptions, did not create a significant difference on teacher identity, but gender and professional experience variables created significant differences. The gender variable created significant differences in favor of female teachers in the perceptions of the teacher identity task perception factor. The professional experience variable created significant differences in teacher identity, self-efficacy and job satisfaction perceptions in favor of teachers with more experience. As a result of this research, it may be suggested that regulations be made to improve the socio-economic conditions and workload of the teachers.

Kaynakça

  • Abu-Alruz, J. ve Khasawneh, S. (2013). Professional identity of faculty members at higher education institutions: A criterion for workplace success. Research in Post-Compulsory Education, 18, 431–442.
  • Akçil, M. ve Oğuz, A. (2015). Fen bilgisi öğretmenlerinin öz yeterlik inancı ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(11), 1-16.
  • Akın, U. (2006). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Gaziosmanpaşa Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Alptekin-Yolcu, M. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Arpacı, D., Bardakçı, M. (2015). An investigation on the relationship between prospective teachers’ early teacher identity and their need for cognition. Journal of Educationand Training Studies, 4(3), 9-19.
  • Atal, D. (2019). Öğretmen eğitimi sürecinin bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının mesleki kimlikleri üzerindeki etkisi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 52(2), 435-467.
  • Aydın, F. (2022). Öğretmen kimliğinin oluşmasında hizmet öncesi eğitim ve okul ikliminin rolü. Yüzüncü yıl Üniversitesi: Yayımlanmamış doktora tezi.
  • Azim, M. (2017). Being a teacher: Developing self-efficacy and teacher identity through self-reflective techniques in teacher education programs. Journal of Education and Practice, 8(34), 7-14.
  • Babanoğlu, M. P. ve Ağçam, R. (2019). The use of Turkısh case markers by adult learners of Turkısh as a second language. Diyalektolog, 22, 35-44.
  • Balci, B. (2004). Milli eğitime bağlı meslek okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmini. Marmara Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. BEÜ SBE Derg.,7(1), 231-274
  • Başer, N., Narlı, S. ve Günhan, B. (2010). Öğretmenlerin lisansüstü eğitim almalarında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 129-135.
  • Beauchamp, C. ve Thomas, L. (2009). Understanding teacher identity: An overview of issues in the literature and implications for teacher education. Cambridge Journal of Education, 39, 175–189.
  • Beijaard, D. (1995). Teachers’ prior experiences and actual perceptions of professional identity. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 1(2), 281-294
  • Beijaard, D. (2009). Leraar worden en leraar blijven: Over de rol van identiteit in professioneel leren van beginnende docenten. [Becoming a teacher and staying a teacher: On the role of identity in professional development of beginning teachers]. Eindhoven, the Netherlands: Eindhoven University.
  • Beijaard, D., Meijer, P. C. ve Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers' professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107–128.
  • Beijaard, D., Verloop, N. ve Vermunt, J. D. (2000). Teachers' perceptions of professional identity: An exploratory study from a personal knowledge perspective. Teaching and Teacher Education, 16, 749–764.
  • Brooke, R. (1994). Small groups in writing workshops: Invitations to a writer's life. National council of teachers of english, 1111 W. Kenyon Road, Urbana, IL 61801-1096 (ERIC Document Reproduction Service No. 0-8141-4483-7).
  • Browne, M. W. ve Cudeck, R. (1992). Alternative ways of assessing model fit. Sociological Methods & Research, 21(2), 230-258.
  • Bukor, E. (2015). Exploring teacher identity from a holistic perspective: Reconstructing and reconnecting personal and professional selves. Teachers and teaching, 21(3), 305-327.
  • Canrinus, E. T. (2011). Teachers' sense of their professional identity. Groningen: PrintPartners Ipskamp B.V., Enschede, The Netherlands.
  • Ceylan, Y. (2019). Matematik öğretmen adaylarının öğretmen kimliği gelişimi ve kendilerini öğretmen hissetmeleri üzerine bir karma araştırma. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Chandran, L., Luli, R. J., Strano-Paul, L., & Post, S. G. (2019). Developing “a way of being”: deliberate approaches to professional identity formation in medical education. Academic Psychiatry, 43(5), 521-527.
  • Cheung, G. W. ve Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling, 9(2), 233-255.
  • Cheung, H. Y. (2008). Teacher efficacy: A comparative study of Hong Kong and Shanghai primary in-service teachers. The Australian Educational Researcher, 35(1), 103-123.
