Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GZFT ANALİZİ, İŞLETMENİN STRATEJİSİNİN BELİRLENMESİ VE DENGELİ ÖLÇÜM KARTININ OLUŞTURULMASI: ANTALYA’DAKİ BİR ALKOLLÜ İÇECEK İŞLETMESİNDE UYGULAMA

Yıl 2019, , 393 - 426, 03.07.2019
https://doi.org/10.31460/mbdd.472893

Öz

Strateji, işletmelerin çevredeki değişikliklere
karşı hazırlıklı olmasını sağlamaktadır. Bu nedenle işletmeler çevredeki
değişiklikleri belirleyip değerlendirmeli ve doğru stratejiyi seçmelidir. Bu
amaçla çalışmada bir alkollü içecek işletmesine GZFT analizi uygulanmıştır.
Analize göre, sektörde otomasyonun gelişmesi en büyük fırsat iken; ithal
alkollü içecek tüketiminin artması, reklam yasakları ve sektöre teşvik
verilmemesi en büyük tehditler arasındadır. İşletmenin en güçlü yanlarından
bazıları; az sayıda tedarikçiyle çalışmak, tam otomasyonla üretim ve pazara
yakınlıktır. Ancak işletme; dağıtım ağı, markalarının bilinirliliği ve müşteri
ilişkileri gibi bazı konularda esas rakibine kıyasla zayıftır. Analizin
sonucunda işletmenin maliyet liderliği stratejisi uyguladığı ortaya çıkmıştır.
İşletme bu stratejiyi uygulamaya devam edecektir. 

 

Anahtar Kelimeler:
GZFT analizi, rekabet analizi, strateji, alkollü içecek sektörü, alkollü içecek
sektöründeki problemler.

 

JEL Sınıflandırması: M41, M10, M14, L10, L11, L21, D40.








Kaynakça

  • Akgemci, T. 2015. Stratejik Yönetim, 4. Baskı, Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Antalya Alkollü İçecek Sanayi ve Ticaret AŞ (AAİ). Tarihsiz. www.aai.com.tr (Erişim Tarihi: 18.08.2016).
  • Antalya Alkollü İçecek Sanayi ve Ticaret AŞ (AAİ). Tarihsiz. Hakkımızda. http://www.aai.com.tr/giris.php#hakkimizda (Erişim Tarihi: 25.08.2016).
  • Atalık, A. 2009, 19 Ağustos. TEKEL’in Özelleştirilmesinin Ardından. http://www.karasaban.net/tekel’in-ozellestirilmesinin-ardindan/ (Erişim Tarihi: 25.08.2016).
  • Ayan, M. 2014. “Stratejik Analiz-I: Dış Çevre Analizi (Fırsat ve Tehditler), G. Gümüştekin ve İ. İpçioğlu (Editörler), Stratejik Yönetim içinde (s. 115-146), 1. Baskı, Lisans Yayıncılık, Avcılar, İstanbul.
  • Dinçer, Ö. 2007. Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 8. Baskı, Alfa Yayınevi, İstanbul.
  • Eren, E. 2013. Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, 9. Baskı, Beta Basım A.Ş., İstanbul.
  • Erol, Y., A. R. İnce ve M. Aras. 2013. “Türk Sanayi Sektöründe Stratejik Yönetim Yaklaşımları Tercihi: ISO 1000 Firmalarında Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 4(3), s. 75-92, http://www.berjournal.com/wp-content/plugins/downloads-manager/upload/BERJ%204(3)13%20Article%205%20pp.75-92.pdf (Erişim Tarihi: 19.06.2014).
  • Geleneksel Alkollü İçki Üreticileri Derneği (GİSDER). Tarihsiz. http://gis-der.org/sektorel.html (Erişim Tarihi: 19.08.2016).
  • Hitt, M. A., R. D. Ireland ve R. E. Hoskisson. 2005. Strategic Management Competitiveness and Globalization: Concepts and Cases, 6th Edition, Thompson South-Western, USA.
  • Hunger, J. D. ve T. L. Wheelen. 2014. Essentials of Strategic Management, 5th Edition, Pearson Education Limited, Harlow, Essex, England.
  • Milli İçkimiz Rakı Marka Zengini Oldu. 2007, 09 Şubat. http://arsiv.ntv.com.tr/news/399198.asp (Erişim Tarihi: 25.08.2016).
  • Mirze, S. K. 2014. İşletmelerde Stratejik Planlama El Kitabı, 1. Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Pearce, J. A. ve R. B. Robinson. 2015. Stratejik Yönetim Geliştirme, Uygulama ve Kontrol, (Çeviri Ed.: Mehmet Barca), 12. Basımdan çeviri, Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti., Ankara.
  • Porter, M. E. 1980. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, 1st Edition, Free Press, New York.
  • Porter, M. E. 2015. Rekabet Stratejisi: Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, (Çeviren: Gülen Ulubilgen), 3. Baskı, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Rakıdan Vazgeçtik, Viski İçiyoruz!. 2016, 11 Nisan. http://www.sozcu.com.tr/2016/ekonomi/rakidan-vazgectik-viski-iciyoruz-1178330/ (Erişim Tarihi: 18.08.2016).
  • Sarper İçecek Sanayi ve Ticaret AŞ. Tarihsiz. Hakkımızda. http://www.sarper.com/hakkimizda.html (Erişim Tarihi: 25.08.2016).
  • Sevilmiş, G. 2014. Alkollü İçkiler ve Tütün Mamulleri Sektörlerine Bakış. http://www.izto.org.tr/portals/0/argebulten/alkolluickilertutunmamulleri_sevilmis.pdf (Erişim Tarihi: 18.08.2016).
  • Toprak Mahsülleri Ofisi Genel Müdürlüğü. 2018. 2017 Yılı Çekirdeksiz Kuru Üzüm Sektör Raporu, Ankara, s. 1-9, http://www.tmo.gov.tr/Upload/Document/kuruuzumsektorraporu2017.pdf (Erişim Tarihi: 05.10.2018).
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). 2018a. Baharat Bitkileri. http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1001 (Erişim Tarihi:13.10.2018).
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). 2018b. Tahıllar ve Diğer Bitkisel Ürünlerin Alan ve Üretim Miktarları (Seçilmiş Ürünlerde). http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1001 (Erişim Tarihi: 13.10.2018).
  • Tütün ve Alkol Dairesi Başkanlığı. 2018a. Hakkımızda. http://www.tapdk.gov.tr/tr.aspx (Erişim Tarihi: 01.10.2018).
  • Tütün ve Alkol Dairesi Başkanlığı. 2018b. Piyasa İstatistikleri: 2004-2017 Yılları (Litre). http://www.tapdk.gov.tr/tr/piyasa-duzenlemeleri/alkollu-ickiler-piyasasi/kamuoyuna-yonelik-bilgiler.aspx (Erişim Tarihi: 01.10.2018).
  • Tütün ve Alkol Dairesi Başkanlığı. 2018c. Alkollü İçki Üretim İzin Belgesi Sahibi Firmalar. https://pd.tapdk.gov.tr/webUibList.aspx (Erişim Tarihi: 13.10.2018).
  • Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu (TAPDK). 2016. Alkollü İçki Üretim İzin Belgesi Sahibi Firmalar. http://pd.tapdk.gov.tr/webUibList.aspx (Erişim Tarihi: 19.09.2016).
  • Ülgen, H. ve S. K. Mirze. 2014. İşletmelerde Stratejik Yönetim, 7. Baskı, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm ANABÖLÜM
Yazarlar

