Research Article
BibTex RIS Cite

Peyzaj Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Mesleki Farkındalık, Kaygı, Beklenti ve Kariyer Planlama Düzeylerinin Analizi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 1176 - 1191, 26.12.2024
https://doi.org/10.30785/mbud.1500017

Abstract

Bu çalışmanın amacı peyzaj eğitimi altyapısına sahip iki şehirdeki lisans ve ön lisans öğrencilerinin mesleki farkındalıklarını ve kariyer planlamalarını değerlendirmektir. Çalışmada, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Dicle ve Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitelerinde eğitimini sürdüren 69 lisans ve 48 ön lisans öğrencisi çalışmanın evrenini oluşturmuş olup, 117 öğrenciyle yüz yüze görüşme yöntemiyle anket çalışması yürütülmüştür. Çalışma sonuçları IBM SPSS STATISTICS 22.0 program modülleri kullanılarak T testi, Anova testi ve Games-Howell testi kullanılarak elde edilmiştir. Sonuçlar tablolar halinde değerlendirilerek lisans ve ön lisans öğrencilerinin tercihleri ve bu tercihler doğrultusunda gelecek planları belirlenmiştir. Buna göre lisans ve ön lisans öğrencilerinin tercihleri arasında iş bulma, bir üst programdan eğitimine devam etmek, farklı bir program daha okuma, kendi programları dışında iş bulma gibi farklılıklar bulunmuştur. Lisans ve ön lisans öğrencilerinin mesleki bağlılıkları ve gelecek endişeleri arasında farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bu farklılıkları etkileyen birincil faktörler arasında eğitim içeriği ve süresi, cinsiyet, akademik seviye ve sosyoekonomik statü yer almıştır.

References

  • Ateş, A. (2020). Öğrencilerin özgüven ve sorumluluk duygusunun akademik başarı üzerindeki rolü (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı). Access Address (17.12.2024): https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12436/2446
  • Baş, T. (2006). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Blustein, D. L., Olle, C., Connors-Kellgren, A., & Diamonti, A. J. (2016). Decent work: A psychological perspective. Frontiers in Psychology, 7, 407. Access Address (17.12.2024): https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2016.00407/full
  • Çevik, V. A., & Öneren, M. (2019). Önlisans öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve kaygi düzeylerinin belirlenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8), 1-12. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/etusbed/issue/44919/558870
  • Çinko, M., Avcı, E., Ergun, S., & Tekçe, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri: Marmara Üniversitesi örneği. Marmara Business Review, 2(1), 25-50. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/323674
  • Gerçek, M. (2018). Mesleki kaygı ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiler: Öğretmen adayları açısından bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 297-312. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/41289/401010
  • Gökdoğan, O., & Sarıgöz, O. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ‘mesleki uygulama dersi’ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman University International participated Science and Culture Symposium, 18-20 April 2012 Batman, TURKEY. Access Address (17.3.2024): https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/313633
  • Gönüllüoğlu, S., & Çakmak, D. (2022). Mesleki sonuç beklenti düzeyi ile kariyer kaygi durumu arasindaki ilişkinin incelenmesi: Ferizli MYO öğrencileri üzerine bir uygulama. Sakarya İktisat Dergisi, 11(1), 149-170. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/sid/issue/68832/1085469
  • Gül, A., Örücü, K., & Eraslan, Ş. (2011). Mezun peyzaj mimarlarının eğitim ve öğretimden beklentileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 12, 131-140. Online ISSN: 1309-2111. Access Address (13.2.2024): https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/195786
  • Günay, D., & Özer, M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 1-12. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61489/918075
  • Hızel, S., & Kumbasar, H. (2000). Neden Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları kuruldu?. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 1-4. Online ISSN: 2667-6044. Access Address (3.5.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/ashd/issue/41458/498333
  • Karadeniz, Y., & Özkan, Ç. (2021). Üniversite öğrencilerinin mezuniyet sonrası kariyer beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 113-136. Online ISSN: 2146-2844. Access Address (12.2.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbayarsos/issue/62992/872237
  • Karakuş, N., Selim, S., & Çınar, İ. (2014). Peyzaj ve süs bitkileri programının Türkiye’deki dağılımının değerlendirilmesi. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, (1), 62-68. Access Address (6.8.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/derleme/issue/35091/389275
  • Kayadibi, F. (2002). Sevgi faktörünün eğitim verimliliği üzerine etkisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, (5). Online ISSN: 2651-5083. Access Address (5.1.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuilah/issue/969/10930
  • Korkmaz, N., & Kilci, Z. (2024). Önlisans öğrencilerinin 3+ 1 uygulamalı eğitim modeline yönelik tatmin derecelerinin incelenmesi: Susurluk Tarım ve Orman Meslek Yüksekokulu örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(1), 118-126. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/84450/1389894
  • Korkmaz, E. (2023). Meslek Liseleri üzerinde politik bir analiz. Hakkari Review, 7(2), 1-26. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/hr/issue/81739/1350449
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, Vol. 22, ss. 5-55. Access Address (14.11.2023): https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf
  • ÖSYM (2024). Student selection and placement center website. Access Address (1.4.2024): https://www.osym.gov.tr/TR,1371/tanimlar.html
  • Özen, S. A., & Zorlu, E. (2024). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını yordamada kariyer bilinci ve mesleki kararsızlığın rolü. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 425-432. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/87207/1293825
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk milli eğitim sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34. Online ISSN: 2148-2667. Access Address (2.10.2023): https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/17505
  • Sarıkaya, T., & Khorshıd, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26107/275067
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.) Pearson, Boston (2013) ISBN: 0205849571. Access Address (23.2.2024): https://books.google.com.tr/books/about/Using_Multivariate_Statistics.html? hl=tr&id=ucj1ygAACAAJ&redir_esc=y
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 6(2). Online ISSN: 1308-2140. Access Address (7.1.2024): https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex- 1423934198.pdf
  • Türkoğlu, M. E., & Acar, O. K. (2019). Bireysel kariyer planlamanin öğrenci ders başarisi üzerindeki etkisi: ISUBÜ Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştirma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(8), 14- 25. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/49602/637453
  • Ulus, L., Tuncer, N., & Sözen, Ş. (2015). Mesleki eğitim, gelişim ve yeterlilik açısından meslek yüksekokullarının önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 168-185. Access Address (11.8.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/34517/384544
  • Işık, A. P. D. M., & Bahat, İ. (2021). Future expectations of higher education students: The case of Kırşehir Ahi Evran University. Educational Research, 12(2), 17-35. Access Address (17.12.2024): https://www.e- ijer.com/tr/download/article-file/1731216
  • Yenilmez, D. T., & Akman, A. Z. (2023). Beş faktör kişilik özelliklerinin iş bulma kaygisi üzerindeki etkisi: Önlisans öğrencileri üzerine bir araştirma. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 5(2), 146-164. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/neusbf/issue/82337/1320203

