Gerçeküstü Sanat Akımının Kurgusal Mekânlara ve Metaverse Kavramına Katkısının Norm Bağlamında İncelenmesi
Yıl 2022,
Cilt: 7 Sayı: 1, 346 - 363, 08.07.2022
Tütem Turan
,
İsmail Emre Kavut
Öz
Gerçeküstücülük, 19. yüzyılda bilinç üstüne dair yapılan çalışmaların ön plana çıkmasıyla Sürrealist sanatçılar tarafından yorumlanmış bir sanat akımıdır. Sigmund Freud’un 19.yüzyılda bilince dair yaptığı araştırmalar gerçeküstü sanatçılara ilham olmuştur. Rene Magritte, Salvador Dali, Giorgio de Chirico gibi sanatçıların surreal çalışmaları, gelecek Metaverse mekânlarının ilk adımları olarak düşünülebilir.19.yüzyılda modern çağın mükemmel form arayışı insan bedenlerinde olduğu gibi mekânları da şekillendirmiştir. Gerçeküstü akımın öncüleri, eserlerinde; kanonik beden ve mekânları bilinçüstü ele alarak yerleşmiş algıları tersine çevirmişlerdir. Gelişen 3d teknoloji ve metaverse ile norm dışı mekânların, bedenlerin tasarımı daha olanaklı hale gelmiştir. Çalışmada gerçeküstü akımla birlikte sanal gerçekliğin yarattığı düşüncenin kurgusal mekân ve bedenlere etkisi norm çerçevesi içinde değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda sanal gerçeklikte olağandışı kurguların daha sık görüleceği ve norm algılarının değişeceği öngörülmüştür. Sanal gerçekliğin mistik evreninde, organsız bedenler üretilerek; toplumsal, cinsel, kültürel devrimlere neden olacağı varsayılmıştır.
Teşekkür
Makalede, ulusal ve uluslararası araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur. Çalışmada Etik Kurul izni gerekmemiştir.
Kaynakça
- Akyüz, Ö. (2020). Erişim Adresi: https://sozvekalem.com/andrei-tarkovsky---iz-surucu-stalker-1979
- Albayrak, A. (2017). Batı dışında sanatsal form ve imgeleri kodlamak: cgı video ve cgı ortamı bağlamında deneysel sanat. International Journal of Social Science, 227-238.
- Aral, Ö. Y. (2009). De Chirico: Mekânın metafizik belleği. Sanat Dergisi, 37-42.
- Artun, A. (2013). Sanat Manifestoları. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Altınyıldız, N. (2014). Erişim Adresi: https://www.e-skop.com/skopdergi/sunus-mimarligi-bastan cikarmak/193
- Aslan, R. (2015). Gerçeküstücü harekette ütopya kavramı. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34-47.
- Avcıoğlu, H. (2021). Erişim Adresi: https://www.webtekno.com/ubisoft-avatar-oyununu-2022-yilina-erteledi-h101612.html
- Benjamin, B. (2016). Erişim Adresi:https://coffeewithkenobi.com/four-star-wars-characters-that-im-thankful-for/
- Bezmez, D., Yardımcı, S. ve Şentürk, Y. (2011). Sakatlık Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
- Büyükkaya, İ. T. (2014). Gerçeküstü Resmin Yapılanmasında Bilinçdışının Rolü. Işık Üniversitesi.
- Dönmez, N. I. (2014). Freud’un Düş Kuramları ve Sürrealistler. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Anabilim Dalı.
- Erdoğdu, N. Ö. (2020). 20. Yüzyılda metafizik resimlerde mekân ve zaman ilişkisi. İdil, 1147-1158.
- Exibart (2021). Erişim Adresi: https://www.exibart.com/evento-arte/marcos-novak-turbulent-topologies/
- Neret, G.(1997). Öncü Ressamlar Salvador Dali. İstanbul: Taschen.
- Gönül, H. (2014). Mimarlıkta Formsuzluk Kavramı Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
- Hançerlioğlu, O. (1993). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi. 258-259.
- Harle, R. (2005). Review of 'Digital Ground: Architecture, Pervasive Computing and Environmental Knowing. Erişim Adresi:
https://leonardo.info/reviews_archive/oct2004/digital_harle.html
- Holland, D. (2022). Erişim Adresi: https://pursuit.unimelb.edu.au/articles/creating-pandora-on-earth
- Instagram. (2019). Erişim Adresi: https://www.instagram.com/rek0de/
- Instagram. (2021). Erişim Adresi: https://www.instagram.com/anti__reality/
- Instagram. (2021). Erişim Adresi: https://www.instagram.com/p/CUibkmYAjOd/
- Justjared. (2018). Erişim Adresi: https://www.justjared.com/2018/03/28/is-there-a-ready-player-one-end-credits-scene/
- Kayapınar, U. (2021). Max Ernst’in resimlerinden çözümleme örnekleri: “Sessizliğin Gözü”, “Yağmurdan Sonra Avrupa II,Antipope. Journal Of Arts, 129-134.
