Bu
çalışmada, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi’nde öğrenim görmekte
olan öğrencilerin toplumsal cinsiyet eşitliğine yönelik algılarının
belirlenebilmesi için bir ölçek geliştirilmesi amaçlanmıştır. Alanyazın
taraması ve yarı yapılandırılmış mülakatlar ölçeğin madde havuzunun
oluşturulmasına katkı sağlamıştır. Ölçeğin kapsam geçerliğini değerlendirmek
için alan uzmanları deneme maddelerini uygun, madde hafifçe gözden geçirilmeli,
madde ciddi şekilde gözden geçirilmeli ve uygun değil olarak değerlendirmiştir.
Bu çalışmada Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi
(DFA) için iki ayrı çalışma grubu vardır. Birinci çalışma grubu olan 157 (88
erkek ve 69 kadın) öğrenciden elde edilen veriler ile madde analizi, yapı
geçerliği (AFA), güvenirlik analizi ve dış ölçüt geçerliği analizi
yürütülmüştür. Alt üst %27’lik gruplar
belirlenerek yürütülen madde analizi sonrası 36 deneme maddesinden 15 madde
kalmıştır. AFA sonrası ölçekte 14 madde kalmıştır. Ölçek tek faktörlü ve
varyansın %53,89’unu açıklamaktadır. Cronbach Alfa katsayısı 0,93 olarak
bulunmuştur. Dış ölçüt geçerliğini değerlendirmek için, Toplumsal Cinsiyet
Algısı Ölçeği ile geliştirilmiş ölçek arasındaki ilişkiyi gösteren Pearson
ilişki katsayısı 0,54 olarak bulunmuştur. Ölçekten elde edilen puanların
cinsiyete göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ardından 197
öğrenciden (122 erkek ve 75 kadın) elde edilen verilerle DFA yapılmış ve tek
faktörlü yapı doğrulanmıştır. Bu grupta da ölçeğin Cronbach alfa katsayısı 0,95
olarak bulunmuştur. Sonuç olarak bu ölçeğin BÖTE öğrencilerinin toplumsal
cinsiyet algılarını değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu
söylenebilir.
toplumsal cinsiyet eşitliği bilgisayar ve öğretim teknolojileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.