The aim of the study is to determine the relationship between high school students’ personal values and environmental behaviors and thoughts. The study group consists of 253 (82 female and 171 male) high school students, who participated in the study on a voluntary basis, from the city of Siirt, Turkey. Correlative survey model is used in this study. To determine high school students’ personal values “Schwartz values inventory” is used. The survey is developed by Schwartz and adapted to Turkish by Kuşdil and Kağıtçı (2000). For environmental behavior and thought sub scale including environmental attitude scale developed by Uzun and Sağlam (2006) is used. To analyze the results, descriptive statistics, t test for independent groups, correlations and regression is used. The analysis study showed that the more important personal values among high school students are self-direction and achievement values. Moreover, it was found that there is a significant and positive relation between personal values and environmental behaviors and thoughts of secondary school students
Bu araştırma, ortaöğretim öğrencilerinin çevresel davranış ve
düşünceleri ile bireysel değerler arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel
araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Siirt il merkezde
öğrenim gören toplam 253 (82 kız, 171 erkek) ortaöğretim öğrencisi
oluşturmaktadır. Örneklem tek aşamalı seçkisiz olmayan kolay ulaşılabilir
örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Uzun ve Sağlam (2006) tarafından geliştirilen çevresel davranış ve çevresel
düşünce boyutlarının yer aldığı “çevresel tutum ölçeği” ve Schwartz tarafından
geliştirilen ve Kuşdil ve Kağıtçıbaşı (2000) tarafından Türkçeye uyarlanan öz
denetim, uyarılma, güç, evrensellik, başarı, geleneksellik, hazcılık, uyum,
yardımseverlik ve güvenlik değerleri boyutlarının yer aldığı “Schwartz değerler
envanteri” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel
analizlerden, aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi, korelasyonel ve
regresyon analizleri uygulanmıştır Araştırma sonucunda, ortaöğretim
öğrencilerinin bireysel değeri ile çevresel davranış ve düşünceleri arasında
pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | tr; |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 32 |