Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medya ve Influencer Uygulama Pratikleri: Influencerların Takipçilerine Dayalı Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 187 - 205, 30.12.2022
https://doi.org/10.33464/mediaj.1081498

Öz

Influencerların, sosyal medya uygulamalarıyla birlikte hayatımıza dâhil olmasıyla, sosyal medya kullanım pratiklerimizde farklılıklar ortaya çıktığı söylenebilir. Influencerlar, bireylerin düşünce ve davranışlarına yön veren, belirli bir konu hakkında deneyimini aktaran kişiler olarak atfedilebilmektedir. Bu noktada, influencerların marka işbirlikleriyle, takipçi kitlesine sunmuş olduğu içerikler, iletişimin odağında kendisinin olması takipçisi ile etkileşimini arttırmaktadır. Dolayısıyla takipçi, influencer paylaşımlarına belirli bir düzen içerisinde maruz kalmakta ve bu sürecin sosyal medya kullanım pratiklerine ne yönde yansıdığına değinilmektedir.

Bu çalışmanın genel amacı, influencer takipçilerinin kişisel sosyal medya kullanım ve takip uygulamalarını ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla nicel araştırma yöntemlerinden biri olan anket oluşturulmuştur. Bu kapsamda Yakın Doğu Üniversitesinde 2019-2020 Bahar Döneminde öğrenim gören ve influencer takip eden öğrencilere 21-28 Mayıs 2020 tarihleri arasında çevrimiçi anket uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, influencer tarafından paylaşılan içerikleri takipçilerin takip etme süresi 1 saatten az, sosyal medyada geçirilen süre ise 1-3 saat arasında değiştiği görülmektedir. Güzellik ve moda kategorisinde kadın takipçilerin, oyun/eğlence ve teknoloji kategorisinde ise erkek takipçilerin influencerları takip ettiği gözlemlenmiştir. Instagram, takipçilerin en çok influencer’ı takip ettiği platform olmuştur. Takipçilerin Instagram hikaye gönderileri, marka reklamları ve bireysel içerikler, indirim kodları ve influencerlardan gelen hediyelerle ilgilendikleri belirlenmiştir.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Boerman, S., Willemsen, L. & Van Der A. E. (2017). “This post is sponsored” effects of sponsorship disclosure on persuasion knowledge and electronic word of mouth in the context of facebook. Journal of Interactive Marketing, 38 ,82–92.
  • Bor, H. M. & Erten, A. (2019). Dijital Çağın Mesleği-Nasıl Influencer Olunur?. İstanbul: Hürriyet Kitap.
  • Brown, D. & Hayes, N. (2008). Influencer Marketing Who Really Influencers Your Customers?. Macaristan: Butteworth- Heiman, Elsevier.
  • Business Dictionary. (2020). Influencer. (27 Sep, 2019). Retrivied from http://www.businessdictionary.com /definition/influencers.html
  • Buzz Marketing Group. (2019). Influencer 101 Handbook. buzzmg.com.
  • CreatorDen. (2020). Influencer /Marka İşbirliği. (20 Feb. 2020). Retrivied from https://creatorden.com/ influencer-marketing-nedir/
  • CreatorDen. (2018a). Tüm Pazarlamacıların Bilmesi Gereken 3 Influencer Türü. (23 Mar, 2020). Retrivied from https://creatorden.com/tum-pazarlamacilarin-bilmesi-gereken-3-influencer-turu/
  • CreatorDen. (2018b). Influencer Marketing’in Pazarlamadaki Yeri. (14 Feb, 2020) Retrivied from https://creatorden.com/influencer-marketingin-pazarlamadaki-yeri/
  • Chang, H. H. & Wang, H.W. (2011). The Moderating Effect Of Customer Perceived Value On Online Shopping Behaviour. Online Information Review, 35 (3), 333-359.
  • Coşkun, C. 2018. Marka, ajans ve youtuber üçgeninde nüfuz pazarlamasının belirleyici unsurları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Başakşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ecmercer, (2015). Celebirty as a Practice. (4 May, 2020). Retrived from https://ecmercer.wordpress.com /author/ecmercer
  • Elli, D.M. (2017). The phenomenon and rise of Influencer Marketing and how it affects customer opinion and helps or damages brands. (Master Thesis). Greece : International Hellenic University.
  • Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K., & Freberg, L. A. (2010). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality, Public Relations Review.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme . Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi , 7 (2) , 362-385
  • Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case Study of lucie fin. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8 (2), 77- 87.
  • Gross, J. & Wangenheim, F. V. (2018). The big four of influencer marketing. A typology of influencers. Konzeptionelle Grundlagen des Influencer Marketing, 30-38.
  • Gülay, G. & Sabuncuoğlu, A. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: Twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38), 2-24.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe- Yöntem- Analiz. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.
  • Haridakis, P., & Hanson, G. (2009). Social Interaction and Co-Viewing With YouTube: Blending Mass Communication Reception and Social Connection. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 317–335.
  • İnanç, S. A. & Cesur, K. D. (2018). Günümüz yeni marka elçileri olarak vlogger’ların tüketici kanaatleri üzerindeki rolü: Tüketici/takipçi yorumları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 68-67.
  • Jargalsaikhan, T. & Korotina, A. (2016). Attitudes towards instagram micro celebrities and their influence on consumers’ purchasing decisions. (Master Thesis). Sweden: Jönköping University.
  • Kütükoğlu, G. (2019). Sosyal medyanın satın alma karar sürecindeki rolü: Giresun ilinde bir uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun: Giresun Üniversitesi.
  • Li, N., & Zhang, P. (2002). Consumer online shopping attitudes and behavior: An assessment of research. Former Departments, Centers, Institutes and Projects, 57, 508-517.
  • Mediakix. (2019). Influencer Marketing 2019 : Key Statistics From Our Influencer Marketing Survey. (4 May, 2020) Retrivied from https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer-marketing-industry-statistics-survey-benchmarks/
  • Narcı, M. T. (2017). Tüketici davranışları ve sosyal medya pazarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Bulletin of Economic Theory and Analysis, 2(3), 279- 30.
  • Rakuten Marketing. (2019). Influencer Marketing Global Survey Consumers 2019. (20 Mar, 2020) Retrivied from https://go.rakutenmarketing.com/hubfs/docs/2019%20Influencer %20Marketing%20Report%20%20Rakuten%20Marketing.pdf?__hstc=56362548.db05d1e0991022289ca8c39b936a9cec.1573492635927.1573492635927.1573492635928.1&__hssc=56362548.5.1573492635928
  • Rundin, K. & Colliander, J. (2021). Multifaceted Influencers: Toward a New Typology for Influencer Roles in Advertising. Journal Of Advertising, 50(5), 548-564.
  • Salomon, D. (2013). Moving on from facebook: Using instagram to connect with undergraduates and engage in teaching and learning. ACRL TechConnect, 408-412.
  • Sönmez , E. (2019). Sosyal medya fenomenlerinin tüketicilerin marka tercihine etkisi: Kozmetik markaları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şıker, P. (2019). Sosyal medya etkileyicisi olarak vloggerların gençlerin satın alma niyetine etkisi. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 235-245.
  • Tuten, T.L. & Solomon, M. R. (2017). Social Media Marketing (3rd Edition) London: SAGE.
  • Veissi, I. (2017). Influencer marketing on instagram. (Bachelor Thesis). Finland: Haaga Helia University of Applied Sciences.
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal medya fenomenlerine bağlanmışlığın belirlenmesi: Yükseköğretim öğrencileri üzerine bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235.

