Nowadays,
the social media platforms have been used by many public and private
institutions for the purposes of marketing, advertising, promotion etc. It is
also used for public relations purposes as well as for many activities.. In
particular, private companies that need to establish two-way communication with
their stakeholders in a competitive environment, which is increasingly
influential every day, have focused on social media platforms intensively for
public relations purposes. In this process, it can be said that banks have also
used social media platforms effectively to reach the target groups in the
banking sector where competition is intense. In this respect, revealing how and
in what way social media platforms are used in the activities of the public
relations will enable the banks to use social media platforms more effectively. In this study, the official Facebook
accounts of the three largest banks in Turkey (Ziraat Bank, İş Bank, Garanti
Bank) were examined according to the Turkish Banks Association (TBB). The official
Facebook accounts of the banks selected as sample were analyzed on August 1,
2017 - November 1, 2017 with the coding scale based on Grunig and Hunt's Public
Relations Four Models. In the framework of the findings, it was observed that Garanti
Bank, which is a private bank in Turkey, has used many features of social media
platforms (mainly two-way communication) more active than the other two banks
examined. From this point of view, unlike the state banks, it is possible to
conclude that the Two-way Symmetrical Model is used by private banks more
effectively in the Four Modes of Public Relations.
Social Media Public Relations Banks Content Analysis Grunig and Hunt
Günümüzde
pek çok resmi ve özel kurum tarafından sosyal medya platformları pazarlama,
reklam, tanıtım vb. pek çok faaliyetin yanında halkla ilişkiler amaçlı da
kullanılmaktadır. Özellikle, her geçen gün etkisini arttıran rekabet ortamında
paydaşlarıyla çift yönlü iletişim kurma ihtiyacı duyan özel şirketler sosyal
medya platformlarına yoğun olarak halkla ilişkiler amaçlı yönelmişlerdir. Bu
süreçte, rekabetin yoğun olarak yaşandığı bankacılık sektöründe de, bankaların
sosyal medya platformlarını hedef kitlelerine ulaşmada etkin olarak kullandıklarından
söz edilebilmektedir. Bu açıdan, bankaların halkla ilişkiler faaliyetlerinde
sosyal medya platformların nasıl ve ne şekilde kullandıklarını ortaya koymak,
sosyal medya platformlarının bankalar tarafından daha etkin olarak
kullanılmasını sağlayacaktır. Bu çalışmada Türkiye Bankalar Birliği'nin (TBB)
verilerine göre Türkiye'deki en büyük üç bankanın (Ziraat Bankası, İş Bankası,
Garanti Bankası) resmi Facebook hesapları ele alınmıştır. Örneklem olarak
seçilen bankaların Facebook hesapları Grunig ve Hunt'ın Halkla İlişkilerin Dört
Modeli esas alınarak oluşturulan kodlama cetvelleriyle 1 Ağustos 2017- 1 Kasım
2017 tarihleri arasında analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular çerçevesinde,
özel banka olan Garanti Bankası'nın, incelenen diğer iki bankaya göre başta
sosyal medyanın çift yönlü iletişim olanağı olmak üzere pek çok özelliğini
etkin olarak kullandığı gözlemlenmiştir. Bu açıdan, özel bankaların devlet
bankalarına göre Halkla İlişkilerin Dört Modeli'nden İki Yönlü Simetrik
Model'in daha etkin kullanıldığı sonuca varılabilmektedir.
Sosyal Medya Halkla İlişkiler Bankalar İçerik Analizi Grunig ve Hunt
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |