In this study, it is aimed to
reveal the level of foreign language learning anxiety of tourism students.
For this purpose, survey technique was used for data collection. The study
consists of three parts. In the first part, the theoretical framework of
foreign language learning anxiety is presented. In the second part, there is a
literature review on the importance of foreign language in tourism industry. In
the third part the information about the survey is presented. According to findings, tourism students have
a medium level of foreign language learning anxiety. It was revealed that the
level of anxiety of students varies according to gender, passing prep. class,
working experience in the tourism industry and their living in the United
States with work and travel or similar program. Finally, some proposal was
presented to reduce the foreign language learning anxiety of tourism students
in higher education.
Bu çalışmada turizm öğrencilerinin yabancı dil öğrenme
kaygı düzeylerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda veri toplamak
için anket tekniği kullanılmıştır. Çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Birinci
bölümde yabancı dil öğrenme kaygısının teorik çerçevesi sunulmuştur. İkinci
bölümde turizm endüstrisinde yabancı dilin önemine dair literatür taraması yer
almaktadır. Üçüncü bölüm ise uygulamaya ait verilerin sunulduğu bölümdür.
Bulgulara göre, turizm öğrencilerinin yabancı dil öğrenme kaygılarının orta
düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kaygı düzeylerinin cinsiyete,
hazırlık sınıfı okumaya, turizm endüstrisinde çalışma deneyimlerine ve work and
travel veya benzeri bir programla ABD’de bulunmalarına göre farklılaştığı
belirlenmiştir. Buna yönelik olarak, yükseköğretimde turizm öğrencilerinin
yabancı dil öğrenme kaygılarının azaltılması hususunda bazı öneriler
getirilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |