Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

POPÜLER KÜLTÜR ODAĞINDA BİREYİN ÖLÜMSÜZ OLMA ARZUSU

Yıl 2021, Sayı: 11, 480 - 500, 30.03.2021
https://doi.org/10.32579/mecmua.845906

Öz

İnsan, çağlar boyunca, varoluşundan beri ölümsüzlüğü aradı durdu. Birey, dünyaya yok olmak için geliyor olamazdı. İlk insandan günümüz insanına; geçen binlerce, milyonlarca yıl boyunca insan ölüm ve sonrasında ne olup bittiğini, bunun nihai bir son olup olmadığını merak edip durdu. Bilimsel araştırmalar, metafizik yaklaşımlar, spritüal akımlar hep ölüm kavramını açıklamak ve bireyin sonsuza dek yaşama arzusunu tatmin etmek için kullanılageldi. İnsan bilinmeyenden korkmaktaydı ve ölüm bir bilinmezlik haliydi. Ölümle sonlanan bir hayat bireye öyleyse “neden varım?”ı sorgulatmaktaydı. Varoluşsal sorgulamanın temeli aslında ölümle son bulacak bir yok oluş isyanı mıydı?
Birey ölümsüz olma arzusuna, somut bir bedenle yaşama devam etme imkânı bulamadığından; yaşadığı çağa özgün; bilimsel, teknolojik ve toplumsal gelişmeleri baz alarak popüler olanın getirisi ile yeni ve kendine has kalıcı çözümler üretme çabası içerisine girdi. Bu çalışmanın ışığı altında popüler kültürde, tüketim odaklı olan bireyin ölümsüz olma arzusu ve bu arzuya giden yoldaki çabalarına alan yazım taraması yöntemiyle değinilmeye çalışıldı.

Teşekkür

Çalışma süreci boyunca desteğini ve fikirlerini esirgemeyen Danışmanım Prof. Dr. Hüseyin Köse ve son şekillenmesinde fikirleriyle katkı sağlayan Doç. Dr. Abdulkadir Atik hocama teşekkürlerimi sunuyorum.

