Reklamcılıkta kullanılan kısa ve vurucu veya hatırlanabilir ifade
olarak tanımlanabilen sloganlar, Avrupa Birliği (AB) Markası olarak tescil
edilmektedir. AB’de slogan markalarının hukuki altyapısını 89/104/AET
sayılı Konsey Direktifi ile 40/94/AT sayılı Konsey Tüzüğü oluşturmaktadır.
Markayı oluşturan işaretler arasında sözcükler de sayıldığı için, her ne
kadar sloganlar marka tanımına özel olarak dahil edilmese de, diğer sözcük
markaları gibi tescil edilebilir. Ancak, ayırt edici olmayan ve tanımlayıcı
olan sloganlar tescil edilemez. AB Adalet Divanı (ABAD) sloganların
ayırt ediciliğini tespit etmenin daha zor olduğunu kabul etmekte ama
bu gerçek, sloganlardan başka işaretler için konulan şartlardan daha sıkı
şartlar koymayı haklı göstermemektedir. ABAD’a göre, sırf ilgili tüketici
kesiminin markayı tanıtım formülü olarak algılaması ve markanın övücü
niteliği nedeniyle başka teşebbüsler tarafından ilke olarak kullanılabileceği
gerçeği, tek başına bu markanın ayırt edici özellikten yoksun olduğu
sonucunu desteklemek için yeterli değildir. Halk markayı o işletmesel
kökenin işareti olarak algıladığı sürece, markanın aynı zamanda tanıtım
formülü olarak anlaşılması gerçeği ayırt edici özelliği üzerinde hiçbir
etkiye sahip değildir.
Son olarak, ABAD’ın sloganları sözcük markalarının bir alt grubu
olarak görmediğini açıkça ortaya koyabiliriz. Nitekim, davaların
incelenmesinden ABAD’ın son yıllarda sloganların ayırt ediciliği için daha
esnek kriterler uyguladığı aşikardır. Bu nedenle, ayırt ediciliği belirleme
konusunda sözcük markalarından daha sıkı şartlar uygulanmamalıdır.
Sloganlar Avrupa Birliği Markası Ayırt edicilik Avrupa Birliği Adalet Divanı Mutlak ret nedenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hukuk |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 15 |