Bu araştırma, erken çocukluk dönemi uzmanlarının, çocuk kavramına ve bu kavram üzerinden çocukların sahip olduğu çeşitliliğe bakış açılarını inceleyen daha kapsamlı bir araştırmanın, çocuk kavramına ilişkin bulgularını ortaya koymaya ilişkin sınırlı bir bölümünün analizini sunmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomonolojik desen kullanılmıştır. Araştırma için, toplam 48 çocuk gelişimi uzmanı ve okul öncesi öğretmenine ‘çocuk’ kavramını nasıl tanımladıkları sorulmuş, yanıtları yazılı olarak alınmıştır. Çalışma grubunu oluşturan tüm katılımcılar kadın olup, bunlardan 41’i çocuk gelişimi uzmanı, yedisi ise okul öncesi öğretmenidir. Veriler, çalışmaya katılanların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla hazırlanmış Bilgi Formu ve erken çocukluk uzmanlarının, çocuk kavramı ve çeşitliliğe bakış açısına ilişkin bilgi ve görüşlerini incelemek üzere hazırlanmış yedi adet açık uçlu sorudan oluşan formun ilk maddesi olan “Sizce çocuk kimdir? Çocuğu tarif ediniz.” sorusuna verilen yanıtlar incelenerek toplanmıştır. Hazırlanan soru formu, alanyazın taramasının ardından uzman görüşü de alınarak tamamlanmış, erken çocukluk uzmanlarına elden veya e-posta yoluyla ulaştırılmıştır. Formun ilk sorusuna verilen yazılı yanıtların nitel analizi sonucunda, erken çocukluk uzmanlarının çocuk kavramını pragmatik tanım, rasyonel tanım, metaforik tanım ve alanyazın tanımı olmak üzere dört ana tema altında açıkladıkları görülmüştür. Ayrıca metaforik tanım, poetik ve ontolojik metafor ve alanyazın tanımı da kritik edilmemiş alanyazın tanımı ve kritik edilmiş alanyazın tanımı şeklinde alt temalara ayrılmıştır. Çalışma sonucunda erken çocukluk uzmanlarının, çocuk kavramına bakış açılarının temelinde, çocuğun geleceğe dönük bir yatırım gibi görülmesinin, çocuğa ve gelişimine ilişkin akla dayalı kabullerin, mevcut alanyazına duyulan güvenin ve duygusal bakış açısının yattığı ifade edilebilir.
'Çocuk' kavramı çocuk gelişimi uzmanı okul öncesi öğretmeni fenomenoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 1 |