-
Başta Türkiye olmak üzere bir çok ülkede uygulanan sistemlerin bir
gereği olarak öğrencilerin başarısı belli bazı sınavlardaki performansları baz
alınarak değerlendirilmektedir. Bu nedenle çeşitli sınavlardaki soruların belli
ölçütler doğrultusunda hazırlanması ayrıca öğrencilerin üst düzey düşünme
becerilerini geliştirmeye yönelik olması gerekir. Bu çalışmamızın amacı; 9. sınıf
coğrafya ders kitabının ünite sonlarındaki değerlendirme soruları ile ülkemizin
farklı merkezlerindeki liselerde görev yapan coğrafya öğretmenlerinin 9. sınıf
coğrafya sınav soruları ve 2008-2009 ÖSS sınavlarında çıkmış olan 9. sınıf
coğrafya konularına dayalı soruları Bloom Taksonomisinin basamaklarına göre
sınıflandırarak, karşılaştırmalı analizini yapmaktır. Doküman incelenmesi
sonucu 222 kitap sorusu, 233 öğretmen sınav sorusu ve 11 ÖSS sorusu
saptanmıştır. Bloom Taksonomisinin prosedürüne göre yapılan değerlendirme
sonucunda özellikle öğretmen sınav soruları ile kitap sorularının büyük oranda
bilgi basamağındaki sorulardan oluştuğu, buna karşın ÖSS sorularının ise
kavrama kategorisinde yoğunlaştığı belirlenmiştir. Öğrencilerin üst düzey
düşünme becerilerini geliştirmeyi sağlayacak analiz, sentez ve değerlendirme
basamağındaki soruların ÖSS sınavlarında kısmen yer aldığı ve dengeli
dağıldığı buna karşın öğretmen sınav sorularında ve ders kitabında ise hemen
hemen hiç yer almadığı saptanmıştır.
Coğrafya Ders Kitabı Coğrafya Sınav Soruları ve Bloom Taksonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Sayı: 22 |