Analysis of Professional Awareness, Anxiety, Expectation and Career Planning Levels of University Students Who are Taking Landscape Education

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 1176 - 1191, 26.12.2024
https://doi.org/10.30785/mbud.1500017

Abstract

This study aims to assess the professional awareness and career planning of undergraduate and associate degree students in two cities with landscape education infrastructure. The study comprised 69 undergraduate and 48 associate degree students from Dicle and Nevşehir Hacı Bektaş Veli Universities during the 2023-2024 academic year, with a survey administered to 117 students through face-to-face interviews. The study results were derived utilizing the T-test, ANOVA test, and Games-Howell test with the IBM SPSS STATISTICS 22.0 software modules. The results were assessed in tables, revealing the choices of undergraduate and associate degree students together with their future aspirations aligned with these interests. Consequently, disparities were identified between the choices of undergraduate and associate degree students regarding employment in their respective fields, pursuing advanced education, enrolling in alternative programs, and seeking employment outside their current disciplines. Differences emerged between undergraduate and associate degree students' professional commitments and future concerns. Primary factors affecting these differences included education content and duration, gender, academic level, and socioeconomic status.

Thanks

The article complies with national and international research and publication ethics. Ethics Committee approval in the study, Ethics Committee of the University of Dıcle dated 24.05.2024 and with the decision no:14.

