Conservation Courses Effects on Architecture Students’ Conservation Awareness: Analyses of Isparta and Burdur Houses
Yıl 2023,
Cilt: 8 Sayı: 1 - JASA_2023, 8(1), 370 - 384, 31.07.2023
Ayşe Betül Gökarslan
,
Hilal Tuncer
Öz
As in every part of Anatolia, the building typology is diversified in the Western Mediterranean Region. Isparta and Burdur houses located in this region, as in other Anatolian houses, the construction technique is observed with masonry stone walls on the ground floors and wooden structures plastered with gypsum plaster on the upper floors. Within the scope of this study, a database was created by examining the conservation status of 22 registered buildings in Burdur and Isparta provinces was restored. The study aims to learn the effects of historical residences on architecture students, to reveal the extent to which the state of preservation is assimilated and their approach to conservation. The subjective evaluations of architectural students of both Burdur Mehmet Akif Ersoy University and Süleyman Demirel University regarding the preservation status of these buildings were examined. The evaluation form was filled in by the students who took and did not take the conservation courses. The correct answers of the students were grouped under the headings of separate criteria for each structure and analyzed using SPSS software. As a result of the study, it has emerged that a different evaluation should be made with standard deviation and quarters analysis using SPSS software. The differences in the results of the students who took and did not take the conservation course were presented more clearly with statistical analyses.
Teşekkür
The article complies with national and international research and publication ethics. Ethics committee approval was gained for the study. Ethics Committee approval in the study, Ethics Committee of the University of Mehmet Akif ERSOY, dated 07.09.2022, and decision no GO 2022/863.
Kaynakça
- Alkış, S. & Oğuzoğlu, Y. (2005). Ülkemiz koşullarında tarihi çevre eğitiminin önemini ve gerekliliğini artıran etkenler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (2): 347-361.
- Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analiz rehberi. İstanbul: Kibele Yayınları, 6-12.
- Cody, J. & Fogg, K. L. (2007). Built Heritage Conservation Education.
https://www.researchgate.net/publication/250139515_Built_Heritage_Conservation_Education, 265-274.
- Esin, N. (2013). Mi̇marlik Eği̇ti̇m ve Meslek Alanında Bütünleşme ve Dayanışma. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı, 14-15
Kasım 2013, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Güçlü, M. (1990). Kent İçindeki Tarihi Çevrelerin Korunması ve Geliştirilmesi: Ankara Vakıf Apartmanı Örneği.
Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Güner, S., Öz, A.K., Aydın, M. (2011). Uluslararası mevzuat ışığında Türkiye’deki yüksek eğitim sisteminde koruma
eğitimi: Genel değerlendirmeler ve öneriler-1. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 61-69.
- Güner, S., Öz, A. K., Aydın, M. & Karaoğlu, A. S. (2012). Uluslararası mevzuat ışığında Türkiye’deki yüksek eğitim
sisteminde koruma eğitimi: Genel değerlendirmeler ve öneriler-2. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları
Dergisi, 9:49-64.
- International Union of Architects, (2023). Architectural Education Commission. https://www.uia-architectes.org/en/commission/architecture-education/ [Accessed: 01.12.2022].
- Madran, E. (2007). Ulusal Mevzuatın Tarihsel Gelişimi. Kültürel Miras Mevzuatı, 52–76. Anadolu Üniversitesi.
- Önal, S. & Numan, I. (2000). Mimarlık Eğitiminde Tarihi Çevre Koruma ve Yaşatma: Doğu Akdeniz Üniversitesi İçin
Bir Öneri. TMMOB Mimarlar Odası Büyükkent Şubesi, 50-54.
- Srivastava, S. (2015). A study of awareness of cultural heritage among the teachers at the university level.
Universal Journal of Educational Research, 3(5): 336-344. Doi: 10.13189/ujer.2015.030505.
- Tuncer, M. & Madran, E. (2012). Koruma Kavramının Tarihsel Gelişimi. Kültürel Miras Mevzuatı, 2–21. Anadolu
Üniversitesi.
- Urfalıoğlu, N. (2010). Antalya, Isparta ve Burdur Evlerinde Cephe Biçimlenişi. Suna ve İnan Kıraç Akdeniz
Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul.
- Yılmaz, A., Koçyiğit, R. & Arpacıoğlu, Ü. (2022). E-portfolyo sistemlerinin mimarlık eğitimi i̇çin değerlendirilmesi.
Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi, 7(2): 624-651.
