Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitim Programı İle İlkokul Hayat Bilgisi Öğretim Programının Sarmallığının İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 13 Sayı: 3, 1084 - 1105, 29.12.2017
https://doi.org/10.17860/mersinefd.322800

Öz









Okul
öncesi eğitim çocuğa ilkokula hazırlık sürecinde temel yaşam becerilerini
öğreterek yaşama hazırlar. Çocuğun yeni olay ve durumlara nasıl tepki vereceği,
yeni tanıştığı kişilerle nasıl iletişim kuracağı ve topluma nasıl uyum
sağlayacağı okul öncesi eğitim programı ile sunulmaktadır. Hayat Bilgisi
öğretim programında da ön planda tutulan bu özellikler çocuğun yaşamından
kesitler sunarak öz benliğinin farkına varmasına yardımcı olur. Böylece çocuk
öz güveni yüksek, öğrenmekten keyif alan birey olarak yetişecektir. Bu
çalışmada, 36-72 aylık çocukların eğitimini kapsayan 2013 Okul Öncesi Eğitim
Programı ile 2017 Hayat Bilgisi Öğretim Programı arasındaki sarmallık
ilişkisini belirlemek amaçlanmıştır. Mevcut araştırmada sarmal program, kazanımlar
arasında ardışıklık ilkesini göz önünde bulunduran ve kazanımların tekrar
öğretilmesini amaç edinen bir programlama yaklaşımıdır. Bununla beraber kazanımlara
ilişkin oluşturulan değerler ve beceriler ele alınmıştır. Bu araştırmanın
yöntemi tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak belirlenmiştir.
Araştırmada Okul Öncesi Eğitim Programı ile Hayat Bilgisi Öğretim Programı arasındaki
sarmallık ilişkisi doküman analizi yöntemi ile karşılaştırmalı olarak
incelenerek, kazanımlar arasındaki sarmallık ilişkisi ortaya konmuştur.
Araştırmanın çalışma grubunu Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu
internet sayfasından elde edilen mevcut 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ve
2017 1. Sınıf Hayat Bilgisi öğretim programı oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamında Okul Öncesi Eğitim Programı ve Hayat Bilgisi Öğretim Programları,
gelişim alanları/ ünite, kazanımlar ve göstergeler, amaçlar, program temel
özellikleri, beceri ve değer açısından
karşılaştırılarak, iki program arasındaki sarmallık ilişkisi tespit
edilmiştir. Bu sonuç kapsamında öğretmenlerin her iki programdaki kazanımları
ne düzeyde ve nasıl kazandırdığının tespit edilerek gelecek programların sarmallık
perspektifinde tasarlanması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akhan, N. E.; Şimşek Çetin, Ö. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının sosyal bilgiler eğitimine yönelik ilgilerinin ve görüşlerinin belirlenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 551-558. Aktın, K. (2014). Okul öncesi dönemde sosyal bilgiler eğitimi: mesleklerin öğretimine yönelik bir durum çalışması. Turkish Studies, 9/5: 139-155. Aladağ, S. (2016). Hayat bilgisi öğretimi. S. Güven ve S. Kaymakçı (Ed.). Hayat bilgisi: tanımı, amacı ve doğası içinde (s.2-19). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aral, N., Baran, G., Bulut, Ş., Çimen, S. (2000). Çocuk gelişimi, İstanbul: Ya-Pa Yayın Browning, K., Mugyeong, Eunseol, K., Ock, R., Nary, S., Moon, … Weikart, D. P. (2002). Curriculum in early childhood education and care. Contemporary Issues in Early Childhood, 3(2), 81–87. http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004 Büyükalan Filiz, S.; Kaya, V. H. (2013). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ile fen bilgisi öğretmenliği lisans ve lisansüstü öğretim programının felsefe, amaç ve içerik ilişkisinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(2), 185-208. Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Caliskan Dedeoglu, N., & Alat, Z. (2012). Harmony between Turkish Early Childhood and Primary Mathematics Education Standards. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(3), 2280–2285. Retrieved from http://search.proquest.com/docview/1361841903?accountid=14902 Chapin, J. R. (2013). Elementary social studies a pratical guide (8th Ed.). USA: Pearson. Coelho, C. S., & Moles, D. R. (2015). Student perceptions of a spiral curriculum. European Journal of Dental Education, n/a-n/a. http://doi.org/10.1111/eje.12156 Çepni, S. ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı ilköğretim 1. ve 2. kademe öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Demirel, Ö. (2008). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme, Ankara: Pegem Yayıncılık. Dereli İman, E. (2014). Değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocukların sosyal gelişimine etkisi: Sosyal beceri, psiko-sosyal gelişim ve sosyal problem çözme becerisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 249-268. Erdoğan, S. (2010). Erken çocukluk döneminde televizyonun sosyal gelişime ve değerler eğitimine etkisi. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications. (pp. 764-767). Gandy, S. K. (2007). Developmentally appropriate geography. social studies and the young learner, 20(2), 1–3. Retrieved from papers3://publication/uuid/2F2D5A3E-0CC3-4DF4-861C-3BFA82567387 Gibbs, B. C. (2014). Reconfiguring Bruner: Compressing the spiral curriculum. Phi Delta Kappan, 95(7), 41–44. http://doi.org/10.1177/003172171409500710 Güçlü, M. (2015). Türkiye'de değerler eğitimi konusunda yapılan araştırmalar. Journal of International Social Research, 8(38), 730-732. Gültekin, M.; Bayır, Ö. G.; Göz, N. L. (2013). 2004 sosyal bilgiler öğretim programında yeni anlayışlar: 1998 öğretim programından farklılıkları açısından bir inceleme. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(46), 24-49. İnci, E. (2009). Erken çocukluk dönemi öğrencilerinin değer yönelimlerinin sosyo-ekonomik düzey, yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi) Adnan Menderes Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın. Karabağ, G.; İnal, S. (2013). Hayat bilgisi dersi öğretim programının tanımı. S. Öğülmüş (Ed.). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen el kitabı içinde (s.31-51). