Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Döneme Yönelik Masal Kitapları İllüstrasyonları Bağlamında Çocuklarda İmgesel Düşünme

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 1, 25 - 39, 30.06.2023
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1200489

Öz

Okul öncesi dönemde masal kitaplarının niteliksel ve niceliksel kapsamı, çocukların sosyal, bilişsel, davranışsal, duyuşsal ve psikolojik açıdan gelişimi için önemli bir gramer oluşturmaktadır. Masalların hikâye örüntüsü ve illüstrasyonları çocukların ilgi odağı haline gelmekte, bununla birlikte davranışsal ve bilişsel gelişimler bakımından özellikle imgelem gücü ekseninde rol model niteliği taşıyabilmektedir. Bu bağlamda masal kitaplarındaki ilgi çekici olay örüntüsü ile illüstrasyonların bütüncül özellikleri çocukların imgesel gelişimiyle doğrudan temas edebilmektedir. Araştırmanın amacı; okul öncesi dönemde belirleyici bir gramer oluşturan masal kitabı illüstrasyonlarının, çocukların imgesel gelişimlerine ilişkin etkilerini analiz etmek ve kapsam gereği ilgi oluşturan problematiklere kuramsal noktada alternatif çözüm sunabilmektir. Bu amaç doğrultusunda, 4 - 5,5 yaş aralığından oluşan denek ve kontrol grupları belirlenerek, 1 özel psikiyatristin ve Samsun Bahçeşehir Okulları Anaokulu Rehber Öğretmeninin deneyim ve rehberliğinde gruplar tarafından sözel olarak cevaplandırılmak üzere 2 adet veri kayıt formu oluşturulmuştur. Gözlem ve uygulamadan oluşan bu grup çalışması, 2 günde 3 adet masal kitabı okuma ve bu masal kitabı illüstrasyonlarının incelemesi şeklinde gerçekleştirilmiştir.

Destekleyen Kurum

Ondokuz Mayıs Üniversitesi

Kaynakça

  • Allen, M. (2013), Education of Children, New York: Walvon.
  • Bangler, E. (2003), Psychology of Children, England: Yoen.
  • Cantekinler, O. (2005), Erken Çocukluk Eğitiminde Okuma ve Anlama Becerisinin Geliştirilmesi, Eskişehir: İz.
  • Carlen A. (2003), Visual Comminucation, New York: Go Chissom.
  • Dağ, S. (2015), İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı, İstanbul: Grafik Kitaplığı.
  • Daihmen, W. (1995), Childhood Education, Hamburg: Toys.
  • Güleç, H. Ç. (2008), Okul öncesi Eğitime Giriş, Okul Öncesi Eğitimin Temel İlkeleri, (Ed: G, Haktanır), Ankara: Anı.
  • Trepanier S., M. L. ve Romatowski, J. A. (1999), The Influence of Children’s Literature On Gender Role Perceptions: A Reexamination, Early Childhood Education Journal.
  • Wadsworth, J. (2015), Piaget`nin Duyuşsal Ve Bilişsel Gelişim Kuramı, İstanbul: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Wilamowitz ve Moellendorff (2018), Platon, Vol. 1: Leben und Werke (Classic Reprint), Forgotten Books Publishes.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ.

Imaginary Thinking in Children in the Context of Illustrations of Fairy Tale Books for Preschool Period

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 1, 25 - 39, 30.06.2023
https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1200489

Öz

The qualitative and quantitative scope of fairy tale books in preschool constitutes an important grammar for children's social, cognitive, behavioral, affective, and psychological development. The story pattern and illustrations of fairy tales become the focus of children's attention. In addition, they can be role models in behavioral and cognitive development, especially in the axis of imagination. In this context, the interesting event pattern in the fairy tale books and the holistic features of the illustrations can directly contact the imaginary development of children. Purpose of the research; The aim is to analyze the effects of fairy tale book illustrations, which form a decisive grammar in the preschool period, on the imaginary development of children and to offer alternative solutions at the theoretical point to the problematics that are of interest due to their scope. For this purpose, subject and control groups of 4 - 5.5 years old were determined, and 2 data recording forms were created to be answered verbally by the groups under the experience and guidance of 1 private psychiatrist and Samsun Bahçeşehir Schools Kindergarten Guidance Teacher. This group study, consisting of observation and practice, was carried out in the form of reading 3 fairy tale books in 2 days and examining these fairy tale book illustrations.

Kaynakça

  • Allen, M. (2013), Education of Children, New York: Walvon.
  • Bangler, E. (2003), Psychology of Children, England: Yoen.
  • Cantekinler, O. (2005), Erken Çocukluk Eğitiminde Okuma ve Anlama Becerisinin Geliştirilmesi, Eskişehir: İz.
  • Carlen A. (2003), Visual Comminucation, New York: Go Chissom.
  • Dağ, S. (2015), İllüstrasyonun İkinci Altın Çağı, İstanbul: Grafik Kitaplığı.
  • Daihmen, W. (1995), Childhood Education, Hamburg: Toys.
  • Güleç, H. Ç. (2008), Okul öncesi Eğitime Giriş, Okul Öncesi Eğitimin Temel İlkeleri, (Ed: G, Haktanır), Ankara: Anı.
  • Trepanier S., M. L. ve Romatowski, J. A. (1999), The Influence of Children’s Literature On Gender Role Perceptions: A Reexamination, Early Childhood Education Journal.
  • Wadsworth, J. (2015), Piaget`nin Duyuşsal Ve Bilişsel Gelişim Kuramı, İstanbul: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Wilamowitz ve Moellendorff (2018), Platon, Vol. 1: Leben und Werke (Classic Reprint), Forgotten Books Publishes.
  • Yalçın, A. ve Aytaş, G. (2003), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı İnanlı 0000-0002-3205-6901

Ali Tomak 0000-0002-4088-2111

Erken Görünüm Tarihi 3 Temmuz 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Kabul Tarihi 14 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnanlı, A., & Tomak, A. (2023). Okul Öncesi Döneme Yönelik Masal Kitapları İllüstrasyonları Bağlamında Çocuklarda İmgesel Düşünme. Medeniyet Sanat Dergisi, 9(1), 25-39. https://doi.org/10.46641/medeniyetsanat.1200489

Dergimiz Crossref, SOBIAD, ASOS Index, Index Copernicus, IAD, Academia, ResearchGate ve Google Scholar'da taranmaktadır.  

Creative Commons Lisansı
Bu dergide yayınlanan tüm makaleler  Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.