Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MİCHAEL ENDE’NİN “MOMO” İSİMLİ ESERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ

Yıl 2023, , 106 - 114, 30.03.2023
https://doi.org/10.32579/mecmua.1223848

Öz

Çocukların dünyasını yansıtan sanat eserleri buluşturulmaları kişisel gelişimleri açısından önemlidir. Çocuklar kendi yaşam pençelerinden olaylara yaklaştıkları zaman gerçekçi bir dünya ile buluşabilme olanağı elde edebilmektedirler. Bu nedenle çocuk edebiyatı kavramı çocukların dünyasını çocuk gerçekliği perspektifinden yansıtmak üzere edebi sanatlar arasında yerini almıştır. Çocuk bu edebi eserlerle kendi gerçekliğini yakalarken aynı zamanda kendi değer yargılarını oluşturmak için bir çaba içerisine girmektedir. Bu çabaları verirken toplumun daha yaşanılabilir olması için kendisine ve topluma ait olan değerlerin farkına varması beklenmektedir. Bu farkındalığın gelişimi ancak nitelikli edebi eserlerle mümkün olmaktadır. bu nedenle çocuk kitaplarının çocukların değer gelişimine destek olması, onları bu açıdan beslemesi oldukça önemlidir. Bu önemden hareketle Michael Ende tarafından 1973’te kaleme alınan Momo isim çocuk kitabında yer alan değerlerin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Amaç doğrultusunda Türkçe Dersi Öğretim Programında (TDÖP) yer alan kök değerler ölçüt alınarak kitap nitel araştırma yöntemine dayalı olarak doküman analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre Momo kök değerleri taşıma bakımından önemli bir eser niteliğindedir.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008), Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16) 9-27. 114
  • Suna ÖZCAN / Michael Ende’nin “Momo” İsimli Eserinin Değerler Eğitimi Bağlamında İncelenmesi
  • Celepoğlu, A. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H., Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, içerik ve işlev. Değerler Eğitimi, 6(15), 69-88.
  • Dilidüzgün, S. (2016). Çocuk edebiyatı. Öğrenci Ders Notu.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını ve yazın eğitimine ilk adım. Tudem Yayınları. Ende, M. (1996). Momo. Kaynak Yayınları.
  • Halstead, J. M. & Taylor, J. M. (2000), Learning and Teaching about Values: A review of recent research, Cambridge Journal of Education, 30(2), 169- 202.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi. 6(12), 4-9.
  • Karatay, H, (2007), Dil edinimi ve de
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınevi.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi, 9(21), 29-55.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Özbay, M. (2010), Türkçe öğretimi yazıları. Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2007). Okuma kültürü edinme sürecinde Türkçe öğretiminin sorumluluğu. MEB Yayını, 108-126.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1994). Çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi, 10(780), 12, 31.
  • Tuğluk, İ, H. (2018). Değerler eğitimi yönünden klasik hikayelerimizin önemi: Kıssa-i Seyyid Cüneyd ve Reşide-i Arab örneği, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 18-29.
  • Turan, L. & Yılar, Ö. (2010). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Çocuk edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yaman, E. (2012). Değerler eğitimi. Akçağ Yayınları
  • Yazıcı, K. (2006), Değerler eğitimine genel bir bakış. TÜBAR-XIX, 499-522.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Yıl 2023, , 106 - 114, 30.03.2023
https://doi.org/10.32579/mecmua.1223848

