Maize
is cultivated in a large area in the Mediterranean Region of Turkey, followed
by the Southeastern Anatolia and Western Anatolia regions. The pioneer
provinces of maize production in Turkey are Adana (15.8%), Mardin (11.3%),
Şanlıurfa (10.7%) and Konya (8.7%) respectively. Diyarbakir province is in the
7th place, contributing 5.3% of country’s total maize production. Bismil and
Silvan districts of Diyarbakir province were selected as the research area for
this study. Data were collected by administering a questionnaire to 106 maize
producers operating in 10 villages. This study was conducted to determine the
socio-economic status of maize producers, production techniques and sources of
economic information about maize agriculture. Additionally, marketing structure
of maize in the study area and problems are revealed. Data collected from
respondents were analyzed using Chi-square test according to the size of
landholding. Results showed that there was a significant relationship between
producers’ first agriculture information source and landholding size.
Similarly, findings revealed a relationship between landholding size and
marketing channels.
Türkiye’de
mısır tarımı Akdeniz, Güneydoğu Anadolu ve Batı Anadolu Bölgeleri’nde yaygın
olarak yapılmaktadır. Türkiye’de mısır üretiminin %15.8’ini Adana, %11.3’ünü
Mardin, %10.7’sini Şanlıurfa ve %8.7’sini Konya illeri karşılamaktadır.
Diyarbakır ili ise Türkiye mısır üretiminin %5.3’ünü karşılayarak 7. sırada yer
almaktadır. Araştırma alanı olarak Diyarbakır ilinde en fazla mısır üretiminin
yapıldığı Bismil ve Silvan ilçeleri seçilmiştir. Bu ilçelerde toplam 10 köyde
106 üretici ile yüz yüze anket yapılmıştır. Bu çalışma mısır üreticilerinin
sosyo-ekonomik durumlarını, mısır tarımı ile ilgili üretim tekniği ve ekonomik
konulardaki bilgi kaynaklarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Ayrıca ilde mısırın
pazarlama yapısı ve sorunları ortaya konulmuştur. İşletme genişlik gruplarına
göre üreticilerin anket sorularına verdikleri cevaplar ki-kare testi ile analiz
edilmiştir. Buna göre üreticilerin mısır tarımı hakkında ilk bilgi kaynakları
ile işletme genişlik grupları arasında ilişki olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca
işletme genişlik grupları ile pazarlama kanalları arasında da ilişki olduğu
ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2019 |
Submission Date | May 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 32 Issue: 2 |
Mediterranean Agricultural Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.