Çalışmanın
amacı coğrafi işaretli ürün olan Finike portakalının bölgeye ve kırsal alana
olan ekonomik etkilerinin üretici açısından belirlenmesidir. Kırsal kalkınma
stratejilerinden birisi yöresel ürünlerin korumasını sağlayan coğrafi işaretli
ürünlerdir. Coğrafi işaret, belli bir niteliği, ünü ve diğer özellikleriyle bir
yöre, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş bir ürünü tanıtıp, gösteren işaretlerdir.
Coğrafi işaret, küçük üreticilerin ve yerel ürünlerin korunması bölgenin
kalkınmasına önemli katkıları olmaktadır. Türkiye’de 2019 yılı itibari ile 1464
adet ürün coğrafi işarete sahiptir. Bu ürünlerden birisi olan Finike portakalı
olup coğrafi işaret tanımlamasına göre üretim alanı Finike ilçesi ve
mahalleridir. Finike ilçesinin toplam tarım alanı 68358 dekar olup Finike
portakalının (Washington navel çeşidi) üretim alanı 30300 dekardır.
Araştırmanın alanı Finike ilçesi olup ilçede 584 adet Finike portakalı üreten
işletme bulunmaktadır. Çalışmada elde dilen birincil veriler, tabaklı örnekleme
yöntemine göre belirlenen 75 üretici ile yüz yüze görüşmeye dayalı anket
çalışmasından elde edilmiştir. Çalışmanın sonucuna göre üreticilere göre
“coğrafi işaretin bölge gelişimine katkısı vardır” önermesine katılımı en çok
etkileyen demografik unsur eğitimdir. Regresyon analizi sonucunda üreticilerin
eğitim seviyesi arttıkça önermeye katılımı düşmekte, eğitim seviyesi düştükçe
önermeye katılımları artmaktadır.
Coğrafi işaret Kırsal alan Kırsal kalkınma Regresyon analizi Finike portakalı
Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi
FYL-2016- 1707
Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından sağlanan maddi desteklerden dolayı teşekkür ederiz.
The study aims to determine the economic effects of
the geo-marked product, Finike oranges, on the region and the rural areas. One
of the rural development strategies is the geo-marked products that protect
local products. A geographical sign is a sign indicating a product identified
with a region, area or country with a certain quality, reputation and other
characteristics. Geographical signs, protection of small producers and local
products make a significant contribution to the development of the region. 1464
pieces of products by the year 2019 in Turkey, there are products with a
geographical indication. One of these products is Finike orange, and according
to the geographical sign definition, the production area is the district of
Finike. The total agricultural area of Finike district is 68358 decares, and
the production area of the Finike orange (Washington navel variety) is 30300
decares. The area of the study is Finike, and there are 584 Finike orange
producing enterprises in the district. The primary data obtained from the study
were obtained from a face-to-face questionnaire study with 75 manufacturers
determined according to the stratified sampling method. At the end of the study,
the demographic element that affects the participation in the producers
“geographical sign contributes to regional development” statement is the level
of education. As a result of the regression analysis, as the education level of
the producer's increases, their participation in the proposal decreases and
their participation in the proposal increases as the level of education
decreases.
Geographical indication Rural area Rural development Regression analysis Finike orange
FYL-2016- 1707
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | FYL-2016- 1707 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 32 Sayı: 3 |
Mediterranean Agricultural Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.