Bu çalışmanın amacı peyzaj eğitimi altyapısına sahip iki şehirdeki lisans ve ön lisans öğrencilerinin mesleki farkındalıklarını ve kariyer planlamalarını değerlendirmektir. Çalışmada, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Dicle ve Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitelerinde eğitimini sürdüren 69 lisans ve 48 ön lisans öğrencisi çalışmanın evrenini oluşturmuş olup, 117 öğrenciyle yüz yüze görüşme yöntemiyle anket çalışması yürütülmüştür. Çalışma sonuçları IBM SPSS STATISTICS 22.0 program modülleri kullanılarak T testi, Anova testi ve Games-Howell testi kullanılarak elde edilmiştir. Sonuçlar tablolar halinde değerlendirilerek lisans ve ön lisans öğrencilerinin tercihleri ve bu tercihler doğrultusunda gelecek planları belirlenmiştir. Buna göre lisans ve ön lisans öğrencilerinin tercihleri arasında iş bulma, bir üst programdan eğitimine devam etmek, farklı bir program daha okuma, kendi programları dışında iş bulma gibi farklılıklar bulunmuştur. Lisans ve ön lisans öğrencilerinin mesleki bağlılıkları ve gelecek endişeleri arasında farklılıklar ortaya çıkmıştır. Bu farklılıkları etkileyen birincil faktörler arasında eğitim içeriği ve süresi, cinsiyet, akademik seviye ve sosyoekonomik statü yer almıştır.
This study aims to assess the professional awareness and career planning of undergraduate and associate degree students in two cities with landscape education infrastructure. The study comprised 69 undergraduate and 48 associate degree students from Dicle and Nevşehir Hacı Bektaş Veli Universities during the 2023-2024 academic year, with a survey administered to 117 students through face-to-face interviews. The study results were derived utilizing the T-test, ANOVA test, and Games-Howell test with the IBM SPSS STATISTICS 22.0 software modules. The results were assessed in tables, revealing the choices of undergraduate and associate degree students together with their future aspirations aligned with these interests. Consequently, disparities were identified between the choices of undergraduate and associate degree students regarding employment in their respective fields, pursuing advanced education, enrolling in alternative programs, and seeking employment outside their current disciplines. Differences emerged between undergraduate and associate degree students' professional commitments and future concerns. Primary factors affecting these differences included education content and duration, gender, academic level, and socioeconomic status.
The article complies with national and international research and publication ethics. Ethics Committee approval in the study, Ethics Committee of the University of Dıcle dated 24.05.2024 and with the decision no:14.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Landscape Architecture (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2024 |
Submission Date | June 12, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |