Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki İllerin Tanıtımının Bölgesel Ürün Ambalajlamasına Göre İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 105 - 120, 25.12.2016

Öz

ÖZET

Araştırmanın konusu Türkiye’de illerin tanıtımına yönelik ürün ambalajlarının değerlendirilmesidir.

Bu araştırmanın amacı, Türkiye’deki illerin ürün ambalajlarının tasarım açısından

(kullanım kolaylığı, renk, görsellerin ürün hakkında bilgi vermesi, ürünü koruması, fark edilir

nitelikte olması, maliyet, ürün tanıtımı bakımından bölgeye katkısının) incelenmesidir. Araştırmanın

modeli betimlemeyi amaçlayan tarama modelidir. Verilerin toplanması için kullanıcılara

araştırmacı tarafından hazırlanan ve 10 sorudan oluşan 5’li likert anket uygulanmıştır.

Anket soruları grafik tasarım alanında uzman 3 akademisyen ve sektörde çalışan 2 grafik tasarımcı

olmak üzere toplamda 5 kişinin görüşü alınarak geliştirilmiştir. Çalışma grubunu T.C.

İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi Topkapı Dr. Azmi Ofluoğlu Yerleşkesi bünyesinde çalışan

akademik personel 70 kişi ve idari personel 50 kişi olmak üzere toplamda 120 kişi oluşturmaktadır.

Sonuçların analizi için SPSS programında verilerin aritmetik ortalama ve standart

sapma değerleri hesaplanmıştır. Alt amaçların sonucunu almaya yönelik olarak tasarımlarda

kullanım kolaylığı, görsel – renk ilişkisi, görsellerin ürün hakkında bilgi vermesi, koruma, fark

edilir olma, maliyet ve ürün tanıtımı açısından bölgeye katkı sağlama boyutuna ilişkin 7 adet

tablo elde edilmiştir. Alt amaçlara yönelik elde edilen 7 adet tablo bulgular ve yorum kısmında

yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda ürün ambalajlarının alt amaçlara uygunluğu

saptanmıştır ve önerilerde bulunulmuştur. Kullanım kolaylığı, renk, koruma, görsellerin yeterince

bilgi vermesi, tanıtıma katkı sağlaması ve fark edilirlik bakımından kullanılan ambalajlar

yeterli bulunmuştur. Kullanıcı görüşleri arasında alt amaçlara yönelik bütün kriterlerin yeterli

olması açısından anlamlı farklılık bulunmamakla birlikte sonuçların Konya, İzmir, Bursa, Rize

