Öz
Ülkemizde
trafik sigorta poliçe fiyatları artan hasar/prime bağlı olarak yıllar
içerisinde hızlı yükselmiştir. Sigorta şirketleri de bu oranları
dengeleyebilmek için 2015 yılında poliçelerine yüksek zamlar uygulamak zorunda
kalmışlardır. Özellikle bazı araç gruplarındaki trafik poliçe fiyat artışları
sebebi ile; kanun, mevzuat ve yönetmelik değişiklikleri ile hasar primi azalmaya
yönelik çalışmalar başlatılmıştır. 2016 yılından itibaren yüksek hasar/prime
rağmen kamuoyu baskıları sebebi ile trafik poliçe primlerimde indirim söz
konusu olmuştur. Diğer taraftan da bu durumun bilançolardaki olumsuz etkisini
azaltabilmek için teknik karşılıklarda ve özellikle muallak hasar kaleminde bir
dizi değişiklikler yaşanmıştır.
Literatürde pek çok araştırmacı
sigortacılık teknik karşılıkların bir bütün olarak incelemiş ve analizler
yapmıştır. Daha çok kazanılmış prim karşılıkları ve denetimleri konusunda
çalışmalar görülmüştür. Teknik karşılıklar altı alt başlıktan oluşmasına rağmen
sigortacılık trafik branşında üç alt başlık önem kazanmaktadır. Bunlar;
kazanılmamış primler karşılığı, devam eden riskler karşılığı ve muallak
tazminat karşılıklarıdır.
Teknik
karşılıkları etkileyen en önemli değişkenlerden biri “muallak hasar” ve
“gerçekleşmiş ancak raporlanmamış tazminat karşılığı” (IBNR) dır. IBNR özellikle trafik branşı için çok
önemli bir tazminat kalemidir. Sigorta şirketleri gerçekleşen fakat kendilerine
ihbar edilmeyen (bilgisi olmayan) dosyalar ile karşı karşıyadır. Özellikle
trafik bedeni (maluliyet ve vefat) dosyaları için bilinmeyen fakat gelecekte
ihbar olunacak muallaklar vardır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 19 |