Okul
öncesi eğitim çocuğa ilkokula hazırlık sürecinde temel yaşam becerilerini
öğreterek yaşama hazırlar. Çocuğun yeni olay ve durumlara nasıl tepki vereceği,
yeni tanıştığı kişilerle nasıl iletişim kuracağı ve topluma nasıl uyum
sağlayacağı okul öncesi eğitim programı ile sunulmaktadır. Hayat Bilgisi
öğretim programında da ön planda tutulan bu özellikler çocuğun yaşamından
kesitler sunarak öz benliğinin farkına varmasına yardımcı olur. Böylece çocuk
öz güveni yüksek, öğrenmekten keyif alan birey olarak yetişecektir. Bu
çalışmada, 36-72 aylık çocukların eğitimini kapsayan 2013 Okul Öncesi Eğitim
Programı ile 2017 Hayat Bilgisi Öğretim Programı arasındaki sarmallık
ilişkisini belirlemek amaçlanmıştır. Mevcut araştırmada sarmal program, kazanımlar
arasında ardışıklık ilkesini göz önünde bulunduran ve kazanımların tekrar
öğretilmesini amaç edinen bir programlama yaklaşımıdır. Bununla beraber kazanımlara
ilişkin oluşturulan değerler ve beceriler ele alınmıştır. Bu araştırmanın
yöntemi tarama modelinde betimsel bir çalışma olarak belirlenmiştir.
Araştırmada Okul Öncesi Eğitim Programı ile Hayat Bilgisi Öğretim Programı arasındaki
sarmallık ilişkisi doküman analizi yöntemi ile karşılaştırmalı olarak
incelenerek, kazanımlar arasındaki sarmallık ilişkisi ortaya konmuştur.
Araştırmanın çalışma grubunu Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu
internet sayfasından elde edilen mevcut 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı ve
2017 1. Sınıf Hayat Bilgisi öğretim programı oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamında Okul Öncesi Eğitim Programı ve Hayat Bilgisi Öğretim Programları,
gelişim alanları/ ünite, kazanımlar ve göstergeler, amaçlar, program temel
özellikleri, beceri ve değer açısından
karşılaştırılarak, iki program arasındaki sarmallık ilişkisi tespit
edilmiştir. Bu sonuç kapsamında öğretmenlerin her iki programdaki kazanımları
ne düzeyde ve nasıl kazandırdığının tespit edilerek gelecek programların sarmallık
perspektifinde tasarlanması önerilmiştir.
Okul öncesi eğitim programı hayat bilgisi öğretim programı sarmallık
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.