Merih Tetik 0000-0003-1272-1318

Yayımlanma Tarihi 3 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 21 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tetik, M. (2019). GZFT ANALİZİ, İŞLETMENİN STRATEJİSİNİN BELİRLENMESİ VE DENGELİ ÖLÇÜM KARTININ OLUŞTURULMASI: ANTALYA’DAKİ BİR ALKOLLÜ İÇECEK İŞLETMESİNDE UYGULAMA. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 21(2), 393-426. https://doi.org/10.31460/mbdd.472893

Yazarlık
MBDD, araştırma makalelerine yapılan katkıların adil şekilde tanınmasını sağlamak amacıyla COPE Yazarlık Kılavuzuna uymaktadır (https://publicationethics.org/guidance/discussion-document/authorship). Yazarlık, hem hak hem de sorumluluk taşır; bu nedenle, listelenen tüm yazarların araştırmaya önemli katkılarda bulunmuş olması gerekmektedir.


Birden fazla yazarlı çalışmalarda, Yazar Katkıları bölümü, sonuç bölümünden sonra ve kaynakçadan önce yer almalıdır. Makalenin hangi bölümlerine hangi yazarın katkı sağladığını belirtmek için yazarların baş harfleri ve soyadları kullanılmalıdır. Detaylı bilgiye "Makale Gönderim Kontrol Listesi" düğmesine tıklayarak ulaşılabilir. Ayrıca, yazarlar, yazarlık kriterlerini karşılamayan katkıları da teşekkür bölümünde belirtebilirler.


Yazarlar araştırmanın tasarım ve uygulanmasında üretilen Yapay Zekâ (YZ) ve YZ destekli araçların kullanımını açıklamak zorundadırlar. Bu tür kullanımlar, makalenin yöntem bölümünde belirtilmelidir. YZ kullanımı, makalenin yayımlanmasını engellemez; aksine, araştırmanın şeffaf bir şekilde sunulmasını sağlar.