Araştırmada resmi ilkokullarda
çalışan okul müdürlerinin öğretim liderliği davranışlarının öğretmenlerin iş
doyumu üzerindeki etkisini belirlemek amaçlanmıştır. İstanbul ili Kâğıthane ilçesinde bulunan resmi
ilkokullarda çalışan 552 öğretmene okul müdürlerinin öğretim liderliği
davranışlarını hangi düzeyde sergiledikleri sorulmuş ve bu davranışların
ilkokul öğretmenlerinin iş doyum düzeyleri üzerindeki etkisine bakılmıştır. Araştırma
ilişkisel tarama modelindedir. Öğretmenlere Öğretim Liderliği Anket Formu ve İş
Doyumu Anketi uygulanmıştır. Verilerin analizi için t-testi, Tukey post-hoc ve
regresyon kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, okul müdürleri öğretim
liderliği davranışlarını çoğunlukla yerine getirmektedir ve öğretmenler
işlerinden kısmen doyum elde etmektedir. Okul müdürlerinin öğretim liderliği
davranışlarının öğretmenlerin iş doyum düzeyleri üzerinde etkisi vardır. Amaçları açıklama, eğitim programlarını
eşgüdümleme, varlığını hissettirme, öğretmenleri çalışmaya özendirme,
öğretmenlerin mesleki gelişimini sağlama, akademik standartlar geliştirme davranışları
iş doyum düzeylerini arttırırken, öğretimi denetleme ve değerlendirme, öğrenci
başarısını izleme, öğretim zamanını koruma davranışları iş doyum düzeyini azaltmaktadır.
Okulun amaçlarını geliştirme ve öğrencileri öğrenmeye özendirme davranışlarının
ise öğretmenlerin iş doyumu üzerinde bir etkisi yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.