Koruma Derslerinin Mimarlik Öğrencilerinin Koruma Bilincine Etkileri: Isparta ve Burdur Evleri Üzerinden Analizi
Yıl 2023,
Cilt: 8 Sayı: 1 - JASA_2023, 8(1), 370 - 384, 31.07.2023
Ayşe Betül Gökarslan
,
Hilal Tuncer
Öz
Anadolu’nun her noktasında olduğu gibi Batı Akdeniz Bölgesi’nde de yapı tipolojisi çeşitlenmektedir. Bu bölgede yer alan Isparta ve Burdur evlerinde de diğer Anadolu evlerinde olduğu gibi, zemin katlarda yığma taş duvarlı, üst katlarda ise ahşap strüktürlü, kıtıklı sıva ile sıvanmış yapım tekniği görülmektedir. Çalışma kapsamında Burdur ve Isparta İlleri içerisinde restore edilmiş 22 adet tescilli konutun korunmuşluk durumları incelenerek bir veri tabanı oluşturulmuştur. Çalışmada amaç; tarihi konutların mimarlık öğrencileri üzerindeki etkilerini öğrenerek korunmuşluk durumu ve korumaya olan yaklaşımlarını ortaya çıkarmaktır. Hem Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, hem de Süleyman Demirel Üniversitesi mimarlık öğrencilerinin bu yapıların korunmuşluk durumlarına ilişkin öznel değerlendirmeleri incelenmiştir. Değerlendirme formu koruma dersi alan ve almayan öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Öğrencilerin doğru cevapları her yapı için ayrı kriterlere ait başlıklar altında tablo haline getirilmiş ve SPSS yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, standart sapma ve çeyrekler analizleri ile farklı bir değerlendirme yapılmış ve koruma dersi alan ve almayan öğrencilerin sonuçlarındaki farklılıklar istatistiki analiz ile daha net olarak sunulmuştur.
Kaynakça
- Alkış, S. & Oğuzoğlu, Y. (2005). Ülkemiz koşullarında tarihi çevre eğitiminin önemini ve gerekliliğini artıran etkenler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, VIII (2): 347-361.
- Cevahir, E. (2020). SPSS ile nicel veri analiz rehberi. İstanbul: Kibele Yayınları, 6-12.
- Cody, J. & Fogg, K. L. (2007). Built Heritage Conservation Education.
https://www.researchgate.net/publication/250139515_Built_Heritage_Conservation_Education, 265-274.
- Esin, N. (2013). Mi̇marlik Eği̇ti̇m ve Meslek Alanında Bütünleşme ve Dayanışma. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı, 14-15
Kasım 2013, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Güçlü, M. (1990). Kent İçindeki Tarihi Çevrelerin Korunması ve Geliştirilmesi: Ankara Vakıf Apartmanı Örneği.
Yayınlanmamış̧ Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Güner, S., Öz, A.K., Aydın, M. (2011). Uluslararası mevzuat ışığında Türkiye’deki yüksek eğitim sisteminde koruma
eğitimi: Genel değerlendirmeler ve öneriler-1. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, 61-69.
- Güner, S., Öz, A. K., Aydın, M. & Karaoğlu, A. S. (2012). Uluslararası mevzuat ışığında Türkiye’deki yüksek eğitim
sisteminde koruma eğitimi: Genel değerlendirmeler ve öneriler-2. Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları
Dergisi, 9:49-64.
- International Union of Architects, (2023). Architectural Education Commission. https://www.uia-architectes.org/en/commission/architecture-education/ [Accessed: 01.12.2022].
- Madran, E. (2007). Ulusal Mevzuatın Tarihsel Gelişimi. Kültürel Miras Mevzuatı, 52–76. Anadolu Üniversitesi.
- Önal, S. & Numan, I. (2000). Mimarlık Eğitiminde Tarihi Çevre Koruma ve Yaşatma: Doğu Akdeniz Üniversitesi İçin
Bir Öneri. TMMOB Mimarlar Odası Büyükkent Şubesi, 50-54.
- Srivastava, S. (2015). A study of awareness of cultural heritage among the teachers at the university level.
Universal Journal of Educational Research, 3(5): 336-344. Doi: 10.13189/ujer.2015.030505.
- Tuncer, M. & Madran, E. (2012). Koruma Kavramının Tarihsel Gelişimi. Kültürel Miras Mevzuatı, 2–21. Anadolu
Üniversitesi.
- Urfalıoğlu, N. (2010). Antalya, Isparta ve Burdur Evlerinde Cephe Biçimlenişi. Suna ve İnan Kıraç Akdeniz
Medeniyetleri Araştırma Enstitüsü, İstanbul.
- Yılmaz, A., Koçyiğit, R. & Arpacıoğlu, Ü. (2022). E-portfolyo sistemlerinin mimarlık eğitimi i̇çin değerlendirilmesi.
Mimarlık Bilimleri ve Uygulamaları Dergisi, 7(2): 624-651.