BibTex RIS Kaynak Göster

Kitsch (Kiç) Olgusunun Sanat Eğitiminde Estetik Beğeniler Açısından Sorgulanması

Yıl 2012, Cilt: 8 Sayı: 3, 70 - 79, 08.01.2013

Öz

Bu araştırmanın amacı, farklı eğitim düzeylerinde kitsch olgusunun öğrencilerin estetik tercihleri üzerindeki etkisini belirlemek ve elde edilen sonuçları sanat ve estetik eğitiminin niteliği açısından tartışmaktır. Araştırma nitel ve nicel veri toplama teknikleri kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemi farklı eğitim seviyelerinden (ilköğretim, ortaöğretim ve yüksek öğretim) 180 öğrencinin katılımıyla oluşturulmuştur. Araştırma verileri araştırmacı tarafından geliştirilen 20 soruluk bir anket yoluyla elde edilmiştir. Araştırma verileri ankete katılan birey sayısına ve eserlere verilen tepkilere göre hem kendi içinde hem de gruplar arasında yüzde ve frekans hesapları ile analiz edilmiştir. Ayrıca anketten elde edilen açık uçlu cevapların betimsel analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ilköğretimden yükseköğretime kadar tüm öğrenci grupları kitsch olgusunun etkisi altındır. Ancak özellikle üniversite düzeyinde sanatla uğraşan öğrencilerin kitsch resimlere daha az yöneldiği tespit edilmiştir. Öğrenci gruplarının almış olduğu sanat dersleri bağlamında nitelikli sanat eserleri ile olabildiğince çok karşılaşmasının kitsch’e eğilimi azalttığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (1981). For A Critique of thePoliticalEconomy of theSing,St.LouisTelos: USA
  • Demir, G.İ. (2009). Kiç ve Plastik Sanatlar Üzerine, Ankara: Ütopya Yayınları
  • Ergüven, M. (1997). “Kartpostal ve Kitsch” Türkiye’de Sanat, Sayı:27, İstanbul
  • Ergün, M.(2010). “Estetik (Sanat Felsefesi)”.<http://www.egitim.aku.edu.tr/sanatfelsefesi.pdf> adresinden 20 Ekim 2010tarihinde elde edilmiştir.
  • Erinç, S. (1987). “Bireysel ve Toplumsal Kimlik Aramada Kültürün ve Sanatın Rolü” Sanat Yazıları 2, H.Ü.G.S.F. Yayınları, Sayı:7, 47-53
  • Gençaydın, Z. (1995). “Beğeni ve Kültür Yozlaşması Üstüne” Sanat Yazıları 1, H.Ü.G.S.F. Yay. Sayı:4, 57-65
  • Gökay M., Demir, A. (2006). “Farklı Eğitim Seviyelerinde Estetik Beğeni”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:16, 329-342
  • İlkyaz, A. (2004). “Popüler Kültür, Kitsch ve Sanat Eğitiminin Etkileri”, G.Ü.G.E.F. 2. Sanat Eğitimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Gündüz Eğitim Yayıncılık: Ankara
  • Kahraman, B. (2002).Sanatsal Gerçeklilikler, Olgular ve Öteleri, İstanbul: Everest Yayınları
  • Kant, I. (2001). “TheCritique of Judgement” ContinentalAesthetics içinde (Editör: Richard Kearney, David Rasmussen) Oxford: Blackwell
  • Özleyen, B. (2002). Mimarlıkta Kitsch Kavramı. (YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi), İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • STS (Sanat Terimleri Sözlüğü), (2010). Gazi Üniversitesi Resim Heykel Müzesi, 30 Ekim 2010 tarihinde <http://www.muze.gazi.edu.tr/sozluk.htm > adresinden elde edilmiştir.
  • Selvi, E. (2008). Kitsch Olgusunun Lise Öğrencilerinin Estetik Algı ve Beğenilere Etkisi, (Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Turani, A. (2003). Çağdaş Sanat Felsefesi.(Üçüncü Baskı), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (2010). 30 Ekim 2010 tarihinde <http//www.tdk.gov.tr> adresinden elde edilmiştir.
  • Yardımcı, İ. (2001). “Sanatta Kitsch Kavramı” Anadolu Sanat. Anadolu Üniversitesi Yayınları, Sayı:11, 233-239
  • Yılmaz, M. (2004). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı. (Birinci Baskı), Ankara: Ütopya Yayınevi
  • Yücel, B.(2011). “Kiç Kültürün Sanatsal Algıya Etkisi”, 1. International Art Symposium Bildiriler Kitabı, (17-21 Ekim 2011), Gazi Üniversitesi: Ankara
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuray Mamur

Yayımlanma Tarihi 8 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Mamur, N. (2013). Kitsch (Kiç) Olgusunun Sanat Eğitiminde Estetik Beğeniler Açısından Sorgulanması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 70-79. https://doi.org/10.17860/efd.65996

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.