Tüketicilerin çiğ süt satın alma eğilimlerinin saptanması: İzmir ili Örneği
Yıl 2021,
Cilt: 34 Sayı: 1, 41 - 46, 01.04.2021
Ahmet Sevim
,
Özlem Arslan
,
Duran Güler
,
Gamze Saner
Öz
Bu araştırmanın temel amacı İzmir ilinde tüketicilerin çiğ süt satın alma eğilimlerinin saptanmasıdır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle tüketicilerin sosyo-ekonomik özellikleri verilmiş, çiğ süt ile ilgili bilgi düzeyleri belirlenmiş ve çiğ süt satın alma eğilimlerini etkileyebilecek faktörler ortaya konulmuştur. Çalışmanın verileri İzmir ilinin en fazla nüfusa sahip olan ilk 10 ilçesinde tüketicilerle yüz yüze yapılan anket çalışmasından elde edilmiştir. Araştırma sonuçları çiğ süt tüketim miktarında tüketici gelirinin etkili olmadığını, ancak tüketici geliri arttıkça satın alınan çiğ süte ödenen fiyatın arttığını göstermiştir. Ayrıca eğitim düzeyi ve geliri yüksek olan tüketicilerin çiğ sütü genellikle mandıralardan satın almayı tercih ettikleri belirlenmiştir. Tüketiciler çiğ süt satın alırken fiyattan çok damak tadına ve hijyen koşullarına önem vermektedirler. Bu nedenle çiğ süt tüketimini teşvik etmeye yönelik tanıtımların tedarik zincirindeki hijyen koşulları ön plana çıkarılarak yapılması çiğ süt tüketimini arttırabilecektir. Ayrıca, çiğ sütün soğuk zincirde pazarlanmasının gelecekte kayıt dışı pazarlanan süt oranını azaltabileceği tahmin edilmektedir.
Destekleyen Kurum
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK)
Proje Numarası
1919B011703509
Teşekkür
Bu çalışma Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destek Programı kapsamında desteklenen 1919B011703509 nolu projeden üretilmiştir. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu’na teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Akbay C, Yıldız Tiryaki G (2007) Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Kahramanmaraş örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi 10(1): 89-96.
- Andiç S, Şahin K, Koç Ş (2002) Van merkez ilçe kentsel alanda süt tüketimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Tarım Bilimleri Dergisi 12(2): 33-38.
- Ayar A, Demirulus H (2000) Eğitim çağındaki gençlerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Gıda Dergisi 25(5): 371-376.
- Çebi K, Özyürek S, Türkyılmaz D (2018) Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler: Erzincan ili örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi 28(1): 70-77.
- Çelik Y, Karlı B, Bilgiç A, Çelik Ş (2005) Şanlıurfa ili kentsel alanda tüketicilerin süt tüketim düzeyleri ve süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi 11(1): 5-12.
- Çetinkaya A (2010) Kafkas Üniversitesi öğrencilerinin içme sütü ve süt ürünlerini tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi 5(2): 73-84.
- Demircan V, Örmeci MÇ, Kızılyar G (2011) Isparta ilinde ailelerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 6(2): 39-47.
- Erdal G, Tokgöz K (2011) Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim tercihlerini etkileyen faktörler: Erzincan ili örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si 13(20): 111-115.
- Gözener B, Sayılı M (2013) Tüketicilerin açık süt ve süt ürünleri tüketim tercihlerinin incelenmesi: Tokat-Turhal ilçesi örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi I(2013): 160-175.
- Günlü A (2011) Çiğ süt pazarlanmasında süt sanayi işletmelerinde firma yoğunlaşma oranlarının araştırılması: Burdur ili örneği. Kafkas Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 17(1): 101-106.
- Kahraman EM (2016) İçme sütü tüketim alışkanlıkları ve marka seçiciliğinde etkili faktörlerin analizi. Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Süt Teknolojisi ABD., Doktora Tezi, İzmir.
- Karakaya E, Akbay C (2014) İstanbul ili kentsel alanda tüketicilerin açık ve paket süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi 20(1): 17-27.
- Newbold P (1995) Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey.
- Resmî Gazete (2017) Çiğ sütün arzına dair tebliğ. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2017/04/20170427-2.htm. Erişim 5 Eylül 2017.
- Şimşek O, Çetin C, Bilgin B (2005) İstanbul ilinde içme sütü tüketim alışkanlıkları ve bu alışkanlıkları etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 2(1): 23-35.
- Tekinşen OC, Tekinşen KK (2005) Süt ve süt ürünleri temel bilgiler teknoloji kalite kontrolü. Selçuk Üniversitesi. Basımevi, 1. Baskı, Konya, s. 1-1.
- TÜİK (2016) Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi. http://www.tuik.gov.tr. Erişim 5 Eylül 2017.