The Practices of Social Media and Influencers: A Research Based on Incfluencers’ Followers

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 187 - 205, 30.12.2022
https://doi.org/10.33464/mediaj.1081498

Öz

It can be said that with the inclusion of influencers in our lives with social media applications, differences have arisen in our social media usage practices Influencers can be attributed as the people who direct the thoughts and behaviors of individuals and convey their experience on a particular subject.

The general purpose of this study is to reveal the personal social media usage and following practices of the influencer followers. For this purpose, a questionnaire, which is one of the quantitative research methods, was created. In this context, within a one (1) week period between 21-28 May 2020, an online questionnaire was applied to students studying at the Near East University in the spring semester of 2019-2020 and following influencers. According to the findings, the time for followers to follow the content shared by the influencer is less than 1 hour, and the time spent on social media varies between 1-3 hours. It was observed that female followers followed the influencers in the category of beauty and fashion, and male followers in the game/entertainment and technology category. Instagram was the platform where followers follow the most influencers. It was determined that the followers were interested in Instagram story posts, brand ads and individual content, discount codes and gifts from influencers.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Boerman, S., Willemsen, L. & Van Der A. E. (2017). “This post is sponsored” effects of sponsorship disclosure on persuasion knowledge and electronic word of mouth in the context of facebook. Journal of Interactive Marketing, 38 ,82–92.
  • Bor, H. M. & Erten, A. (2019). Dijital Çağın Mesleği-Nasıl Influencer Olunur?. İstanbul: Hürriyet Kitap.
  • Brown, D. & Hayes, N. (2008). Influencer Marketing Who Really Influencers Your Customers?. Macaristan: Butteworth- Heiman, Elsevier.
  • Business Dictionary. (2020). Influencer. (27 Sep, 2019). Retrivied from http://www.businessdictionary.com /definition/influencers.html
  • Buzz Marketing Group. (2019). Influencer 101 Handbook. buzzmg.com.
  • CreatorDen. (2020). Influencer /Marka İşbirliği. (20 Feb. 2020). Retrivied from https://creatorden.com/ influencer-marketing-nedir/
  • CreatorDen. (2018a). Tüm Pazarlamacıların Bilmesi Gereken 3 Influencer Türü. (23 Mar, 2020). Retrivied from https://creatorden.com/tum-pazarlamacilarin-bilmesi-gereken-3-influencer-turu/
  • CreatorDen. (2018b). Influencer Marketing’in Pazarlamadaki Yeri. (14 Feb, 2020) Retrivied from https://creatorden.com/influencer-marketingin-pazarlamadaki-yeri/
  • Chang, H. H. & Wang, H.W. (2011). The Moderating Effect Of Customer Perceived Value On Online Shopping Behaviour. Online Information Review, 35 (3), 333-359.
  • Coşkun, C. 2018. Marka, ajans ve youtuber üçgeninde nüfuz pazarlamasının belirleyici unsurları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul: Başakşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ecmercer, (2015). Celebirty as a Practice. (4 May, 2020). Retrived from https://ecmercer.wordpress.com /author/ecmercer
  • Elli, D.M. (2017). The phenomenon and rise of Influencer Marketing and how it affects customer opinion and helps or damages brands. (Master Thesis). Greece : International Hellenic University.
  • Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K., & Freberg, L. A. (2010). Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality, Public Relations Review.
  • Gedik, Y. (2020). Sosyal Medyada Yükselen Bir Trend: Influencer Pazarlama Üzerine Kavramsal Bir Değerlendirme . Pamukkale Üniversitesi İşletme Araştırmaları Dergisi , 7 (2) , 362-385