- Lau, K. H. ve Maher, L. M. (2009). Architectureweek. Erişim Adresi: http://www.architectureweek.com/2000/0517/tools_3-1.html
- Krausse, A. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. Almanya: Literatür Yayıncılık.
- Learner. (2021). Erişim Adresi: https://www.learner.org/series/art-through-time-a-global-view/dreams-and- visions/revenge-of-the-goldfish/
- Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Matthewmazzotta. (2021). Erişim Adresi:https://www.matthewmazzotta.com/home-tampa
- Max-ernst. (2021). Erişim Adresi) https://www.max-ernst.com/europe-after-rain.jsp
- Moma. (2021). Erişim Adresi: https://www.moma.org/collection/works/78834
- Novak, M. (1991). Liquid Architectures in Cyberspace. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. Newyork: W. W. Norton & Company. 272-285
- Schmied, W. (2002). Giorgio de Chirico. The Endless Journey, 11.
- Schneede, U. M. (2014). Exposition Internationale du Surréalisme, Paris 1938. Erişim Adresi:https://e-skop.com/skopdergi/exposition-internationale-du-surr%C3%A9alisme-paris-1938/19
- Skoglund, S. (2008). Betta Frigieri Arte Contemporanea. (L. Panaro, Röportaj Yapan).
- Starwars. (2021). Erişim Adresi: https://www.starwars.com/databank/otoh-gunga-history-galler
- Tasa, B. U. (2009). İçeriği Kullanıcılar Tarafından Oluşturulan 3 Boyutlu Sanal Dünyalarda Sanat ve Mimari Tasarım: Second Life üzerine Bir Vaka Çalışması. İstanbul: Yıldız Teknik
Üniversitesi.
- Tate. (2016). Erişim Adresi:https://www.tate.org.uk/art/artworks/magritte-the-annunciation-t04367
- Torczyner, H. (1992). René Magritte- Gerçeküstü Resim Sanatı, çev. Nil Boyacı . Düzlem Yayınları.
- Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim, s.204 . İstanbul: Fol Kitap.
- Ural, A. G. (2017). Mimarlık ve Sinema İlişkisi İçerisinde Sürrealist Mekân Yaratma Konusunda Sinematografik Yaklaşımlar. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Wikipedia.(2021).ErişimAdresi:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/El_jard%C3%ADn_de_las_Delicias%2C_de_El_Bosco.jpg
An Investigation of the Surrealist Art Movement's Contribution to Fictional Spaces and the Concept of the Metaverse in the Context of the Norm
Yıl 2022,
Cilt: 7 Sayı: 1, 346 - 363, 08.07.2022
Tütem Turan
,
İsmail Emre Kavut
Öz
Surrealism is an art movement interpreted by Surrealist artists with the advent of consciousness studies in the 19th century. Sigmund Freud's research on consciousness in the 19th century inspired surreal artists. Surreal works of artists such as Rene Magritte, Salvador Dali, Giorgio de Chirico can be considered as the first steps of future Metaverse spaces. In the 19th century, the search for the perfect form of the modern age shaped spaces as well as the human body. The pioneers of the surrealistic movement inverted established perceptions by addressing the canonical body and spaces in their works. With the development of 3D technology and metaverse, the design of non-normative spaces and bodies has become more possible. The study evaluated the effect of thoughts created by virtual reality along with surreal movement on fictional spaces and bodies within the norm. As a result of the study, it is predicted that unusual fiction will be more common in virtual reality and the perception of norms will change. It is assumed that in the mystical universe of virtual reality, spaces and bodies without organs will emerge and trigger social, sexual, and cultural revolutions.
Kaynakça
- Akyüz, Ö. (2020). Erişim Adresi: https://sozvekalem.com/andrei-tarkovsky---iz-surucu-stalker-1979
- Albayrak, A. (2017). Batı dışında sanatsal form ve imgeleri kodlamak: cgı video ve cgı ortamı bağlamında deneysel sanat. International Journal of Social Science, 227-238.
- Aral, Ö. Y. (2009). De Chirico: Mekânın metafizik belleği. Sanat Dergisi, 37-42.
- Artun, A. (2013). Sanat Manifestoları. İstanbul: İletişim Yayınları.
- Altınyıldız, N. (2014). Erişim Adresi: https://www.e-skop.com/skopdergi/sunus-mimarligi-bastan cikarmak/193
- Aslan, R. (2015). Gerçeküstücü harekette ütopya kavramı. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34-47.