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008), Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16) 9-27. 114
  • Suna ÖZCAN / Michael Ende’nin “Momo” İsimli Eserinin Değerler Eğitimi Bağlamında İncelenmesi
  • Celepoğlu, A. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H., Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, içerik ve işlev. Değerler Eğitimi, 6(15), 69-88.
  • Dilidüzgün, S. (2016). Çocuk edebiyatı. Öğrenci Ders Notu.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını ve yazın eğitimine ilk adım. Tudem Yayınları. Ende, M. (1996). Momo. Kaynak Yayınları.
  • Halstead, J. M. & Taylor, J. M. (2000), Learning and Teaching about Values: A review of recent research, Cambridge Journal of Education, 30(2), 169- 202.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi. 6(12), 4-9.
  • Karatay, H, (2007), Dil edinimi ve de
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınevi.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi, 9(21), 29-55.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Özbay, M. (2010), Türkçe öğretimi yazıları. Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2007). Okuma kültürü edinme sürecinde Türkçe öğretiminin sorumluluğu. MEB Yayını, 108-126.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1994). Çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi, 10(780), 12, 31.
  • Tuğluk, İ, H. (2018). Değerler eğitimi yönünden klasik hikayelerimizin önemi: Kıssa-i Seyyid Cüneyd ve Reşide-i Arab örneği, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 18-29.
  • Turan, L. & Yılar, Ö. (2010). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Çocuk edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yaman, E. (2012). Değerler eğitimi. Akçağ Yayınları
  • Yazıcı, K. (2006), Değerler eğitimine genel bir bakış. TÜBAR-XIX, 499-522.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Yıl 2023, , 106 - 114, 30.03.2023
https://doi.org/10.32579/mecmua.1223848

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008), Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16) 9-27. 114
  • Suna ÖZCAN / Michael Ende’nin “Momo” İsimli Eserinin Değerler Eğitimi Bağlamında İncelenmesi
  • Celepoğlu, A. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H., Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, içerik ve işlev. Değerler Eğitimi, 6(15), 69-88.
  • Dilidüzgün, S. (2016). Çocuk edebiyatı. Öğrenci Ders Notu.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını ve yazın eğitimine ilk adım. Tudem Yayınları. Ende, M. (1996). Momo. Kaynak Yayınları.
  • Halstead, J. M. & Taylor, J. M. (2000), Learning and Teaching about Values: A review of recent research, Cambridge Journal of Education, 30(2), 169- 202.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi. 6(12), 4-9.
  • Karatay, H, (2007), Dil edinimi ve de
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınevi.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi, 9(21), 29-55.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Özbay, M. (2010), Türkçe öğretimi yazıları. Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2007). Okuma kültürü edinme sürecinde Türkçe öğretiminin sorumluluğu. MEB Yayını, 108-126.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1994). Çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi, 10(780), 12, 31.
  • Tuğluk, İ, H. (2018). Değerler eğitimi yönünden klasik hikayelerimizin önemi: Kıssa-i Seyyid Cüneyd ve Reşide-i Arab örneği, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 18-29.
  • Turan, L. & Yılar, Ö. (2010). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Çocuk edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yaman, E. (2012). Değerler eğitimi. Akçağ Yayınları
  • Yazıcı, K. (2006), Değerler eğitimine genel bir bakış. TÜBAR-XIX, 499-522.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Yıl 2023, , 106 - 114, 30.03.2023
https://doi.org/10.32579/mecmua.1223848

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008), Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16) 9-27. 114
  • Suna ÖZCAN / Michael Ende’nin “Momo” İsimli Eserinin Değerler Eğitimi Bağlamında İncelenmesi
  • Celepoğlu, A. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H., Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, içerik ve işlev. Değerler Eğitimi, 6(15), 69-88.
  • Dilidüzgün, S. (2016). Çocuk edebiyatı. Öğrenci Ders Notu.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını ve yazın eğitimine ilk adım. Tudem Yayınları. Ende, M. (1996). Momo. Kaynak Yayınları.
  • Halstead, J. M. & Taylor, J. M. (2000), Learning and Teaching about Values: A review of recent research, Cambridge Journal of Education, 30(2), 169- 202.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi. 6(12), 4-9.
  • Karatay, H, (2007), Dil edinimi ve de
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınevi.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi, 9(21), 29-55.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Özbay, M. (2010), Türkçe öğretimi yazıları. Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2007). Okuma kültürü edinme sürecinde Türkçe öğretiminin sorumluluğu. MEB Yayını, 108-126.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1994). Çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi, 10(780), 12, 31.
  • Tuğluk, İ, H. (2018). Değerler eğitimi yönünden klasik hikayelerimizin önemi: Kıssa-i Seyyid Cüneyd ve Reşide-i Arab örneği, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 18-29.
  • Turan, L. & Yılar, Ö. (2010). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Çocuk edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yaman, E. (2012). Değerler eğitimi. Akçağ Yayınları
  • Yazıcı, K. (2006), Değerler eğitimine genel bir bakış. TÜBAR-XIX, 499-522.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Yıl 2023, , 106 - 114, 30.03.2023
https://doi.org/10.32579/mecmua.1223848