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Kamaraj, I.; Kerem, E. A. (2006). Erken çocukluk dönemi ‘barış’ değerine evrensel bir bakış. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(19), 93-104. Kaya, Y.; Günay, R.; Aydın, H. (2016). Okul öncesi eğitimde drama yöntemi ile işlenen değerler eğitimi derslerinin farkındalık düzeyi üzerindeki etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 23-37. Kirman, J. M. (2008). Elementary social studies: creative classroom ideas (4th Ed.). Canada: Pearson-Prentice Hall. Kostelnik, M. J.; Soderman, A.K.; Whiren, A.P. (2011). Developmentally appropriate curriculum (5th Ed.). USA: Pearson. Köksal, O., Dağal, A.., Duman, Ö. A., Öğretmeni, A. Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. International Journal of Social Science , 46, 379-394. Maxim, G. W. (1999). Dynamic social studies for elementary classrooms (7th Ed.). USA: Pearson Education. Merey, Z. (2012). Children Rights in Social Studies Curricula in Elementary Education: A Comparative Study. Educational Sciences: Theory & Practice, Special Issue Autumn. 3273-3284. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Okul oncesi eğitim programı (36-72 aylık cocuklar icin). Ankara: Milli Eğitim Basım Evi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Hayat bilgisi öğretim programı (1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Basım Evi. Mindes, G. (2005). Social studies in today's early childhood curriculum. Young Children, 60(5), 1-8. Mindes, G. (2014). Social studies for young children: preschool and primary curriculum anchor (2nd Ed.). USA: Rowman& Littlefield Education. National Council for Curriculum and Assessment [NCCA]. (2016). Transition from preschool to primary school, (19). Retrieved from http://www.ncca.ie/en/file/early/ResearchReport19_LR.pdf Neslitürk, S. (2013). Anne değerler eğitimi programının 5-6 yaş çocuklarının sosyal beceri düzeyine etkisi (Doktora tezi). Selçuk Üniversitesi /Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Ogelman, H. G.; Sarıkaya, H. E. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin değerler eğitimi konusundaki görüşleri: Denizli ili örneği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 81-100. Oruç, C. (2010). Okul öncesi dönem çocuğunda ahlaki değerler eğitimi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, 1(2), 37-61. Özsırkıntı, D.; Akay, C., Bolat, E. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitim programı hakkındaki görüşleri (Adana ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 313-331. Pamuk, İ.; Pamuk, A. (2016). Almanya’da Sachunterricht Ve Türkiye’de Hayat Bilgisi Ders Kitaplarında Okulda Demokrasi Uygulamalarına Örnek Olarak Sınıf Başkanı Seçimi. Cumhuriyet International Journal of Education, 5(2), 67-83. Samur, A. Ö. (2011). Değerler eğitimi programının 6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal gelişimlerine etkisi . (Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi /Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya Sapsağlam, Ö. (2016). Okul öncesi eğitim programlarında yer alan hedeflerin değerler açısından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(9), 683-700. Sıcak, A. (2014). Fen ve teknoloji öğretim programı sarmallığının incelenmesi: 2005 fen ve teknoloji öğretim programı örneği. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 182-192. Sıcak, A.; Eker, Cevat, (2016). Hayat bilgisi öğretim programı kazanımlarının öz düzenleme becerileri açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 129-144. Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı (9. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Sönmez, V. (2005). Hayat bilgisi öğretimi ve sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık. Sönmez, V. (2007). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. (13. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Tay, B.; Baş, M. (2015). 2009 ve 2015 yılı hayat bilgisi dersi öğretim programlarının karşılaştırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 341-374. Tuğrul, B.; Güler, T.(2007). Okul öncesi çocuklarına yönelik sosyal çalışma alanında tarih ve coğrafya eğitimi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 3(33). 29-35. Uçuş, Ş. (2009). Çocuk hakları sözleşmesi’nin ilköğretim programlarındaki yeri ve sözleşme’ye yönelik öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin görüşleri. (Yüksek lisans tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Uçuş, Ş.; Dedeoğlu, H. (2016). Preparation and evaluation of children's rights education curriculum: an action research regarding on protection rights module. International Journal of Progressive Education, 12(3).91-109. Wallace, M. C. (2005). Social studies-all day, every day in the early childhood classroom. USA: Thomson Delmar Learning. Woodhead, M., & Oates, J. (2007). Early Childhood in Focus. Retrieved from www.bernardvanleer.org Yeboah, D. A. (2002). Enhancing transition from early childhood phase to primary education: evidence from the research literature. An International Research Journal, 22(1). 51-68. http://dx.doi.org/10.1080/09575140120111517 adresinden erisilmistir. Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 10. Baskı, Ankara: Seçkin yayınları. Yıldırım, O., Sinan, O.; Güngör, B. (2005). Lise 1. sınıf biyoloji dersi “yaşamın temel bileşenleri” ünitesinin analizi ve aşamalılık ilişkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 209-226.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sukran Ucus 0000-0002-7992-9802

İrem Demirbaş

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Ucus, S., & Demirbaş, İ. (2017). Okul Öncesi Eğitim Programı İle İlkokul Hayat Bilgisi Öğretim Programının Sarmallığının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3), 1084-1105. https://doi.org/10.17860/mersinefd.322800

Cited By











Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.