  • Glucksman, M. (2017). The rise of social media influencer marketing on lifestyle branding: A case Study of lucie fin. Elon Journal of Undergraduate Research in Communications, 8 (2), 77- 87.
  • Gross, J. & Wangenheim, F. V. (2018). The big four of influencer marketing. A typology of influencers. Konzeptionelle Grundlagen des Influencer Marketing, 30-38.
  • Gülay, G. & Sabuncuoğlu, A. (2014). Sosyal medyadaki yeni kanaat önderlerinin birer reklam aracı olarak kullanımı: Twitter fenomenleri üzerine bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38), 2-24.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe- Yöntem- Analiz. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A. Ş.
  • Haridakis, P., & Hanson, G. (2009). Social Interaction and Co-Viewing With YouTube: Blending Mass Communication Reception and Social Connection. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 53(2), 317–335.
  • İnanç, S. A. & Cesur, K. D. (2018). Günümüz yeni marka elçileri olarak vlogger’ların tüketici kanaatleri üzerindeki rolü: Tüketici/takipçi yorumları üzerine bir araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), 68-67.
  • Jargalsaikhan, T. & Korotina, A. (2016). Attitudes towards instagram micro celebrities and their influence on consumers’ purchasing decisions. (Master Thesis). Sweden: Jönköping University.
  • Kütükoğlu, G. (2019). Sosyal medyanın satın alma karar sürecindeki rolü: Giresun ilinde bir uygulama. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Giresun: Giresun Üniversitesi.
  • Li, N., & Zhang, P. (2002). Consumer online shopping attitudes and behavior: An assessment of research. Former Departments, Centers, Institutes and Projects, 57, 508-517.
  • Mediakix. (2019). Influencer Marketing 2019 : Key Statistics From Our Influencer Marketing Survey. (4 May, 2020) Retrivied from https://mediakix.com/influencer-marketing-resources/influencer-marketing-industry-statistics-survey-benchmarks/
  • Narcı, M. T. (2017). Tüketici davranışları ve sosyal medya pazarlaması: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Bulletin of Economic Theory and Analysis, 2(3), 279- 30.
  • Rakuten Marketing. (2019). Influencer Marketing Global Survey Consumers 2019. (20 Mar, 2020) Retrivied from https://go.rakutenmarketing.com/hubfs/docs/2019%20Influencer %20Marketing%20Report%20%20Rakuten%20Marketing.pdf?__hstc=56362548.db05d1e0991022289ca8c39b936a9cec.1573492635927.1573492635927.1573492635928.1&__hssc=56362548.5.1573492635928
  • Rundin, K. & Colliander, J. (2021). Multifaceted Influencers: Toward a New Typology for Influencer Roles in Advertising. Journal Of Advertising, 50(5), 548-564.
  • Salomon, D. (2013). Moving on from facebook: Using instagram to connect with undergraduates and engage in teaching and learning. ACRL TechConnect, 408-412.
  • Sönmez , E. (2019). Sosyal medya fenomenlerinin tüketicilerin marka tercihine etkisi: Kozmetik markaları üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şıker, P. (2019). Sosyal medya etkileyicisi olarak vloggerların gençlerin satın alma niyetine etkisi. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 235-245.
  • Tuten, T.L. & Solomon, M. R. (2017). Social Media Marketing (3rd Edition) London: SAGE.
  • Veissi, I. (2017). Influencer marketing on instagram. (Bachelor Thesis). Finland: Haaga Helia University of Applied Sciences.
  • Yaylagül, Ş. (2017). Sosyal medya fenomenlerine bağlanmışlığın belirlenmesi: Yükseköğretim öğrencileri üzerine bir uygulama. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(3), 219-235.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Halkla İlişkiler
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Alkan 0000-0001-9020-1014

Sevilay Ulaş 0000-0002-0137-1263

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alkan, Z., & Ulaş, S. (2022). The Practices of Social Media and Influencers: A Research Based on Incfluencers’ Followers. Uluslararası Medya Ve İletişim Araştırmaları Hakemli Dergisi, 5(2), 187-205. https://doi.org/10.33464/mediaj.1081498