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008), Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler Eğitimi Dergisi, 6(16) 9-27. 114
  • Suna ÖZCAN / Michael Ende’nin “Momo” İsimli Eserinin Değerler Eğitimi Bağlamında İncelenmesi
  • Celepoğlu, A. (2007). Eğitim fakülteleri için çocuk edebiyatı. Pegem A Yayıncılık.
  • Demircioğlu, İ. H., Tokdemir, M. A. (2008). Değerlerin oluşturulma sürecinde tarih eğitimi: amaç, içerik ve işlev. Değerler Eğitimi, 6(15), 69-88.
  • Dilidüzgün, S. (2016). Çocuk edebiyatı. Öğrenci Ders Notu.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş çocuk yazını ve yazın eğitimine ilk adım. Tudem Yayınları. Ende, M. (1996). Momo. Kaynak Yayınları.
  • Halstead, J. M. & Taylor, J. M. (2000), Learning and Teaching about Values: A review of recent research, Cambridge Journal of Education, 30(2), 169- 202.
  • Hökelekli, H. (2010). Modern eğitimde yeni bir paradigma: Değerler eğitimi, Eğitime Bakış Dergisi. 6(12), 4-9.
  • Karatay, H, (2007), Dil edinimi ve de
  • Kavcar, C. (1999). Edebiyat ve eğitim. Engin Yayınevi.
  • Kaymakcan, R. & Meydan, H. (2011). Din kültürü ve ahlak bilgisi programları ve öğretmenlerine göre değerler eğitimi. Değerler Eğitimi, 9(21), 29-55.
  • MEB (2019). Türkçe dersi öğretim programı. MEB.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev. Ed.). Pegem Akademi.
  • Özbay, M. (2010), Türkçe öğretimi yazıları. Öncü Kitap.
  • Sever, S. (2007). Okuma kültürü edinme sürecinde Türkçe öğretiminin sorumluluğu. MEB Yayını, 108-126.
  • Sever, S. (2015). Çocuk ve edebiyatı ve okuma kültürü. Tudem Yayınları.
  • Şirin, M. R. (1994). Çocuk edebiyatı. Çocuk Vakfı Yayınları.
  • Şirin, M. R. (2016). Edebiyat ve çocuk edebiyatı edebiyatın amacı ve işlevi. Türk Dili Dergisi, 10(780), 12, 31.
  • Tuğluk, İ, H. (2018). Değerler eğitimi yönünden klasik hikayelerimizin önemi: Kıssa-i Seyyid Cüneyd ve Reşide-i Arab örneği, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 18-29.
  • Turan, L. & Yılar, Ö. (2010). Çocuk edebiyatı. Pegem Akademi.
  • Yalçın, A. & Aytaş, G. (2002). Çocuk edebiyatı. Akçağ Yayınları.
  • Yaman, E. (2012). Değerler eğitimi. Akçağ Yayınları
  • Yazıcı, K. (2006), Değerler eğitimine genel bir bakış. TÜBAR-XIX, 499-522.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm FİLOLOJİ
Yazarlar

Suna Özcan 0000-0001-9461-5732

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Özcan, S. (2023). MİCHAEL ENDE’NİN “MOMO” İSİMLİ ESERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ BAĞLAMINDA İNCELENMESİ. Mecmua(15), 106-114. https://doi.org/10.32579/mecmua.1223848


DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan

Uluslararası Hakemli Bir Dergidir