The 'basic design' course, which plays a key role in the process of creative thinking and converting thought into an idea in today's architecture and interior architecture departments, has been constructed on a new experimental learning method for this study. The study aimed to acquire a concrete space experience based on the assumed abstract thought, to produce a problem-solving-oriented design by making the student question the original design idea. The education method designed was accordingly carried out in 4 stages in 14 weeks in the 2021-2022 Education Period, Department of Interior Architecture, Selcuk University. For starters, theoretical information was conveyed with Gestalt principles; later abstract and concrete ideas were developed on the design problem, and in the third stage, projects were developed on the process of transition from abstract to concrete space for the solution of the problem, and finally, the results were evaluated. As a result of the studio experience, the students created a working doctrine that will direct the interior design studio works with the designed method, enable the formation of original forms and shapes, enabling them to obtain concrete space from abstract concepts, and design at different scales from equipment to space design.
Basic design interior architecture education problem organization of space
We sincerely thank all Basic Design students who entered the Department of Interior Architecture at Selcuk University in 2022 for their devoted and successful work in this study. This article was presented orally and published in summary at the 2nd International Architectural Sciences and Application Symposium (IArcSAS-2022) held in Baku-Azerbaijan. The article complies with national and international research and publication ethics. Ethics Committee approval was not required for the study
Günümüz mimarlık ve iç mimarlık bölümlerinde yaratıcı düşünme ve düşündüğünü fikre dönüştürme sürecinde önemli bir rol üstlenen ‘temel tasarım’ dersi bu çalışma özelinde yeni bir deneysel öğrenme metodu üzerine kurgulanmıştır. Çalışmada varsayılan soyut düşünceden yola çıkarak somut bir mekân deneyimi elde etmek, öğrenciye özgün tasarım düşüncesini sorgulatarak problem çözümüne odaklı tasarım üretmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda kurgulanan eğitim metodu; Selçuk Üniversitesi, İç Mimarlık Bölümü 2021-2022 Eğitim Öğretim dönemi 14 haftalık süreçte 4 aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada; Gestalt ilkeleri ile kuramsal bilgiler aktarılmış, ikinci aşamada; tasarım problemi üzerine soyut ve somut düşünceler geliştirilmiş, üçüncü aşamada; problemin çözümü için soyuttan somut mekâna geçiş süreci üzerine projeler geliştirilmiş, son aşamada ise sonuç değerlendirmesi yapılmıştır. Stüdyo deneyimi sonucunda öğrenciler kurgulanan yöntem ile iç mimari stüdyo çalışmalarına yön verecek, özgün biçim ve şekillerin oluşmasını sağlayacak, soyut kavramdan somut mekân elde etmesine imkân verecek ve donatıdan mekân tasarımına kadar farklı ölçeklerde tasarım yapabilecek bir çalışma öğretisi geliştirmişlerdir.
Temel tasarım iç mimarlık eğitimi problem mekân organizasyonu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mimarlık, İç Mimarlık |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 - JASA_2023, 8(1) |