Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Din Eğitimde Soyut Kavram Etkinlik Örneklerinin Tahlili

Yıl 2021, , 118 - 132, 30.09.2021
https://doi.org/10.32579/mecmua.984949

Öz

Günümüzde insan psikolojisinin kökeni birçok faktörle birlikte bebeklik ve ilk çocukluk dönemi gelişim seyrine bakılarak çözümlenmeye çalışılmaktadır. 4-6 yaş dönemindeki çocuğun dünyasına girmek, ruhunun zenginliğinden faydalanmak, çocuğun doğuştan getirdiği ve eğitilmeye ihtiyaç duyan yeteneklerinin keşfedilmesine olanak sağlamaktadır. Eğitim; çocuğun bilişsel, duyuşsal, psikomotor gelişimi ile sosyal-kişilik, dinî- ahlakî gelişiminin birbiri ile ilişkili ve bir bütün olduğunu kabul ederek planlandığı takdirde çocuğun kendini gerçekleştirme adına sağlıklı bir gelişim dönemi yaşayacağını göstermektedir.
Çocuklarla ilgili klasik bilgilere günden güne yenileri eklenmektedir. Çocukların dinî gelişimi, dinî gelişimini etkileyen faktörler, zihinsel ve psikolojik gelişimlerinin ne tür bir din eğitimini kabulleneceği konusunda birçok yöntem geliştirilmektedir. Öğretici konumunda olanların, dinî gelişimi çocuğun gelişim özelliklerinin bir parçası olduğunun bilincinde olmaları gerekmektedir. Okul öncesi din eğitiminde; değerler eğitimine ait soyut kavramlar ile dinî soyut kavramların öğretimi konusunda hangi yöntemin doğru olduğunu, hangi yöntemin ise çocuğun din algısını tahrip edici olduğunu öğrenmeye gayret göstermek öğreticinin en önemli sorumluluklarındandır. Değerler eğitiminde sıkça uygulanan soyut kavram etkinliklerinin verimliliği ve okul öncesi çocuğun gelişim özelliklerine uygunluğu iyi düşünülmelidir. Aynı zamanda dinî soyut kavramlarla ilgili öğrencilerin sorduğu sorulara verilecek cevapların da bu dönem çocuğunun gelişim özellikleri dikkate alınarak cevaplanması gerekmektedir.

Destekleyen Kurum

Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Kaynakça

  • Akyürek, Süleyman (2000). Din Öğretiminde Kavram Öğretimi, Dem Yayınları İstanbul.
  • Akyürek, Süleyman (2017). Din Öğretimi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Başkurt, İrfan (1995). Federal Almanya’da Din Eğitimi, MÜİF Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Bilici, Ali Baz (2014). 0-6 Yaş Grubu Çocuklarda Dinî Gelişim Süreci ve Din Eğitimi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmış Doktora Tezi, İzmir.
  • Bolat, Özgür (2016). Beni Ödülle Cezalandırma, Doğan Kitap, İstanbul.
  • Bovet, Pierre (1958). Din Duygusu ve Çocuk Psikolojisi, (çev. Selahattin Odabaş), Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara.
  • Çelebi, Ahmet (1998). İslam’da Eğitim-Öğretim, (çev. Ali Yardım), Damla Yayınevi, İstanbul.
  • Çelikel, Bülent (2006). Gazali’nin Eğitim Görüşü, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Yayınlanmış Doktora Tezi.
  • Çınar, Fatih; Şener, Nural (2016). “Erken Çocukluk Dönemi Dinî Gelişim Özelliklerine Uygun Ailede Din Eğitimi”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 7, Sayı 47.
  • Dam, Hasan (2015). “Çocukluk Dönemi Din Eğitimi”, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, (Editör: Mustafa Köylü) Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara, 23-26.
  • Doğan, Davut (2014). “Diyanet İşleri Başkanlığı Kur’ân Kursları Öğretim Programı (Okul Öncesi Dönemi) Dinî Bilgiler-1 Öğrenme Alanı Kazanımları Üzerine Değerlendirme”, KSÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi S. 24, s. 205- 218. http: //dergiler. ankara. edu. tr/dergiler/40/507/6179. pdf. 11. 01. 2009, 13. 02. 2019.
  • İbni Haldun (2017). Mukaddime, (Hazırlayan: Süleyman Uludağ), Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Karaca, Faruk (2016). Dinî Gelişim Psikolojisi, Eser Ofset Matbaacılık, Trabzon.
  • Kaya, Mevlüt; Taşkın, Osman, (2016). “Okulda Değerler Eğitimi”, Teoriden Pratiğe Değerler Eğitimi, (Editör: Mustafa Köylü), Nobel Yayıncılık, Samsun.
  • Kaymakcan, Recep; Dam, Hasan (2016). Ahlak Değerler ve Eğitim, Dem Yayınları, İstanbul.
  • Köylü, Mustafa; Oruç, Cemil (2017). “Erken Çocukluk Dönemi Din Eğitimi”, Gelişimsel Basamaklara Göre Din Eğitimi, Oruç, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • Mehmedoğlu, Yurdagül (2005). Ahlaki ve Dinî Gelişim, Morpa Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Müslim, Sahih, Kader, 23, C. 4s. 2048; Ebu Davud, Sünen Sünnet, 18, H. No: 4714, C. 5, s. 86; Buhari, Sahih, Cenaiz, 78, H: No: 1292, C. 1, s. 454.
  • Özyılmaz, Ömer (2003). Çocukluk ve Gençlik Çağında Eğitim ve Psikolojik Temelleri, Pınar Yayınları, İstanbul.
  • Selçuk, Mualla (1991). Çocuğun Eğitiminde Dinî Motifler, TDV Yayınları, Ankara.
  • Tavukçuoğlu, Mustafa (2002). Okul Öncesi Çocuğunun Eğitiminde Din Duygusu ve Din Eğitimi, Konya, Sayı 14, Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 51-63.
  • Tezcan, Mahmut (e- makale). İbni Haldun’un Eğitime İlişkin Görüşleri.
  • Tosun, Cemal; Çapcıoğlu, Fatma (2015). 4-6 yaş Kur’ân Kursları Öğretim Programının Dinî Gelişim Kuramları Çerçevesinde İncelenmesi”, Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, Sayı 5, s. 705-720.
  • Ulusoy, Kadir; Arslan, Ali, “Değerli Bir Kavram Olarak Değer ve Değerler Eğitimi”, Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, (Editör: Refik Turan, Kadir Ulusoy), Pegem Akademi, Ankara Eylül 2014.
  • Vergote, Antonie, (1978). “Çocukta ‘Doğal Din’ İstidadı” Çocuklukta Din, (çev. Erdoğan Fırat), Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt XXII, S. 318. Yıldız, Murat, (2007). Çocuklarda Tanrı Tasavvurunun Gelişimi, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm EĞİTİM BİLİMLERİ TEMEL ALANI
Yazarlar

Emine Balbay 0000-0002-0240-4661

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Balbay, E. (2021). Okul Öncesi Din Eğitimde Soyut Kavram Etkinlik Örneklerinin Tahlili. Mecmua(12), 118-132. https://doi.org/10.32579/mecmua.984949


DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan

Uluslararası Hakemli Bir Dergidir