Araştırmanın amacı lise öğrencilerinin öz yönetimli
öğrenmeye hazırbulunuşlukları ve eleştirel düşünme eğilimlerini belirlemektir.
Araştırma karma yöntem araştırma desenlerinden yakınsayan paralel desen
yaklaşımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel aşamasında betimsel
araştırma yöntemi olan tarama modeli, nitel aşamasında ise açık uçlu sorular
yoluyla veriler elde edilmiştir. Nicel bulguların elde edilmesinde, “Öz
yönetimli Öğrenmeye Hazırbulunuşluk” ve “Eleştirel Düşünme Eğilimi” ölçekleri
kullanılmıştır. Nitel
aşamada ise, açık uçlu sorular kullanılarak bulgular elde edilmiştir.
Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Mersin ili merkez
ilçelerindeki dörder genel lise ve meslek lisesi olmak üzere sekiz lisedeki
öğrenciler ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın nicel boyutunda 1280
öğrenciden, nitel boyutunda ise, seçilen sekiz okulun her birinden 30 öğrenci
olmak üzere toplam 240 öğrenciden veri elde edilmiştir. Nicel verilerin
analizinde ölçeklerin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla
faktör analizleri yapıldıktan sonra betimsel istatistikler, nitel verilerin
analizinde tümdengelimsel nitel analiz yapılmıştır. Araştırmada lise
öğrencilerinin öz yönetimli öğrenmeye hazırbulunuşluk anlamında, öğrenmeye
yönelik istekli oldukları, hedef belirledikleri, öğrenme sorumluluklarını
aldıkları, öğrenmeye ilişkin plan yaptıkları ortaya çıkmıştır. Eleştirel
düşünme eğilimi boyutunda ise, öğrencilerinin problem çözme sürecinde etkin
katılım, bilişsel süreçleri yürütme, yeni fikirler ve bilgilere açık olma,
yenilikleri izlemeye istekli olma, yeni fikirleri araştırma, keşfetme ve
öğrenmeye istekli olma gibi eğilimlere sahiptir. Nicel ve nitel veriler
birbirini desteklemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.