Günümüzde yerleşmeleri beşeri
ve ekonomik bakımdan birbirine yakınlaştıran en önemli faaliyet ulaşımdır.
Ulaşım faaliyetini bir alanda sadece fiziksel olarak var olan bir unsur olarak
göremeyiz. Çünkü ulaşım faaliyeti gerek kara, gerek deniz gerekse de hava
ulaşımı vasıtalarıyla yerleşim yerleri üzerinde beşeri bakımdan büyük etkiler
yaratır. Bu etkilerden en önemlisi, “Yerleşme-nüfus etkisi”dir. Ülkemizin en
büyük “Mega Şehri” olan İstanbul, sahip olduğu topografik şartlardan dolayı
kara ulaşımına oldukça elverişlidir. Şehrin doğu-batı istikametinde uzanan D100
Karayolu ve TEM Otoyolu, güzergahları boyunca yerleşim alanlarını sanayi,
ticaret, yerleşme, nüfus gibi özellikler bakımından etkilemektedir. Bu
etkileşim özellikle son yıllarda nüfusu hızla artmaya başlayan ve kent
merkezine yaklaşık 60-80 km mesafede bulunan Silivri, Büyükçekmece ve
Beylikdüzü ilçelerinde belirgin bir şekilde gözlenmektedir. Aynı zamanda
Marmara Denizi’ne de kıyısı bulunan bu ilçelerin karayolu güzergahları ile
ilişkisinin incelendiği bu çalışmada son 15 yıllık nüfus verileri ışığında
değerlendirmeler yapılmıştır.
Nowadays,
transportation is the most important activity that has gathered settlements in
terms of economy and human. We cannot accept the transport activity as a factor
existing only physically in one area. Because the transport activity produces huge
effects on settlements in terms of human through the agency of both land and
sea and air transports. The most considerable effect is settling – population.
İstanbul, the biggest “Mega City” in our country, is conuenient for road
haulage because of its topographical conditions. The D100 motorway and the TEM
highway, extending from east to west across the city, affect the residential
areas along their paths with regard to facilities such as industry, trade,
settling and population. This interaction is significantly seen especially in
Silivri, Büyükçekmece and Beylikdüzü of which the populations have started to
increase rapidly, distanced approximately 60-80 kilometres from the city
centre. At the same time, this study analysing the relationship between the
countries located on the shares of the Marmara Sea with the highway route has
been evaluated in the light of 15 years’ population data.
Transportation Istanbul population motorway highway settlement
Konular | Beşeri Coğrafya |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 35 |