Kaynakça

  • Acar, Elif (2007). Ölüm, Ölümsüzlük ve Yapay Zeka, Alt Kitap, Nisan.
  • Akar, Elvan (2007). Bertrand Russell’da Ölüm ve Ölümsüzlük Problemi, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Altunay, Fatma D., (2017). Varoluşçu Felsefede Ölüm Kavramı, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi.
  • Arık, M.Bilal, “Popüler Kültüre Temel Yaklaşımlar”, İletişim Fakültesi Dergisi, s. 327-345.
  • Bauman, Zygmunt (2012). Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri (Çev. Nurgül Demirdöven). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Zygmunt (2000). Ölümlülük, Ölümsüzlük ve Diğer Hayat Stratejileri, (Çev. Nurgül Demirdöven), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bollnow, Otto Friendrich (2013). “Ölüm Sorusu”, (Çev. Rahman Akalın),.Ethos: Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, s.162-169.
  • Cengiz, Serpil A. (2015). “Ölüm Üzerine Düşünmek: Sedat Veyis Örnek’in Anadolu Folklorunda Ölüm Çalışması”, Cyprus İnternational University, Edebiyat Dergisi, Cilt:21, Sayı: 82, s. 231-255.
  • Coşgun, Melek (2012), “Popüler Kültür ve Tüketim Toplumu”, Yaşam Bilimleri Dergisi, Sayı:1, s. 837-850.
  • Çelik, Ejder (2011). ‘’Modernizmin Ölüm İdeolojisi ve Polisiye Romanda Ölümün Şeyleşmesi’’, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik araştırmalar EDergisi, 1 Haziran. Duman, Nesrin (2019). “İntihar ve Medya”, Ekev Akademi Dergisi, Sayı: 77, s. 323-333.
  • Efil, Şahin (2016). “Düşünce Tarihinde ve Modern Tıpta Ölümsüzlük Arayışı ve Eleştirisi”, Beytulhikme An International Journal of Philosophy, Sayı: 6, s. 265-286.
  • Eraslan, Reyhan Uludağ ( 2013). “Sosyal Medya Her An Her Yerde Görünür Olmak”, The turkish Online Journal of Desing, Art and Communications, İstanbul Kültür Üniversitesi, Sayı: 3, s. 29-37.
  • Erdoğan, İrfan (2004), “Popüler Kültürün Ne Olduğu Üzerine”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Dergisi, Sayı: 57, s. 1-19.
  • Fiske, John (2012), Popüler Kültürü Anlamak, (Çev. Süleyman İrvan), Parşömen Yayınları, İstanbul.
  • Fromm, Erich (1982). Kendini Savunan İnsan (Çev. Necla Arat), Say Yayınları, İstanbul.
  • Güz, Hanife; Şahin, Gözde (2018). “Sosyal Medya İletişiminin Yeni Aracı Olarak Bedenler ve Benliklerin Dramaturjik Bir Analizi”, Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 2, s.235-254.
  • Halıcı, Kurtulan Merve; Karaırmak, Özlem (2016). “Ölüm Kaygısı, Tinsellik, Dindarlık Eğilimi ve Varoluş Kaygısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”, Spiritual Pscyhology and Consueling, Sayı: 1, s. 163-167.
  • Hökölekli, Hayatı (1991). “Ölüm ve Ölüm Ötesi Psikolojisi”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fak. Dergisi, Sayı:3, Cilt:3, Yıl: 3. Kaku, Michio (2016). Geleceğin Fiziği (Çev. Yasemin Saraç Oymak & Hüseyin Oymak). Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi Yayınları.
  • Karakuş Gonca, Öztürk Zehra, Tamam Lut, (2012). “Ölüm ve Ölüm Kaygısı”, Arşiv Kaynak Tarama Dergisi, Sayı: 21 (1), s. 42-79.
  • Koç, Sermet; Can, Muammer (2010). “Birinci Basamakta Adli Tıp”, Klinik Gelişim Dergisi Özel Sayısı
  • Kutludur, Tuvan (2019). Arkaik ve Klasik Dönem Eski yunan Toplumunda Ölüm Kavramı, Yüksek Lisans Tezi, Manisa Celal Bayar Üniversitesi.
  • Nizam, Feridun; Salğar, Nesrin Öztürk, “Yeni Medya’da Tek Tıkla Şöhret Üretimi: İnternet Videoları İle Gelen Şöhret”, Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı, s. 135-147.
  • Özdemir, Zafer (2015). “Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı”, Maltepe Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı: 2(1), s. 112-131.
  • Pösteki, Nigar; Velioğlu, Özgür. (2014). “Bireyin Kendini Sunuş ve Konumlandırış Biçimindeki Dönüşüm: Selfie Kimlikler”, I. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya araştırmaları Kongresi.
  • Şendeniz, Özlem, “Bakmak, Biriktirmek, Paylaşmak: Fotoğraf, Bellek ve Sosyal Medya İlişkisi”, KTÜ İletişim Araştırmaları Dergisi, s. 22-31.
  • Şimşek, Mehmet Emin (2014). Moderniteden Postmoderniteye Uzanan Bir Köprü: Zygmunt Bauman, Yüksek Lisans Tezi, Erzurum, s. 234.
  • Tanhan, Fuat; İnci, Figen Ağrı (2009). Ölüm Eğitimi, 1. Baskı. İstanbul: Pegem Yayınları, Kasım.
  • Turan, Hatice (2017) “Sosyal Medyada Şiddet: Sağduyunun Yitiminde Başkalık ve Kendilik Deneyimleri”, Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 27, s. 121-134.
  • Tüzer, İbrahim (2004). “Üç Frenk Havası’ndan Modern İnsana Ölüm ve İsmet Özel”, Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırma Enstitüsü, Uluslararası Ölüm Sempozyumu, İstanbul.
  • Uluç, Güliz; Yarcı, Ayşegül, (2017). “Sosyal Medya Kültürü”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 52, s. 88-102.
  • Yalom, Irvin D., (2017). Güneşe Bakmak “Ölümle Yüzleşmek”, 1. Baskı, Pegasus Yayıncılık, Ekim.
  • Yılter, Sait (2017). “Gılgamış Destanı (Enome Eniş) ve Altay Türklerine Ait “Yaratılış Efsanesi’nde “Tanrı” ve “Yaratılış” Kavramlarının Karşılaştırılması”, Mecmua Sosyal Bilimler Dergisi, Yıl:2, Sayı: 4, s. 29-40. Güz.
  • Karahisar, Tuba (e-makale), Yeni Medya, Mahremiyet ve Unutulma Hakkı, https://www.academia.edu/19928769/Yeni_Medya_Mahremiyet_ve_Unutulma_Hakk%C4%B1 (Erişim Tarihi: 23.11.2019).
  • Koç, Emel (e-makale), Varoluşsal Bir Problem Olarak ölüm Üzerine Bir Değerlendirme: Tolstoy’un İvan İlyiç’in Ölümü Adlı Eseri, http://sbe.balikesir.edu.tr/dergi/edergi/c12s22/makale/c12s22m17.pdf, (Erişim Tarihi: 02.12.2019).
  • Yazıcı, Mehmet Ali, (e-makale), Popüler Kültür ve Tüketim, https://www.jmo.org.tr/resimler/ekler/e36a2060ec07216_ek.pdf?dergi=D%DDSKORDANS%20DERG%DDS%DD (Erişim Tarihi: 03.01.20).
  • http://www.beytulhikme.org/Makaleler/913834605_15_Efil_(265286).pdf (Erişim Tarihi: 24.11.2019).
  • https://ethmozguven.files.wordpress.com/2016/07/tc3bcketim-kc3bcltc3bcrc3bcnde-c3b6lc3bcm-algc4b1sc4b1.pdf (Erişim Tarihi: 03.01.20).
  • https://www.abc10.com/article/news/local/sacramento-murder-victim-was-a-youtube-hit-for-fashion/103-277638386 (Erişim Tarihi: 21.09.2020).
  • https://www.youtube.com/channel/UCLSP3RjraBchb7nIEJqz62A (Erişim Tarihi: 21.09.2020).
  • https://www.youtube.com/watch?v=II73JXZ35MM&t=633s (Erişim Tarihi: 28.09.2020).
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm SOSYAL, BEŞERİ VE İDARİ BİLİMLER
Yazarlar

Çiğdem Piyadeoğlu 0000-0002-6112-4184

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Piyadeoğlu, Ç. (2021). POPÜLER KÜLTÜR ODAĞINDA BİREYİN ÖLÜMSÜZ OLMA ARZUSU. Mecmua(11), 480-500. https://doi.org/10.32579/mecmua.845906


DERGİPARK Bünyesinde Faaliyet Gösteren MECMUA Sosyal Bilimler Alanında Yayımlanan

Uluslararası Hakemli Bir Dergidir