References

  • Ateş, A. (2020). Öğrencilerin özgüven ve sorumluluk duygusunun akademik başarı üzerindeki rolü (Master's thesis, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı). Access Address (17.12.2024): https://openaccess.izu.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12436/2446
  • Baş, T. (2006). Anket. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Blustein, D. L., Olle, C., Connors-Kellgren, A., & Diamonti, A. J. (2016). Decent work: A psychological perspective. Frontiers in Psychology, 7, 407. Access Address (17.12.2024): https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2016.00407/full
  • Çevik, V. A., & Öneren, M. (2019). Önlisans öğrencilerinin iş bulma endişeleri ve kaygi düzeylerinin belirlenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (8), 1-12. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/etusbed/issue/44919/558870
  • Çinko, M., Avcı, E., Ergun, S., & Tekçe, M. (2017). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeyleri: Marmara Üniversitesi örneği. Marmara Business Review, 2(1), 25-50. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/323674
  • Gerçek, M. (2018). Mesleki kaygı ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiler: Öğretmen adayları açısından bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 297-312. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/trakyasobed/issue/41289/401010
  • Gökdoğan, O., & Sarıgöz, O. (2012). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin ‘mesleki uygulama dersi’ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Batman University International participated Science and Culture Symposium, 18-20 April 2012 Batman, TURKEY. Access Address (17.3.2024): https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/313633
  • Gönüllüoğlu, S., & Çakmak, D. (2022). Mesleki sonuç beklenti düzeyi ile kariyer kaygi durumu arasindaki ilişkinin incelenmesi: Ferizli MYO öğrencileri üzerine bir uygulama. Sakarya İktisat Dergisi, 11(1), 149-170. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/sid/issue/68832/1085469
  • Gül, A., Örücü, K., & Eraslan, Ş. (2011). Mezun peyzaj mimarlarının eğitim ve öğretimden beklentileri. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 12, 131-140. Online ISSN: 1309-2111. Access Address (13.2.2024): https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/195786
  • Günay, D., & Özer, M. (2016). Türkiye’de meslek yüksekokullarının 2000’li yıllardaki gelişimi ve mevcut zorluklar. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 1-12. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/61489/918075
  • Hızel, S., & Kumbasar, H. (2000). Neden Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulları kuruldu?. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi, 1(1), 1-4. Online ISSN: 2667-6044. Access Address (3.5.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/ashd/issue/41458/498333
  • Karadeniz, Y., & Özkan, Ç. (2021). Üniversite öğrencilerinin mezuniyet sonrası kariyer beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(2), 113-136. Online ISSN: 2146-2844. Access Address (12.2.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbayarsos/issue/62992/872237
  • Karakuş, N., Selim, S., & Çınar, İ. (2014). Peyzaj ve süs bitkileri programının Türkiye’deki dağılımının değerlendirilmesi. Türk Bilimsel Derlemeler Dergisi, (1), 62-68. Access Address (6.8.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/derleme/issue/35091/389275
  • Kayadibi, F. (2002). Sevgi faktörünün eğitim verimliliği üzerine etkisi. Journal of Istanbul University Faculty of Theology, (5). Online ISSN: 2651-5083. Access Address (5.1.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/iuilah/issue/969/10930
  • Korkmaz, N., & Kilci, Z. (2024). Önlisans öğrencilerinin 3+ 1 uygulamalı eğitim modeline yönelik tatmin derecelerinin incelenmesi: Susurluk Tarım ve Orman Meslek Yüksekokulu örneği. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 14(1), 118-126. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/higheredusci/issue/84450/1389894
  • Korkmaz, E. (2023). Meslek Liseleri üzerinde politik bir analiz. Hakkari Review, 7(2), 1-26. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/hr/issue/81739/1350449
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, Vol. 22, ss. 5-55. Access Address (14.11.2023): https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf
  • ÖSYM (2024). Student selection and placement center website. Access Address (1.4.2024): https://www.osym.gov.tr/TR,1371/tanimlar.html
  • Özen, S. A., & Zorlu, E. (2024). Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını yordamada kariyer bilinci ve mesleki kararsızlığın rolü. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(3), 425-432. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/erziefd/issue/87207/1293825
  • Özyılmaz, Ö. (2013). Türk milli eğitim sisteminin sorunları ve çözüm arayışları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Sarıbaş, S., & Babadağ, G. (2015). Temel eğitimin temel sorunları. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 3(1), 18-34. Online ISSN: 2148-2667. Access Address (2.10.2023): https://dergipark.org.tr/tr/download/article- file/17505
  • Sarıkaya, T., & Khorshıd, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26107/275067
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics (sixth ed.) Pearson, Boston (2013) ISBN: 0205849571. Access Address (23.2.2024): https://books.google.com.tr/books/about/Using_Multivariate_Statistics.html? hl=tr&id=ucj1ygAACAAJ&redir_esc=y
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim gençliğinin gelecek beklentileri üzerine bir araştırma. Electronic Turkish Studies, 6(2). Online ISSN: 1308-2140. Access Address (7.1.2024): https://www.ajindex.com/dosyalar/makale/acarindex- 1423934198.pdf
  • Türkoğlu, M. E., & Acar, O. K. (2019). Bireysel kariyer planlamanin öğrenci ders başarisi üzerindeki etkisi: ISUBÜ Meslek Yüksekokulu öğrencileri üzerine bir araştirma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(8), 14- 25. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/49602/637453
  • Ulus, L., Tuncer, N., & Sözen, Ş. (2015). Mesleki eğitim, gelişim ve yeterlilik açısından meslek yüksekokullarının önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(5), 168-185. Access Address (11.8.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/goputeb/issue/34517/384544
  • Işık, A. P. D. M., & Bahat, İ. (2021). Future expectations of higher education students: The case of Kırşehir Ahi Evran University. Educational Research, 12(2), 17-35. Access Address (17.12.2024): https://www.e- ijer.com/tr/download/article-file/1731216
  • Yenilmez, D. T., & Akman, A. Z. (2023). Beş faktör kişilik özelliklerinin iş bulma kaygisi üzerindeki etkisi: Önlisans öğrencileri üzerine bir araştirma. Necmettin Erbakan Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 5(2), 146-164. Access Address (17.12.2024): https://dergipark.org.tr/tr/pub/neusbf/issue/82337/1320203
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Landscape Architecture (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Esra Özhancı 0000-0003-2789-6380

Ahmet Koç 0000-0001-6932-6680

Publication Date December 26, 2024
Submission Date June 12, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Özhancı, E., & Koç, A. (2024). Analysis of Professional Awareness, Anxiety, Expectation and Career Planning Levels of University Students Who are Taking Landscape Education. Journal of Architectural Sciences and Applications, 9(2), 1176-1191. https://doi.org/10.30785/mbud.1500017