- USK (2019) Dünya ve Türkiye’de Süt Sektör İstatistikleri. https://ulusalsutkonseyi.org.tr/raporlar/. Erişim 24 Aralık 2019.
Determination of consumers’ purchasing intentions of raw milk: The case of Izmir
Yıl 2021,
Cilt: 34 Sayı: 1, 41 - 46, 01.04.2021
Ahmet Sevim
,
Özlem Arslan
,
Duran Güler
,
Gamze Saner
Öz
The main aim of this study is to determine the intentions of consumers to buy raw milk in Izmir province. Within the scope of this aim, the socio-economic characteristics of consumers were given firstly, the level of information about raw milk was determined, and the factors that may affect the intentions of purchasing raw milk were determined. The data of the study was obtained from the face-to-face surveys conducted with consumers in the top 10 districts of the province with the highest population. Research results show that the consumers’ income is not effective in raw milk consumption, but that the purchasing price for raw milk increases as consumers’ income increases. In addition, it was determined that consumers with high educational level and income preferred to purchase raw milk from dairies. When buying raw milk, consumers give more importance to taste and hygiene than price. Therefore, promotion of raw milk consumption by highlighting hygiene conditions in the supply chain can increase raw milk consumption. It is also estimated that the marketing of raw milk in the cold chain will reduce the rate of informal milk marketed in the future.
Proje Numarası
1919B011703509
Kaynakça
- Akbay C, Yıldız Tiryaki G (2007) Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi: Kahramanmaraş örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi 10(1): 89-96.
- Andiç S, Şahin K, Koç Ş (2002) Van merkez ilçe kentsel alanda süt tüketimi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Ziraat Fakültesi Tarım Bilimleri Dergisi 12(2): 33-38.
- Ayar A, Demirulus H (2000) Eğitim çağındaki gençlerin süt ve süt ürünleri tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi üzerine bir araştırma. Gıda Dergisi 25(5): 371-376.
- Çebi K, Özyürek S, Türkyılmaz D (2018) Süt ve süt ürünleri tüketiminde tüketici tercihlerini etkileyen faktörler: Erzincan ili örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi 28(1): 70-77.
- Çelik Y, Karlı B, Bilgiç A, Çelik Ş (2005) Şanlıurfa ili kentsel alanda tüketicilerin süt tüketim düzeyleri ve süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi 11(1): 5-12.
- Çetinkaya A (2010) Kafkas Üniversitesi öğrencilerinin içme sütü ve süt ürünlerini tüketim alışkanlıklarının belirlenmesi. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi 5(2): 73-84.
- Demircan V, Örmeci MÇ, Kızılyar G (2011) Isparta ilinde ailelerin ambalajlı ve açık süt tüketim alışkanlıklarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi 6(2): 39-47.
- Erdal G, Tokgöz K (2011) Tüketicilerin ambalajlı ve açık süt tüketim tercihlerini etkileyen faktörler: Erzincan ili örneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si 13(20): 111-115.
- Gözener B, Sayılı M (2013) Tüketicilerin açık süt ve süt ürünleri tüketim tercihlerinin incelenmesi: Tokat-Turhal ilçesi örneği. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi I(2013): 160-175.
- Günlü A (2011) Çiğ süt pazarlanmasında süt sanayi işletmelerinde firma yoğunlaşma oranlarının araştırılması: Burdur ili örneği. Kafkas Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi 17(1): 101-106.
- Kahraman EM (2016) İçme sütü tüketim alışkanlıkları ve marka seçiciliğinde etkili faktörlerin analizi. Ege Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Süt Teknolojisi ABD., Doktora Tezi, İzmir.
- Karakaya E, Akbay C (2014) İstanbul ili kentsel alanda tüketicilerin açık ve paket süt tüketim alışkanlıkları. Tarım Ekonomisi Dergisi 20(1): 17-27.
- Newbold P (1995) Statistics for Business and Economics. Prentice-Hall International, New Jersey.
- Resmî Gazete (2017) Çiğ sütün arzına dair tebliğ. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/ 2017/04/20170427-2.htm. Erişim 5 Eylül 2017.
- Şimşek O, Çetin C, Bilgin B (2005) İstanbul ilinde içme sütü tüketim alışkanlıkları ve bu alışkanlıkları etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi 2(1): 23-35.
- Tekinşen OC, Tekinşen KK (2005) Süt ve süt ürünleri temel bilgiler teknoloji kalite kontrolü. Selçuk Üniversitesi. Basımevi, 1. Baskı, Konya, s. 1-1.
- TÜİK (2016) Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi. http://www.tuik.gov.tr. Erişim 5 Eylül 2017.
- USK (2019) Dünya ve Türkiye’de Süt Sektör İstatistikleri. https://ulusalsutkonseyi.org.tr/raporlar/. Erişim 24 Aralık 2019.