İçinde bulunduğumuz dijital çağda pek çok konuda olduğu gibi İslam dünyası ile ilgili bilgi de kitle iletişim araçları ile üretilmektedir. Yazılı basın, televizyon, dergi ve gazeteler bir yandan islamofobik üretime katkıda bulunurken diğer yandan İslam ve Müslümanlara yöneltilen nefret söylemlerini meşrulaştırma ve yaygınlaştırma işlevi görmektedir. Batı ana akım medyası bu konuda etkin biçimde kullanılmakta, hayali ya da öteki İslam ve Müslüman inşası artarak sürmektedir. Medeniyetler Çatışması tezi ile temelleri atılan çatışma ortamı, 11 Eylül İkiz Kule Saldırılarının katkısı ile medya için oldukça elverişli bir propaganda zeminine dönüşmüştür. Medeniyetler çatışmasının yanı sıra Aydınlanmanın aklı merkeze alarak kutsala karşı tavır takınması Batı’nın dinle husumetini artırmaktadır. Öte yandan İslam’ın sosyal hayatın her alanını kapsayıcı kodlara sahip olması seküler değerlerle çelişmekte ve özelde İslam’a karşı agresif tutumları ortaya çıkarmaktadır. Bu bağlamda zalim, despot, barbar ve gerici Doğu’nun demokrasi, eşitlik ve hukukun üstünlüğü gibi evrensel değerlere sahip Batı’ya karşı savaş açtığı bir portre çizilmektedir. Özellikle 11 Eylül Saldırıları sonrasında atmosfer medyanın İslam ve Müslüman karşıtlığını körüklediği tartışılmazdır. Bu durumun temel nedeni hem Batı’nın işgalci hareketlerini sağlam bir meşruiyet zemininde inşa etmek hem de Batı toplumlarındaki öteki algısını diri tutmak sureti ile Batılı kimliğin inşasını sürdürmektir. Bu çalışmanın amacı Batı ana akım medyasının öteki olarak İslam’ın inşa edilmesindeki rolüne yönelik çıkarsamada bulunmaktır. Bu bağlamda Fransa’da yayın yapan yüksek tirajlı iki derginin kapak seçimleri nitel araştırma tekniklerinden göstergebilimsel analiz yolu ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda her iki derginin de kullandığı görsellerin, renklerin, dilin ve kelime öbeklerinin amaçlı olarak tasarlandığı tespit edilmiştir. Bu tasarımda Batı ve Doğu, din ve coğrafya bakımından karşı karşıya getirilmekte, iki ayrı medeniyetin çatışması vurgulanmaktadır. Öte yandan göstergelerin ayrıntılı olarak izi sürüldüğünde, Doğu’nun artan popülasyonu karşısında Batı toplumlarının endişe duymasının amaçlandığı ve Hristiyanlığın İslam karşısında giderek zayıflayacağına yönelik kaygı ortamı yaratılmaya çalışıldığı ifade edilebilir.
In the digital age we live in, information about the Islamic world is produced by mass media, as is the case with many issues. While the print media, television, magazines and newspapers contribute to islamophobic production, on the other hand, It functions to legitimize and spread hate speech against Islam and Muslims. Western mainstream media is used effectively in this regard, and the construction of imaginary or other Islam and Muslims continues. The conflict environment, whose foundations were laid with the Clash of Civilizations thesis, is quite favorable for the media with the contribution of the September 11 Twin Tower Attacks. It has become a propaganda ground. In addition to the clash of civilizations, the Enlightenment was sanctified by centering the mind. Taking a stance against religion increases the hostility of the West to religion. On the other hand, the fact that Islam has codes covering all areas of social life contradicts secular values and reveals aggressive attitudes towards Islam in particular. In this context, the cruel, despotic, barbaric and reactionary East has universal values such as democracy, equality and the rule of law. A portrait is drawn against which he wages war. Especially after the September 11 attacks, the atmosphere media has changed the way of Islam and Muslim. It is indisputable that it fueled opposition. The main reason for this situation is to give a solid legitimacy to the invading movements of the West. It is to continue the construction of the Western identity by building on the ground of the other and keeping the perception of the other in Western societies alive. The aim of this study is to determine the role of Western mainstream media in the construction of Islam. In this context, the cover selections of two high-circulation magazines published in France analyzed using semiotic technique. As a result of the research, it was determined that the images, colors, language and phrases used by both magazines were designed with purpose. In this design, West and East, religion and geography the conflict of two different civilizations is emphasized. On the other hand, it is aimed that Western societies should be worried about the increasing population of the East. According to this idea, Christianity is getting weaker in the face of Islam.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
MEDYA VE DİN ARAŞTIRMALARI DERGİSİ (MEDİAD) - JOURNAL OF MEDIA AND RELIGION STUDIES
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.