Okul
öncesi sınıflarının fizikseli şartlarının uygunluğu hem okul öncesi dönem
çocuğunu, hem okul öncesi öğretmenlerini, hem de tüm öğrenme-öğretme sürecini
etkilemektedir. Sınıf ortamının eğitim üzerindeki diğer etkileri de
düşünüldüğünde, okul öncesi sınıflarının fiziksel özellikleri ve tasarımlarına ilişkin
yürütülen çalışmaları gözden geçirmenin gerekli olduğu ortaya çıkmaktadır. Bu
araştırma, Türkiye’de, okul öncesi sınıflarının fiziksel şartları, ortamı,
düzenlenmesi ve tasarımına ilişkin yapılmış çalışmaları inceleyen bir doküman
incelemesi çalışmasıdır. Araştırmada, 1989-2019 yılları arasında yapılmış
çalışmalara, çeşitli veri tabanları incelenerek ulaşılmıştır. Yapılan taramada
“okul öncesi sınıfının fiziki/fiziksel özellikleri”, “okul öncesi sınıf
ortamı”, “okul öncesi sınıfının düzenlenmesi” ve “okul öncesi sınıfı tasarımı”
anahtar kelimeleri kullanılmıştır. Yapılan alan yazın taraması sonucunda toplam
yirmi çalışmaya ulaşılmıştır. Araştırma amaçları farklı başka birçok çalışmada,
okul öncesi sınıflarının iç ve dış mekan özelliklerine değinilmiş olmasına
rağmen, bu çalışmanın gözden geçirdiği spesifik amaç olan okul öncesi
sınıflarının fiziksel özelliklerini ve tasarımlarını tek başına inceleyen
çalışmaların sayısının az olduğu görülmüştür. Araştırma kapsamında
ulaşılan çalışmalar; araştırma amacı, yöntemi, katılımcıları, veri toplama
araçları, analiz yöntemi ve bulgularına göre analiz edilmiştir.
İncelenen
araştırmalarda okul öncesi öğretmenlerinin sınıfların fiziksel ortamlarından
çeşitli nedenlerle şikayetçi oldukları, okul öncesi eğitim kurumlarındaki iç
mekanlarla ilgili kalite standartlarının belirlenmesi ve buna uygun
düzenlemeler yapılması gerektiği vurgulanmaktadır. Buna göre, okul öncesi
eğitim kurumlarındaki iç mekanlar için eğitim kalitesini ve verimliliğini
artıracak düzenlemeler yapılması, buna ilişkin iyileştirmelerin, okul
yöneticileri, okul öncesi öğretmenleri ve bu düzeyde eğitim veren branş
öğretmenleri, diğer hizmet personelinin, okul öncesi çocukların ailelerinin ve
bu çocukların görüşlerine dayalı olarak yapılacak yeni araştırmalarla
desteklenmesi önerilmektedir.
Okul öncesi sınıfı okul öncesi sınıflarının fiziksel özellikleri okul öncesi sınıflarının tasarımları doküman incelemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |