Drama Uygulamalarının Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Drama Etkinlikleri Planlama Becerilerine Yönelik Görüşleri Üzerindeki Etkileri
Yıl 2011,
Cilt: 7 Sayı: 2, - 1, 08.05.2012
Duygu Çetingöz
,
Berna Cantürk Günhan
Öz
Bu çalışmanın amacı; drama uygulamalarının okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının drama etkinlikleri planlama becerilerine yönelik görüşleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışma 2008-2009 bahar yarıyılı döneminde Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören son sınıf öğrencisi, gönüllü altı öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veri toplamak için nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin incelenmesi sonucunda “Öğretmenlik Uygulaması” dersinde yaptıkları drama etkinliklerinin öncesinde ve sonrasında drama uygulamalarının ders planlama becerilerine etkileri üzerine öğretmen adaylarının görüşlerinde farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları öğretmen adaylarının ön görüşmelerde verdikleri yanıtlar ile yaptıkları drama uygulamalarından sonraki son görüşmede verdikleri yanıtlar arasında olumlu yönde farklılıklar olduğunu göstermektedir.
Kaynakça
- Adıgüzel, H. Ö. (1993). Oyun ve yaratıcı drama ilişkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Adıgüzel, H. Ö. (1994). Eğitimde yeni bir yöntem ve disiplin: yaratıcı drama. Eğitim Bilimleri Kongresi Çukurova Üniversitesi, 2, 522-533.
- Adıgüzel, H. Ö. (2000). Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği. Eğitim ve Yaşam Dergisi . Kış, 5, 17-18.
- Aslan, N. (1997). Eğitimde alternatif bir yöntem: yaratıcı drama. Oluşum Tiyatrosu Ve Drama Atölyesi Üç Aylık Yayını, 1, 2-9.
- Berg, B. (2009). Qualitative Research Methods fort he Social Sciences. Boston: Allyn & Bacon.
- Bolton, G. (1985). Changes in thinking about drama in education, Theory into Practice,24, (3), 151-157.
- Cantürk-Günhan, B. (2006). İlköğretim II. Kademede Matematik Dersinde ProblemeDayalı Öğrenmenin Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
- Dalbudak, Z. (2006). Anaokulu öğretmenlerinin drama etkinliklerini kullanmaları üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- Fleming, M., Merrell, C., & Tymms, P. (2004). The impact of drama on pupils' language, mathematics, and attitude in two primary schools. Research in Drama Education, 9, (2), 177-197.
- Flynn, R M. (1995).Developing and using curriculum-based creative drama in fifth-grade reading/language arts instruction: A drama specialist and a classroom teacher collaborate.Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of Maryland College Park.
- Gabb, C. S. (1994). Staff development in drama and oral language expression: The story of a teacher teaching teachers.Unpublished master thesis.University of Georgia.
- Gönen, M., Çelebi, Öncü., E. (2003). Eğitimde Drama Kursuna Katılan Yetişkinlerin Kur Öncesi ve Sonrasındaki Bilgilerinin Karşılaştırılması. Naci Aslan (Ed).Okulöncesinde Drama ve Tiyatro. Ankara: Fersa Matbaacılık.
- Gönen, M. ve Dalkılıç, N. (2003). Çocuk eğitiminde drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
- Güneysu, S. (1991). Eğitimde drama. Ya-Pa 7. Okul Öncesi Eğitimi Geliştirme Semineri, 84-88.
- Jackson, C. L. (1997). Creative dramatics as an effective teaching strategy. Master Thesis Project, University of Viriginia, ED461127.
- Jensen, J., Rodgers, R. (2001). Cumulating the ıntellectual Gold of Case Study Research. Public Administration Reviev, Vol: 61(2), 236-246.
- Kaaland-Wells, C. (1993). Classroom teachers’ perception and use of creative drama. Yayımlanmamış Doktora Tezi, University of Washigton.
- Kandır, A. (2006). Okul öncesi dönemde yaratıcı dramının gelişimi. Ömeroğlu, E ve diğ. (Ed).Okul öncesi eğitimde drama. Ankara: Kök Yayıncılık, s.29-36. Köksal-Akyol, A. (2003). Drama ve dramanın önemi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, [Online]:http://tebd.gazi.edu.tr/pdf adresinden 10.05.2011 tarihinde edinilmiştir.
- Mattevi.Y. (2005).Using drama in the classroom: the educational values of theatre in seccond language acquisition.Unpublished doctoral dissertation.Stony Brook University.
- McCaslin, N. (1984). Creative drama in the primary grades. London: Longman.
- McCaslin, N. (2000). Creative drama in the classroom and beyond. Harlow: Longman.
- Metin, G.G. (1999). Dramanın 5-6 yaş çocuklarının sosyal-duygusal gelişimlerine etkisinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
- Miles M.B. & Huberman A.M. (1994), An expanded source book: Qualitative data analysis. London: Sage Publications
- Morgül, M. (1999). Eğitimde Yaratıcı Dramaya Merhaba. Ankara: Kök Yayıncılık.
- Okvuran, A. (2003). Drama Öğretmeninin Yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36, (1-2), 81-87.
- O’Neill, B. E. (2008). Storytelling and creative drama: a dynamic approach to inclusive early childhood education. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Columbia University.
- Ormancı, Ü. ve Şaşmaz-Ören, F. (2010). Dramanın ilköğretimde kullanılabilirliğine yönelik sınıf öğretmeni adaylarının görüşleri: Demirci Eğitim Fakültesi örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43, 1, 165-191.
- Ömeroğlu, E. (2006). Yaratıcı drama etkinliklerinde öğretmenin rolü. Ömeroğlu, E ve diğ. (Ed).Okul öncesi eğitimde drama. Ankara: Kök Yayıncılık, s.73-80.
- Ömeroğlu, E., Ersoy,Ö., Tezel-Şahin, F., Kandır, A., Turla,A. (2004). Okul Öncesi Egitimde Drama: Teoriden Uygulamaya, Ankara: Kök Yayıncılık.
- Önder, A. (2007). Yaşayarak öğrenme için yaratıcı drama. İstanbul: Epsilon Yayınları.
- Sağlam, T. (2004).Dramatik eğitim: Amaç mı Araç mı?. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, [Online]:http://dergiler.ankara.edu.tr/pdf adresinden 10.05.2011 tarihinde edinilmiştir.
- San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 23(2), 573-582.
- San, İ. (1991). Yaratıcı Drama - Egitsel Boyutları. H. Ömer Adıgüzel (Ed). Yaratıcı Drama, Ankara: Naturel Yayıncılık.
- San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: Eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7, 148-160.
- Sausbury, B. T. (1982). A DescriptiveAnalysisoftheTeaching/LearningBehaviorsinCreative DramainAn Elementary Classroom Taught By A DramaSpecialist. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of Washington.
- Sencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenirlilik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Stewig, J.W. (1984). Teachers’ perception of creative dramain the elemantary classroom.Childern’s Theatre Review, 33,2,27-29.
- Stewing, W.J. & Buege, C. (1994). Dramatizing literature in whole language classrooms. Second Edition. New York: Teachers College Press. Columbia University.
- Şahin, B. (2006). Mersin il merkezindeki devlet ve özel ilköğretim okullarındaki ingilizce öğretmenlerinin öğretim etkinliği içerisinde dramayı kullanma düzeylerinin incelenmesi.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Timuçin, E. (2011). Bir yaratıcı drama sürecinin ardından öğretmen adaylarının görüşleri. Uluslararası Eğitimde Yaratıcı Drama Sempozyumu. İstanbul, 53-59.
- Üstündağ, T. (2007). Dramada program geliştirme. Bulunduğu Eser: Adıgüzel, Ö ve diğ. İlköğretimde drama. Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayını, 75-97.
- Yalım, N. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf fen bilgisi dersinin yaratıcı drama yöntemi ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
- Yıldırım, İ., N. (2008). İlköğretim birinci kademe sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama yöntemine ilişkin yeterlilik ve uygulama düzeylerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.