Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul ve Ortaokul 2-8. Sınıf Öğrencilerinin Yapmış Oldukları Resimlerin Çizgisel (Grafiksel) Gelişim Basamaklarına Göre Değerlendirilmesi (Diyarbakır İli Örneği)

Yıl 2017, Cilt: 3 Sayı: 2, 138 - 155, 30.12.2017

Öz

Bu
araştırmanın amacı, 2-8. sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde yapmış
oldukları resimleri inceleyerek, çizgisel (grafiksel) gelişim basamak
özelliklerini, içinde bulundukları yaş dönemine göre değerlendirmektir.
Araştırmanın evrenini, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
Diyarbakır ilindeki sosyo-ekonomik gelişmişlik düzeyleri farklı üç okul
oluşturmaktadır. Bu okullar
Diyarbakır iline bağlı Ergani Demirli Baran
İlkokul ve Ortaokulu, Yenişehir Mehmet Sabri Güzel İlkokul ve Ortaokulu ile
Yenişehir Mehmet Akif Ersoy İlkokul ve Ortaokulu’dur.
Araştırmanın
çalışma grubunu ise bu üç okulun 2-3-4-5-6-7 ve 8. sınıflarının birer
şubelerindeki öğrenciler oluşturmaktadır. Bu araştırma, uygulamalı bir
araştırmadır ve 2013-2014 eğitim-öğretim yılında yapılmıştır. Araştırma
çalışmasının uygulama aşaması üç hafta sürmüştür. Öğrencilere araştırmacılardan
biri tarafından ders öncesi kısa bir bilgi ve “ Ailemle Mutlu Bir Anım “ konusu
verilerek, serbest teknik ile resim uygulaması yaptırılmıştır. Ardından her
okul ve her sınıf için random yöntemiyle beşer çalışma seçilmiştir. Bu şekilde
üç okul için her şubeden 15 çalışma ve bütün sınıflardan toplamda 105 çalışma
belirlenmiştir.
Araştırmanın verilerini elde
etmek için araştırmacılar tarafından veri toplama aracı olan 3 ayrı form
oluşturulmuştur. Bu formlar, araştırma yapılacak üç çizgisel gelişim basamağı
olan, Şematik Dönem için 23, Gerçekçilik Dönemi için 21 ve Mantık Dönemi için 14
farklı soruyu içermektedir. Bu formlar alanında uzman üç sanat eğitimcisi
tarafından, çalışma grubunu oluşturan öğrencilerin resimleri değerlendirilerek,
doldurulmuştur. Bu formlar SPSS programı ile bilgisayar ortamına aktarılarak,
yüzde ve frekans alınarak değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgulara dayanarak
bazı önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Alakuş, A.O., Abacı O., Gökay, M., Maccario, K.N. ve Tuna, S. (2005). İlköğretim Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları 3. Alakuş, A.O., Ayaydın, A., Mercin, L., Tuna, S., Vural, D.U. ve Yılmaz, M.G. (2011). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Buyurgan, S. ve Buyurgan U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. Buyurgan, S. (2001). Bir Çocuğun Altı-Dokuz Yaş Arası Çizgisel Gelişimi. Gazi Sanat Dergisi. Sayı 2. s. 31-44. Gürtuna, S. (2007). Çocuğum Sanatla Tanışıyor. İstanbul: Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Morpa Kültür Yayınları. Kırışoğlu, O. (2002). Sanatta Eğitim. 2. Baskı. Ankara. Pegem Yayınları. Kehnemuyi, Z. (2013). Çocuğun Görsel Sanat Eğitimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Yavuzer, H. (1988). Çocuk Psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitap Evi. Yavuzer, H. (1992). Çocuk Ruh Sağlığı. İstanbul: Remzi Kitap Evi. Yavuzer, H. (2000). Çocuğu Tanımak ve Anlamak. İstanbul: Remzi Kitap Evi. Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk. İstanbul: Remzi Kitap Evi.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Tölük Aferin

F.evren Daşdağ

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Kabul Tarihi 28 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tölük Aferin, Ç., & Daşdağ, F. (2017). İlkokul ve Ortaokul 2-8. Sınıf Öğrencilerinin Yapmış Oldukları Resimlerin Çizgisel (Grafiksel) Gelişim Basamaklarına Göre Değerlendirilmesi (Diyarbakır İli Örneği). Medeniyet Sanat Dergisi, 3(2), 138-155.

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.