The purpose of this study is to determine the usability problems of interactive LCD panel whiteboards used within the scope of FATİH Project in the schools which are at a level of secondary schools from the perspective of teachers. Data were collected and analyzed from 15 teachers working in secondary schools in the center of Erzurum and 1 information technology (IT) formator teacher by doing interview and data obtained wereinterpreted on the basis of effectiveness, efficiency, and satisfaction which are the main components of the usability. Teachers expressed the usability problems in terms of effectiveness, efficiency, and satisfaction they faced in using interactive whiteboard.Usability problems related with hardware are inability to use ports at the same time, the wrong location of the power cable and having problems in HDD connection. Usability problems related with software are inability of StarBoard software to meet teachers’s expectations. Usability problems resulting from physical environment are frequently impairment of the calibration settings of the screen because of the sunshine and dust and having difficulty in seeing the screen by students. Based on the usability problems determined at the end of the study, the suggestions have been proposed.
Bu araştırmanın amacı, FATİH Projesi kapsamında ortaöğretim düzeyindeki okullarda kullanılmaya başlanan etkileşimli tahtaların donanımsal, yazılımsal ve fiziksel ortamdan kaynaklanan kullanılabilirlik problemlerini öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak belirlemektir. Veriler, Erzurum ili merkezinde bulunan 5 ortaöğretim kurumunda görev yapan 15 öğretmen ve bir ilçe eğitici formatör öğretmeninden görüşme yoluyla toplanarak analiz edilmiş ve elde edilen bulgular kullanılabilirlik kavramının temel bileşenleri olan etkililik, verimlilik ve memnuniyet kavramları esas alınarak yorumlanmıştır. Öğretmenler etkileşimli tahta kullanırken karşılaştıkları donanımsal, yazılımsal ve fiziksel ortamdan kaynaklanan kullanılabilirlik problemlerini ifade etmişlerdir. Çalışma sonunda ortaya çıkan kullanılabilirlik problemlerine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mayıs 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.