Türkçe
öğretmenliği lisans programlarının 5. döneminde “Anlama Teknikleri 1: Okuma
Eğitimi” adlı ders verilir. Bu derste genellikle Türkçe öğretimi ile ilgili
kaynakların okuma eğitimi bölümleri ve/veya başlı başına okuma eğitimini konu
alan ders kitapları okutulur. Okuma eğitimi ile ilgili ders kitaplarının ve
bölümlerin okumanın kavram alanını yansıtması, okumayı ve okutmayı özendirmesi
ve öğretmen adaylarını okuma eğitimine hazırlaması beklenir. Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmeni yetiştirirken
okuma eğitimi alanında sıklıkla kullanılan on ders kitabında ön plana çıkan
okumanın kavram alanını tartışmaya açmaktır. İncelenen on ders kitabı
belirlenirken temsil yeterliliği için uzman görüşüne başvurulmuştur. Örneklem
alınan kitaplarda ön plana çıkan kavramlar sınıflandırılmış ve
örneklendirilmiştir. Ayrıca Almanca ve edebiyat dersinin gelişim tarihinin ele
alındığı iki kaynak da yine okumanın kavram alanını belirlemek amacıyla değerlendirilmiş,
böylece Türkçe ve Almanca eğitiminde okumanın kavram alanına ilişkin
farklılıklar üzerinde durulmuştur. Betimsel bir nitelik taşıyan bu çalışmada
içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Türkçe kitaplarda tespit edilen
kavramlar şunlardır: fizyolojik kavramlar, fiziksel kavramlar, alışkanlık, hız,
metin, bilgi, kelime hazinesi, sosyallik ve anlama. Almanca kaynaklarda Türkçe kaynaklardan farklı olan bazı kavramlar ise
şunlardır: okuma sosyalleşmesi, yazınsal sosyalleşme, alımlama estetiği, metin
ve okur etkileşimi, özerklik, birey olma, kimlik/kişilik geliştirici/güçlendirici
bir süreç olarak okuma, özeleştirel okuma, okuma dinamiği, okuma heyecanı,
okuma coşkusu, okuma iklimi, okuma motivasyonu, okuma deneyimi, okuma
yapılandırması. Bu çalışmada, ortaya çıkan bu farklılıkların nedenleri
değerlendirilmiştir.
Türkçe öğretmeni yetiştirme okuma okuma eğitimi kavram alanı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.