The purpose of this study is to reveal the metaphors of university students about “global warming”, which is one of the current geographical issues across the world. Research sample consists of 250 students attending 7 different departments of Namık Kemal University Faculty of Arts and Sciences at different grades in the 2012-2013 academic year. To enable students to form metaphors in the matter of “global warming” that is frequently discussed on visual and printed media on a global scale today, the expression, “For me, global warming is like ……………, because ……………”was addressed to students by asking them to fill in the blanks. Students generated 144 different metaphors about the concept of global warming. These metaphors were evaluated under 9 different conceptual categories, and the results were interpreted.
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin dünyada güncel coğrafya
konularından birisi olan “küresel ısınma” kavramı ile ilgili sahip oldukları
metaforları ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın deney grubunu,
2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Namık Kemal Üniversitesi Fen Edebiyat
Fakültesi’nin 7 farklı bölümünde eğitim görmekte olan farklı sınıflardaki 250
öğrenci oluşturmaktadır. Günümüzde görsel ve yazılı medya tarafından küresel
bir ölçekte sıklıkla ele alınan “küresel ısınma” konusunda, öğrencilerin
metaforlar oluşturmalarını sağlamak için “Bana göre küresel ısınma……………
gibidir, çünkü……………” ifadesi öğrencilere yöneltilmiş ve boşlukları
doldurmaları istenmiştir. Araştırma neticesinde öğrenciler, küresel ısınma
kavramına ilişkin 144 farklı metafor üretmiş, üretilen bu metaforlar 9 farklı
kavramsal kategoride değerlendirilmiş ve sonuçlar yorumlanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 27 |