- Avcıoğlu, H. (2021). Erişim Adresi: https://www.webtekno.com/ubisoft-avatar-oyununu-2022-yilina-erteledi-h101612.html
- Benjamin, B. (2016). Erişim Adresi:https://coffeewithkenobi.com/four-star-wars-characters-that-im-thankful-for/
- Bezmez, D., Yardımcı, S. ve Şentürk, Y. (2011). Sakatlık Çalışmaları. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
- Büyükkaya, İ. T. (2014). Gerçeküstü Resmin Yapılanmasında Bilinçdışının Rolü. Işık Üniversitesi.
- Dönmez, N. I. (2014). Freud’un Düş Kuramları ve Sürrealistler. Işık Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sanat Anabilim Dalı.
- Erdoğdu, N. Ö. (2020). 20. Yüzyılda metafizik resimlerde mekân ve zaman ilişkisi. İdil, 1147-1158.
- Exibart (2021). Erişim Adresi: https://www.exibart.com/evento-arte/marcos-novak-turbulent-topologies/
- Neret, G.(1997). Öncü Ressamlar Salvador Dali. İstanbul: Taschen.
- Gönül, H. (2014). Mimarlıkta Formsuzluk Kavramı Üzerine Bir Araştırma. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
- Hançerlioğlu, O. (1993). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitapevi. 258-259.
- Harle, R. (2005). Review of 'Digital Ground: Architecture, Pervasive Computing and Environmental Knowing. Erişim Adresi:
https://leonardo.info/reviews_archive/oct2004/digital_harle.html
- Holland, D. (2022). Erişim Adresi: https://pursuit.unimelb.edu.au/articles/creating-pandora-on-earth
- Instagram. (2019). Erişim Adresi: https://www.instagram.com/rek0de/
- Instagram. (2021). Erişim Adresi: https://www.instagram.com/anti__reality/
- Instagram. (2021). Erişim Adresi: https://www.instagram.com/p/CUibkmYAjOd/
- Justjared. (2018). Erişim Adresi: https://www.justjared.com/2018/03/28/is-there-a-ready-player-one-end-credits-scene/
- Kayapınar, U. (2021). Max Ernst’in resimlerinden çözümleme örnekleri: “Sessizliğin Gözü”, “Yağmurdan Sonra Avrupa II,Antipope. Journal Of Arts, 129-134.
- Lau, K. H. ve Maher, L. M. (2009). Architectureweek. Erişim Adresi: http://www.architectureweek.com/2000/0517/tools_3-1.html
- Krausse, A. (2005). Rönesanstan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü. Almanya: Literatür Yayıncılık.
- Learner. (2021). Erişim Adresi: https://www.learner.org/series/art-through-time-a-global-view/dreams-and- visions/revenge-of-the-goldfish/
- Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi. İstanbul: Sel Yayıncılık.
- Matthewmazzotta. (2021). Erişim Adresi:https://www.matthewmazzotta.com/home-tampa
- Max-ernst. (2021). Erişim Adresi) https://www.max-ernst.com/europe-after-rain.jsp
- Moma. (2021). Erişim Adresi: https://www.moma.org/collection/works/78834
- Novak, M. (1991). Liquid Architectures in Cyberspace. Multimedia: From Wagner to Virtual Reality. Newyork: W. W. Norton & Company. 272-285
- Schmied, W. (2002). Giorgio de Chirico. The Endless Journey, 11.
- Schneede, U. M. (2014). Exposition Internationale du Surréalisme, Paris 1938. Erişim Adresi:https://e-skop.com/skopdergi/exposition-internationale-du-surr%C3%A9alisme-paris-1938/19
- Skoglund, S. (2008). Betta Frigieri Arte Contemporanea. (L. Panaro, Röportaj Yapan).
- Starwars. (2021). Erişim Adresi: https://www.starwars.com/databank/otoh-gunga-history-galler
- Tasa, B. U. (2009). İçeriği Kullanıcılar Tarafından Oluşturulan 3 Boyutlu Sanal Dünyalarda Sanat ve Mimari Tasarım: Second Life üzerine Bir Vaka Çalışması. İstanbul: Yıldız Teknik
Üniversitesi.
- Tate. (2016). Erişim Adresi:https://www.tate.org.uk/art/artworks/magritte-the-annunciation-t04367
- Torczyner, H. (1992). René Magritte- Gerçeküstü Resim Sanatı, çev. Nil Boyacı . Düzlem Yayınları.
- Tunalı, İ. (2008). Felsefenin Işığında Modern Resim, s.204 . İstanbul: Fol Kitap.
- Ural, A. G. (2017). Mimarlık ve Sinema İlişkisi İçerisinde Sürrealist Mekân Yaratma Konusunda Sinematografik Yaklaşımlar. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
- Wikipedia.(2021).ErişimAdresi:https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/El_jard%C3%ADn_de_las_Delicias%2C_de_El_Bosco.jpg