Kamu kaynaklarının
kısıtlı olması ve toplumsal beklentilerin gün geçtikçe artmasıyla birlikte kamu
kaynaklarının etkin, verimli ve ekonomik kullanılması gerekliliği daha da önem
kazanmıştır. Bu kapsamda Türkiye’de kamu alımlarını düzenleyen ihale kanunu
olan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu düzenlenmiştir. Kamu İhale Kanunu’nun
yürürlüğe girmesiyle; kamu hukukuna tâbi olan, kamunun denetimi altında bulunan
veya kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve
kuruluşlarının yapacakları ihaleler bu kanun kapsamına alınmıştır. Kamu İhale
Kanunu’nun 18’inci maddesinde, idarelerce mal veya hizmet alımları ile yapım
işlerinin ihalelerinde uygulanacak ihale usulleri; “açık ihale usulü”, “belli
istekliler arasında ihale usulü” ve “pazarlık usulü” olarak belirlenmiştir.
Kanun’un 5’inci maddesinde açık ihale usulü ve belli istekliler arasında ihale
usulünün temel usul olduğu, diğer ihale usulü olan pazarlık usulünün Kanun’da
belirtilen özel hallerde kullanılabileceği hüküm altına alınmıştır. 16/05/2018
tarihinde kabul edilen 7144 sayılı Kanun ile 4734 sayılı Kanun’un 21’inci
maddesinin (b) bendine ek düzenleme yapılmıştır. Bu düzenlemeyle birlikte
idarelere geniş bir takdir yetkisi verilmiş fakat idarece belirlenecek
durumların hangi kriter ve ölçütlere göre değerlendirileceği belirtilmemiştir.
Bu sebeple Kamu İhale Kurumu’nun ilgili düzenlemeyi tekrar değerlendirerek
hangi kriter ve ölçütlerin referans alınacağı yönünde, uygulamayı
şekillendirecek açıklama ve düzenlemeler yapması uygun olacaktır. Ayrıca
idarelerin de hem ihale usulünün belirlenmesinde hem de Kanun’un 21/b maddesi
kapsamında ihale yapılmasında Kanun’un temel ilkeleri doğrultusunda hareket
etmesi gerekir.
4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu Temel İlkeler İhale Usulleri Pazarlık Usulü Gerekçe ve Sebep Unsurları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 12 |