  • Choi, P. L., Yee, S. ve Tang, F. (2009) Teacher commitment trends: Cases of Hong Kong teachers from 1997 to 2007. Teaching and Teacher Education, 25, 767–777.
  • Coldron, J. ve Smith, R. (1999). Active location in teachers’ construction of their professional identities. Journal of Curriculum Studies, 31(6), 711-726.
  • Conway, P. F. ve Clark, C. M. (2003). The journey inward and outward: A re-examination of Fuller’s concerns-based model of teacher development. Teaching and Teacher Education, 19(5), 465-482.
  • Creswell, J. W. ve Clark, V. L. P. (2016). Designing And Conducting Mixed Methods Research. New
  • Creswell, J. W. ve Demir,SB. (2017). Araştırma Deseni. Eğiten Kitap.
  • Çelik, H. R. ve Kalkan, Ö. K. (2019). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliği algıları: Pamukkale Üniversitesi örneği. Ege Eğitim Dergisi, 20(2), 351-365.
  • Çetin, F. (2016). Determination of value education self-efficacy beliefs of prospective teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 88-96.
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Day, C. (1999). Developing teachers, the challenge of lifelong learning. London, Philadelphia: Falmer Press.
  • Day, C. (2004). Change agendas: The roles of teacher educators. Teaching education, 15(2), 145-158.
  • Day, C. ve Kington, A. (2008). Identity, well‐being and effectiveness: The emotional contexts of teaching. Pedagogy, Culture & Society, 16(1), 7-23.
  • Day, C., Elliot, B. ve Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and teacher Education, 21(5), 563-577.
  • Deschamps J. C. ve Devos, T. (1998). Regarding the relationeship between social identity and personel identity. S. Worchel, J. F. Morales, D. Paez, & J.C. Deschamps (Ed.) Social identity: International perspectives (ss.1-12) içinde. Londra: Sage.
  • Dörnyei, Z. (2001b). New themes and approaches in second language motivation research. Abbual Review of Applied Libguictisc, 21, 43-59.
  • Eğmir, E. ve Çelik, S. (2019). The educational beliefs of pre-service teachers as an important predictor of teacher identity. International Journal of Contemporary Educational Research, 6(2), 438-451.
  • Eğmir, E. ve Erdem, C. (2021). Öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin yordayıcısı olarak 21. yüzyıl öğrenen becerileri. Trakya Eğitim Dergisi. 11(2), 953-968.
  • Esen, Y. (2007). Sexism in school textbooks prepared under education reform in Turkey. Journal for Critical Education Policy Studies, 5(2), 466-493.
  • Esen, Y. ve Bağlı, M. T. (2002). İlköğretim ders kitaplarındaki kadın ve erkek resimlerine ilişkin bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 143-154.
  • Flores, M. A. ve Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: A multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232.
  • Franzak, J. K. (2002). Developing a teacher identity: The impact of critical friends practice on the student teacher. English Education, 34(4), 258-280.
  • Friedman, I. A. ve Kass, E. (2002). Teacher self-efficacy: A classroom-organization conceptualization. Teaching and Teacher Education, 18(6), 675-686.
  • Friesen, M. D. ve Besley, S. C. (2013). Teacher identity development in the first year of teacher education: A developmental and social psychological perspective. Teaching and Teacher Education, 36, 23–32.
  • Gibbs, C. (2003) Explaining effective teaching: self-efficacy and thought control of action. Journal of Educational Enquiry, 4(2), 1-14.
  • Gökçen, M. ve Büyükgöze-Kavas, A. (2018). Meslek seçiminde toplumsal cinsiyetin rolü: Bir ölçek geliştirme çalışması. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 48-67.
  • Gözükara, A. K. (2021). Motivasyonuna yönelik literatürün sistematik bir incelemesi. Yeditepe Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Güngör, F. (2017). The tensions between EFL teacher identities and INSET in the Turkish context. PROFILE Issues in Teachers Professional Development, 19, 13–27.
  • Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. ve Tatham, R.L. (2010). Multivariate data analysis. Pearson‐Prentice‐Hall, Englewood Cliffs, NJ.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E. ve Zijlstra, B. J. (2019). Domains of teacher identity: A review of quantitative measurement instruments. Educational Research Review, 27, 15-27.
  • Haskan-Avcı, Ö., Tozar, M. Z., Hasret, Y., Yiğit, S. ve Özdemir, E. (2019). Toplumsal cinsiyete dayalı meslek seçimi ölçeğinin geliştirilmesi-kız öğrenci formu. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 45(45), 252-266.
