BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN “DOĞA” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ

Yıl 2016, Sayı: 33, 58 - 76, 29.01.2016
https://doi.org/10.14781/mcd.98568

Öz

ÖZET

Bu araştırma, ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin doğa kavramına ilişkin algıları metaforlar aracılığıyla ortaya koymak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 198 (%70,2) ortaöğretim öğrencisi ile 84 (%29,8) üniversite öğrencisi olmak üzere toplam 282 öğrenci katılmıştır. Araştırmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır. (1) öğrencilerin doğa kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar nelerdir? (2) öğrencilerin doğa kavramına ilişkin algıları eğitim durumu ve cinsiyet değişkeni bakımından farklılık göstermekte midir? Araştırmada verilerin toplanması için araştırmacılar tarafından geliştirilen bir ölçek yoluyla elde edilmiştir. Elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, ortaöğretim ve üniversite öğrencileri doğa kavramını orman, yeşil alan, ev, hayat, oksijen tüpü, cennet, sanat, özgürlük, gökkuşağı, canlı ve huzur olarak algıladıkları tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin doğa kavramıyla ilgili algılarına yönelik metaforları arasında eğitim durumu ve cinsiyet değişkenlerine göre bazı anlamlı farklılıkların olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Doğa, metafor, ortaöğretim, üniversite öğrencileri

ABSTRACT

This study examines and analyses the metaphors that high school and university students formulated to describe the concept of nature. 198 (70,2% ) high school students and 84 (29,8%) university students (n=282) participated in the study. Specifically, the following questions guided this study: (1) what metaphors do high school and university students use to describe the concept of nature? (2) How do these themes differ across participants’ education level and gender?. The data were collected with a research packet consisted of a questionnaire. In the analysis of data, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation and t-test were used. The results obtained in this study are as follows: While metaphors associated with nature were received by students at high level, nature were seen by high school and university students as forest, green area, living, live, home, rainbow, art, freedom, scuba, heaven and serenity. Also among the views of participants, significant difference with respect to educational level and gender was found.

Keywords: Nature, metaphor, high school, university students

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

MUSTAFA Kahyaoğlu

HALİT Kırıktaş

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 33

Kaynak Göster

APA Kahyaoğlu, M., & Kırıktaş, H. (2016). ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN “DOĞA” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi(33), 58-76. https://doi.org/10.14781/mcd.98568
AMA Kahyaoğlu M, Kırıktaş H. ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN “DOĞA” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi. Ocak 2016;(33):58-76. doi:10.14781/mcd.98568
Chicago Kahyaoğlu, MUSTAFA, ve HALİT Kırıktaş. “ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ‘DOĞA’ KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 33 (Ocak 2016): 58-76. https://doi.org/10.14781/mcd.98568.
EndNote Kahyaoğlu M, Kırıktaş H (01 Ocak 2016) ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN “DOĞA” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi 33 58–76.
IEEE M. Kahyaoğlu ve H. Kırıktaş, “ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ‘DOĞA’ KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ”, Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 33, ss. 58–76, Ocak 2016, doi: 10.14781/mcd.98568.
ISNAD Kahyaoğlu, MUSTAFA - Kırıktaş, HALİT. “ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ‘DOĞA’ KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ”. Marmara Coğrafya Dergisi 33 (Ocak 2016), 58-76. https://doi.org/10.14781/mcd.98568.
JAMA Kahyaoğlu M, Kırıktaş H. ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN “DOĞA” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2016;:58–76.
MLA Kahyaoğlu, MUSTAFA ve HALİT Kırıktaş. “ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ‘DOĞA’ KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ”. Marmara Coğrafya Dergisi, sy. 33, 2016, ss. 58-76, doi:10.14781/mcd.98568.
Vancouver Kahyaoğlu M, Kırıktaş H. ORTAÖĞRETİM VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN “DOĞA” KAVRAMINA İLİŞKİN ALGILARININ METAFOR ANALİZİ YOLUYLA İNCELENMESİ. Marmara Coğrafya Dergisi. 2016(33):58-76.