ve Şanlıurfa illerine ait tanıtıcı ürün ambalajlarının lehine olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Kaynakça Akgün, C. (Ed.). (2004). Ambalaj tasarımı. İstanbul: Emir. Albayrak, M., Taşdan, K., Güneş, E., Saner, G., Atış, E., Çukur, F. ve Pezikoğlu, F., (2010), Küresel rekabet açısından Türkiye’de tarım ve gıda ürünleri pazarlama sistemlerine bakış: mevcut yapı, sorunlar, fırsatlar, hedefler. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi, Ankara. Çağlar, N. ve Özaltın, F., N. (2013). Geleneksel tatların yöresel tatlarla buluşmasına bir örnek “gül sarması”, Akdeniz Sanat Dergisi, 11(6), 56-64. http://www.infolla.com/dosyalar/articleextension/635688574207321948_562-2451- 1-PB.pdf, (ET: 11.05.2016). Çavuşoğlu, A. (2009). Rekabet için tasarım zamanı. http://www.istekobi.com.tr/kobibilgi- merkezi/makaleler/rekabet-icin-tasarim-zamani-m51.aspx,(ET: 13.05.2016) Kocamanlar, E. (2008). Hızlı tüketim mallarında ambalajın satın alma davranışına etkisi üzerine bir model önerisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. https://polen.itu.edu.tr/bitstream/11527/2085/1/8749. pdf, (ET: 05.06.2016). Köksal, Y. (2014). Yöresel ürünlerin ulusal pazarlara açılmasında karşılaşılan pazarlama sorunları ve çözüm önerileri; Burdur ceviz ezmesi örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 159-171. http://e-dergi.atauni.edu.tr/atauniiibd/article/view/1025009795/5000043690, (ET: 10.08.2016). Marangoz, M. ve Akyıldız, M. (2006) . Doğal kültürel mirasın korunması açısından coğrafi işaretlerin önemi ve buldan bezi örneği. (s. 285-297) Buldan Sempozyumu: Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Özkaraman, M., S. (1999). Ürün kimliğinin belirleyiciliğinde ambalaj ve kimlik ilişkilerinin temel ilkeleri, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Yalçın, H. (2010). Ambalaj tasarımı ve tipografik eğilimler. www.hasanyalcin.com/ ambalaj-tasarimi- ve-tipografik-egilimler/, (ET: 17.08.2016). Görseller Kaynakçası Görsel 1. http://www.packagingoftheworld.com/2015/02/wer.html, (ET: 08.01.2017). Görsel 2. https://www.meshurleblebici.com/MESHUR-DAGLI-LEBLEBI-1-KG_u_r_n _121.htm, (ET: 14.01.2017). Görsel 3. http://www.tarisincir.com/?page_id=83, (ET: 04.01.2017).
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 2, 105 - 120, 25.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Kaynakça Akgün, C. (Ed.). (2004). Ambalaj tasarımı. İstanbul: Emir. Albayrak, M., Taşdan, K., Güneş, E., Saner, G., Atış, E., Çukur, F. ve Pezikoğlu, F., (2010), Küresel rekabet açısından Türkiye’de tarım ve gıda ürünleri pazarlama sistemlerine bakış: mevcut yapı, sorunlar, fırsatlar, hedefler. TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası Ziraat Mühendisliği VII. Teknik Kongresi, Ankara. Çağlar, N. ve Özaltın, F., N. (2013). Geleneksel tatların yöresel tatlarla buluşmasına bir örnek “gül sarması”, Akdeniz Sanat Dergisi, 11(6), 56-64. http://www.infolla.com/dosyalar/articleextension/635688574207321948_562-2451- 1-PB.pdf, (ET: 11.05.2016). Çavuşoğlu, A. (2009). Rekabet için tasarım zamanı. http://www.istekobi.com.tr/kobibilgi- merkezi/makaleler/rekabet-icin-tasarim-zamani-m51.aspx,(ET: 13.05.2016) Kocamanlar, E. (2008). Hızlı tüketim mallarında ambalajın satın alma davranışına etkisi üzerine bir model önerisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. https://polen.itu.edu.tr/bitstream/11527/2085/1/8749. pdf, (ET: 05.06.2016). Köksal, Y. (2014). Yöresel ürünlerin ulusal pazarlara açılmasında karşılaşılan pazarlama sorunları ve çözüm önerileri; Burdur ceviz ezmesi örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 28(3), 159-171. http://e-dergi.atauni.edu.tr/atauniiibd/article/view/1025009795/5000043690, (ET: 10.08.2016). Marangoz, M. ve Akyıldız, M. (2006) . Doğal kültürel mirasın korunması açısından coğrafi işaretlerin önemi ve buldan bezi örneği. (s. 285-297) Buldan Sempozyumu: Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Özkaraman, M., S. (1999). Ürün kimliğinin belirleyiciliğinde ambalaj ve kimlik ilişkilerinin temel ilkeleri, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Yalçın, H. (2010). Ambalaj tasarımı ve tipografik eğilimler. www.hasanyalcin.com/ ambalaj-tasarimi- ve-tipografik-egilimler/, (ET: 17.08.2016). Görseller Kaynakçası Görsel 1. http://www.packagingoftheworld.com/2015/02/wer.html, (ET: 08.01.2017). Görsel 2. https://www.meshurleblebici.com/MESHUR-DAGLI-LEBLEBI-1-KG_u_r_n _121.htm, (ET: 14.01.2017). Görsel 3. http://www.tarisincir.com/?page_id=83, (ET: 04.01.2017).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve İlhan

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlhan, M. (2016). Türkiye’deki İllerin Tanıtımının Bölgesel Ürün Ambalajlamasına Göre İncelenmesi. Medeniyet Sanat Dergisi, 2(2), 105-120.

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.