This study aims to analyze the theses conducted using the eye-tracking technology in mathematics education based on Council of Higher Education (CoHE) Theses Center. In this study, a total of 12 scientific theses, 7 of which were master's theses and 5 of which were doctoral theses, were evaluated. Data were analyzed with content analysis technique. The theses were analyzed under three headings: descriptive, methodology and topic information. The use of eye-tracking technology in mathematics education theses in Türkiye started with a master's theses in 2010. The universities that produced the most publications are Middle East Technical University and Hacettepe University. The departments that produced the most theses were Computer Education and Instructional Technology and Information Systems. While most of the master's theses were designed in accordance with the mixed research method, most of the doctoral theses were designed in accordance with the quantitative research method. In the theses conducted, mostly undergraduate and graduate students were studied. Applications were generally carried out with between 51-70 participants. While interviews were used in most of the master's theses, interview method was not used in all of the doctoral theses. The most preferred eye tracker was Tobii X2-60. Problem solving strategies and usability studies are the main topics studied using eye-tracking technology in mathematics education.
Descriptive research eye movements eye tracking graduate theses mathematics education
Bu çalışma, Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi veri tabanına dayanarak matematik eğitiminde göz izleme teknolojisi kullanılarak yürütülmüş tezleri analiz etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışmada, 7’si yüksek lisans 5’i doktora tezi olmak üzere toplam 12 bilimsel tez değerlendirilmiştir. Tezler sırasıyla betimsel özellikler, yöntem bilgisi ve konu bilgisi olmak üzere üç başlık altında analiz edilmiştir. Betimsel özellikler tezlerin yayınlandığı tez türü, yıl, üniversite ve bilim dalını içermektedir. Yöntem bilgisi tezlerin araştırma yöntemi, katılımcı kitlesi, örneklem sayısı, kullanılan görüşme çeşidi ve göz izleme cihazı türü gibi bilgileri içermektedir. Konu bilgisi başlığı altında ise araştırmanın hangi konu özelinde gerçekleştirildiği bilgisi yer almaktadır. Türkiye’de matematik eğitimi tezlerinde göz izleme teknolojisinin kullanımı 2010 yılında bir yüksek lisans tezi ile başlamıştır. En fazla yayın üreten üniversiteler Orta Doğu Teknik Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi’dir. En fazla tez üreten bilim dalı ise Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bilim Dalı ve Bilişim Sistemleri Bilim Dalı’dır. Yüksek lisans tezlerinin çoğu karma araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmışken doktora tezlerinin çoğu nicel araştırma yöntemine uygun olarak tasarlanmıştır. Yürütülen tezlerde çoğunlukla lisans ve lisans öğrencileri ile çalışılmıştır. Uygulamalar genellikle 51-70 arasında katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Yürütülen yüksek lisans tezlerinin çoğunda görüşme kullanılmışken doktora tezlerinin tamamında görüşme yöntemi kullanılmamıştır. En fazla tercih edilen göz izleyici Tobii X2-60 olmuştur. Matematik eğitiminde göz izleme teknolojisi kullanılarak çalışılan konuların başında problem çözme stratejileri ve kullanılabilirlik çalışmaları gelmektedir.
Betimsel araştırma göz hareketleri göz izleme lisansüstü tezler matematik eğitimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Matematik Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 61 Sayı: 61 |