Bilişim
teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, öğrenme ve öğretme süreçlerinin
etkililiğini artırmak için yeni fırsatları ortaya çıkarmaktadır. Millî Eğitim
Bakanlığı eğitim ve öğretimin kalitesini artırmak adına okulları, yeni
teknolojik araç gereçlerle donatmaktadır. Bu süreçte, Fırsatları Artırma ve
Teknolojiyi İyileştirme Projesi (FATİH), eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak ve
okulların teknolojik alt yapısını iyileştirmek suretiyle derslerde bilgi ve
iletişim teknolojilerinin (BİT) verimli bir şekilde kullanılmasını
gerçekleştirerek eğitimin niteliğini artırmak için uygulamaya koyulan bir projedir.
Bu projenin başarıya ulaşması dağıtılan teknolojilerin etkili ve verimli bir
biçimde kullanılmasına bağlıdır. Bu açıdan öğretmenlerin alan bilgileri,
pedagoji bilgileri ve teknoloji bilgilerini birlikte kullanma yeterlilikleri
önem taşımaktadır. Bu araştırma, FATİH projesi kapsamında pilot olarak
belirlenen okullarda görev yapan öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan
bilgisi (TPAB) yeterliliklerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışma grubu,
Adıyaman il merkezindeki 17 ortaöğretim kurumunda görev yapmakta olan, 107’si
kadın, 338’si erkek olmak üzere toplamda 445 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler,
Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Analizlerde
betimsel istatistikler, İlişkisiz örneklemler için t-testi ve tek yönlü ANOVA
kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, erkek
öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre, 30 yaş altı öğretmenlerin, 41-45 yaş
aralığındaki öğretmenlere göre, bilgisayara sahip olanların olmayanlara göre,
günde 1 saatten çok bilgisayar kullananların, 1 saatten az kullananlara göre,
bilgisayarı kullanabilme düzeyi yüksek olanların, kullanma düzeyi düşük
olanlara göre TPAB yeterlik algılarının anlamlı olarak daha yüksek olduğunu
göstermektedir. Bu sonuçlar birlikte dikkate alındığında bilgisayara erişim
olanağı ve bilgisayarı kullanma süresi ve düzeyi arttıkça, öğretmenlerin TPAB
öz-yeterlik algılarının da daha yüksek olduğu görülmektedir. Öğretmenlerin
öğrenme-öğretme sürecinde TPAB modelinden yararlanabilmeleri için gerekli
teknolojik olanakların sağlanmasının ve bu teknolojileri etkili ve verimli bir
biçimde kullanmaya yönelik bilgi, becerileri kazandıracak ve öğretmenlerin
etkin olumlu deneyimleri yaşamalarının sağlanacağı eğitimlerin düzenlenmesinin
fayda sağlayabileceği söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 4 |