The
aim of this study is to determine the mediation effect of the personality on
the relation between innovation and entrepreneurship with regard to the
generations “X” and “Y”. The sample group of the
study consists of the employees working in the banking sector in İstanbul. 620 people, who had been picked through random sampling method, were
involved in the study. When the participants are examined
in terms of the generation they belong to (either X or Y), it is seen that 302
participants belong to the generation “X” whereas 318 belong to the generation
“Y”. The data from the study were
gathered through online Google forms and face to face meetings. Occupational Personality Inventory, Entrepreneurial Potential, and
Tendency Scale and Individual Innovativeness Perception Scale were employed as
a means of data collection. As a result of the analyses of the gathered data,
it can be stated that a partial mediation effect of occupational personality
exists on the relation between innovation and entrepreneurship when the
generation “X” is considered. On the other hand, when the generation “Y” is
considered, a definite effect can be mentioned. Within this context, the study inquires the mediation effect of the
personality on determining the relation between innovation and entrepreneurship
considering the generations "X" and "Y". Moreover, the
concepts innovation and entrepreneurship have been evaluated and the relation
between them has been tried to be explained within the study. The concept “personality” has been evaluated and studied considering the
generations “X” and “Y”. The study is believed to
provide an added value to the organizations particularly in terms of human
resources when the fact that mentioned two generations with different
characteristics work together in professional life is considered. Keeping in mind the effect of these generations with different
characteristics on innovation-entrepreneurship relation of the organizations in
professional life is regarded to be quite important. In addition, the study is expected to contribute to the literature since
any kind of similar title for the subject of the study does not exist.
Bu
araştırmanın amacı inovasyon ve girişimcilik arasındaki ilişkide kişiliğin
aracılık etkisini X ve Y kuşağı kapsamında belirlemektir. Araştırmanın
örneklemini İstanbul ilinde bankacılık sektöründe iş yaşamlarına devam eden
çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmaya tesadüfî örnekleme yoluyla seçilen
toplam 620 kişi katılmıştır. Katılımcılar X ve Y kuşağı kapsamında
incelendiğinde; 302 bireyin X kuşağı, 318 bireyin Y kuşağı mensubu olduğu
görülmektedir. Araştırmada ki veriler online Google formlar ve yüz yüze olarak
toplanmıştır. Veri toplama araçları olarak; Mesleki Kişilik Tipleri Envanteri,
İç Girişimcilik Davranış Eğilimi Ölçeği ve İnovasyon Yönlülük Ölçeği
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucu; X kuşağında bulunan katılımcıların inovasyon
yönlülük ile iç girişimcilik davranışı arasındaki ilişkide mesleki kişilik
tiplerinin kısmi aracı rolü olduğu söylenebilir. Y kuşağında bulunan
katılımcıların inovasyon yönlülük ile iç girişimcilik davranışı arasındaki
ilişkide mesleki kişilik tiplerinin tam aracı rolü olduğu söylenebilir. Bu
bağlamıyla çalışmada, inovasyon ve girişimcilik arasındaki ilişkinin
belirlenmesinde kişiliğin aracılık etkisinin X ve Y kuşakları kapsamında
sorgulanmış, bu çerçevede; inovasyon ve girişimcilik kavramları
değerlendirilmiş, aralarındaki ilişki açıklanmaya çalışılmıştır. Kişilik
kavramı değerlendirilerek, kuşaklar X ve Y kuşakları özelinde incelenmiştir.
Çalışmanın, özellikle insan kaynakları kapsamında, iş yaşantısında farklı
özelliklere sahip iki kuşağın birlikte çalışıyor olması açısından örgütlere
önemli bir katma değer sağlayacağı öngörülmektedir. Farklı kişilik
özelliklerine sahip bu kuşakların örgütlerin girişimcilik ve inovasyon
ilişkisine olan etkisinin çalışma hayatında dikkate alınması, oldukça önemli
bulunmaktadır. Ayrıca araştırma konusunun başlığı ile birebir benzer çalışmanın
olmayışı bağlamında da, çalışmanın alanyazına katkı sağlayacağı
öngörülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | SOSYAL, BEŞERİ VE İDARİ BİLİMLER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 7 |
DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan
Uluslararası Hakemli Bir Dergidir