  • Hermans, R., van Braak, J. ve Van Keer, H. (2008). Development of the beliefs about primary education scale: Distinguishing a developmental and transmissive dimension. Teaching and teacher Education, 24(1), 127-139.
  • Hong, J. Y. (2010). Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1530-1543.
  • Hong, J., Greene, B. ve Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: A longitudinal study. Journal of Education for Teaching, 43(1), 84-98.
  • Hongying, S. (2007). Literature review of teacher job satisfaction. Chinese Education ve Society, 40(5), 11-16.
  • Hyun Jung, C. (2009). Development and examination of a model of science teacher ıdentity. The Ohio State University: Unpublished dissertation.
  • Kao, Y. ve Lin, S. (2015). Constructing a structural model of teachers’ professional identity. Asian Journal of Management Sciences & Education, 4(1), 69-81.
  • Karali, M. A. (2018). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının meslek öncesi öğretmen kimlik düzeyleri ile olası benlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi: Yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Karatepe, R. ve Akay, C, (2020). Pedagojik formasyon programı ve eğitim fakültesi öğrencilerinin meslek öncesi öğretmen kimliği algılarının incelenmesi. Journal Of Advanced Education Studies, 2(1), 45-60.
  • Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers' professional development. Teaching and teacher education, 9(5-6), 443-456.
  • Kelchtermans, G. (2009). Who ı am in how ı teach is the message: self‐understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15, 257–272.
  • Kim, L. E., Jorg, V. ve Klassen, R. M. (2019). A meta-analysis of the effects of teacher personality on teacher effectiveness and burnout. Educational Psychology Review, 31, 163–195.
  • Knowles, G. J. (1992). Models for understanding pre-service and beginning teachers’ biographies: Illustrations from case studies. I. F. Goodson (Ed.), Studying teachers’ lives (ss. 99-152) içinde. London, England: Routledge.
  • Koca, Ş. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının müzik etkinliklerine yönelik özyeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 375-386.
  • Kozak, M., Certel, Z., Bahadır, Z. ve Çelik, B. (2020). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öğretmen kimlikleri ile mesleği tercih etme nedenleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 166-177.
  • Kozikoğlu, İ. ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile mesleğe adanmışlıkları arasındaki ilişki. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 270-290.
  • Küçükaydın, M. A. ve Gökbulut, Y. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının meslek öncesi öğretmen kimliklerinin incelenmesi. International Journal of Active Learning, 4(2), 41-59.
  • Kyriacou, C. ve Coulthard, M. (2000). Undergraduates' views of teaching as a career choice. Journal of education for Teaching, 26(2), 117-126.
  • Lerseth, K. A. (2013). Identity development among pre-service teacher candidates. Iowa State University: Unpublished dissertation.
  • Li, B. (2016). Identifiable but changeable: Capturing the features of teacher identity. International journal Soc.Sci. & Education, 6, 225–234.
  • Lipka, R. P. ve Brinthaupt, T.M. (Eds.). (1999). Balancing the personal and professional development of teachers. The role of self in teacher development. Albany, NY: State University of New York Press.
  • Marz, V. ve Kelchtermans, G. (2013). Sense-making and structure in teachers’ reception of educational reform. A case study on statistics in the mathematics curriculum. Teaching and Teacher Education, 29, 13-24.
  • Mockler, N. (2011). Beyond ‘what works’: Understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and teaching, 17(5), 517-528.
  • Nevgi, A. ve Löfström, E. (2015). The development of academics’ teacher identity: Enhancing reflection and task perception through a university teacher development programme. Studies in educational evaluation, 46, 53-60.
  • Olsen, B. (2008). How reasons for entry into the profession illuminate teacher identity development. Teacher Education Quarterly, 35(3), 23-40.
  • Olsen, B. (2012). Identity theory, teacher education, and diversity. Encyclopedia of diversity in education, 1, 1123-1126.
  • Pennington, M. C. ve Richards, J. C. (2016). Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors. RELC Journal, 47(1), 5-23.
  • Perera, H. N., Calkins, C. ve Part, R. (2019). Teacher self-efficacy profiles: Determinants, outcomes, and generalizability across teaching level. Contemporary Educational Psychology, 58, 186-203.
  • Perera, H. N., Maghsoudlou, A., Miller, C. J., McIlveen, P., Barber, D., Part, R., & Reyes, A. L. (2021). Relations of science teaching self-efficacy with ınstructional practices, student achievement and support, and teacher job satisfaction. Contemporary Educational Psychology, 102041.
  • Riyanti, D. (2017). Teacher identity development: A collective case study of English as a foreign language pre-service teachers learning to teach in an Indonesian university teacher education program. The University of Nebraska: Unpublished dissertation
  • Rodgers, C. ve Scott, K. (2008). The development of the personal self and professional identity in learning to teach. M. Cochran-Smith, S. Feiman-Nemser, D.J. McIntyre & K.E. Demers (Ed.), Handbook of research on teacher education: Enduring questions and changing contexts (ss. 732–755) içinde. New York, NY: Routledge.
  • Rots, I., Aelterman, A., Devos, G. ve Vlerick, P. (2010). Teacher education and the choice to enter the teaching profession: A prospective study. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1619-1629.
  • Rozati, F. (2017). Relating EFL teachers' professional and institutional identity to their teaching efficacy. Issues in Educational Research, 27(4), 859-873.
  • Sachs, J. (2001). Teacher professional identity: Competing discourses, competing outcomes. Journal of Educational Policy, 16(2), 149-161.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Yenice, N. (2009). Fen bilgisi ve sınıf öğretmenlerinin özyeterlik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 5(2), 244-260.
  • Sayılan, F. (2012). Toplumsal cinsiyet ve eğitim. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Scott, C., Stone, B. ve Dinham, S. (2001). “I love teaching but.” International patterns of teaching discontent. Education Policy Analysis Archives, 9(28), 1-18.
  • Sharabyan, S. K. (2011). An investigation into Iranian language teachers’ motivation with respect to their job satisfaction and second language pedagogy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 1071-1075.
  • Soyer R., F., Yusuf, C. ve Kale, F. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin iş tatmini ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 259-271.
  • Staples, D. S., Hulland, J. S. ve Higgins, C. A. (1999). A self-efficacy theory explanation for the management of remote workers in virtual organizations. Organization Science, 10(6), 758-776.
  • Starr, S., Haley, H.-L., Mazor, K. M., Ferguson, W., Philbin, M. ve Quirk, M. (2006). Initial testing of an instrument to measure teacher identity in physicians. Teaching and Learning in Medicine, 18(2), 117-125.
  • Stenberg, K., Karlsson, L., Pitkaniemi, H. ve Maaranen, K. (2014). Beginning student teachers’ teacher identities based on their practical theories. European journal of teacher education, 37(2), 204-219.
  • Tabachnick. B. ve Fidell. L. (2012). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • Tashakkori, A. veTeddlie, C. (2010). Sage Handbook Of Mixed Methods in Social & Behavioral Research (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Timostsuk, I., ve Ugaste, A. (2010). Student teachers’ professional identity. Teaching and Teacher Education, 26, 1563-1570.
  • Toh, K. A., Ho, B. T., Riley, J. P. Ve Hoh, Y. K. (2006). Meeting the highly qualified teachers challenge. Educational Research for Policy and Practice, 5(3), 187-194.
  • Tschannen-Moran, M. ve Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805.
  • Uluyol, Ç. ve Şahin, S. (2018). Pedagojik formasyon öğrencilerinin öğretmen kimliği ve mesleki kaygı durumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 22(4), 1051-1072.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H, Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16.
  • Watt, H. M. ve Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and instruction, 18(5), 408-428.
  • Weiss, H. M. (2002). Deconstructing job satisfaction: Separating evaluations, beliefs and affective experiences. Human resource management review, 12(2), 173-194.
  • Wenger, E. (1998). Communities of practice. Leaning, meaning, and identity. Newyork: Cambridge University Press.
  • Wolpin, J., Burke, R. J. ve Greenglass, E. R. (1991). Is job satisfaction an antecedent or a consequence of psychological burnout?. Human relations, 44(2), 193-209.
  • Yavuz, C. ve Karadeniz, C. B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin motivasyonunun iş tatmini üzerine etkisi. Journal of International Social Research, 2(9), 507-519.
  • Zembylas, M. (2003). Emotions and teacher identity: A poststructural perspective. Teachers and Teaching, 9(3), 213-238.
  • Zivkovic P. (2013). Professional development and teachers professional identity: self-assessment in Republic of Serbia. Journal of educational and instructional studies in the world, 3(1), 150-15.
Toplam 109 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fadile Aydın 0000-0002-0185-9971

Mecit Aslan 0000-0002-7970-5892

Erken Görünüm Tarihi 1 Şubat 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2024
Kabul Tarihi 16 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 59 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Aydın, F., & Aslan, M. (2024). Öğretmen Kimliği Algıları ve Öğretmen Kimlik Algılarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 171-204. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1359716