Bu araştırmada, okul öncesi eğitimi alan çocukların okul olgunluğu
düzeylerinin eğitim alma süresi, eğitim gördüğü okul türü, cinsiyet ve ay bakımından
yaşı açısından incelenmesi, ayrıca öğretmenlerin okul öncesi eğitimi ile okul
olgunluğu kavramına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Karma
araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın deseni açıklayıcı sıralı desen
olarak belirlenmiştir. Çalışmanın örneklemi, 2016-2017 öğretim yılında
Gaziantep ili Şahinbey ve Şehitkamil ilçelerinin Milli Eğitim Müdürlüklerine
bağlı, tabakalı örnekleme ile belirlenmiş beş okulda eğitim gören 221 çocuk ile
bu okullarda görev yapmakta olup maksimum çeşitlilik örneklem ilkesiyle
belirlenen 5 sınıf öğretmeni ve 5 okul öncesi öğretmeni olmak üzere toplam 10
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Metropolitan
Okul Olgunluğu Testi ve görüşme formu kullanılmıştır. Veri analizi aşamasında
araştırmanın nicel verileri için bağımsız gruplar t-testi ve ANOVA, nitel verileri
için ise betimsel analiz uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, okul
öncesi eğitim alma süresi ve ay bakımından yaşı arttıkça çocukların okul
olgunluğu puan ortalamalarında artış olduğu belirlenmiştir. Okul türü
değişkenine göre ise ‘Bağımsız’ anaokullarındaki çocukların okul olgunluğu puan
ortalamalarının, ‘ilkokul’ bünyesindeki ana sınıflarında eğitim gören
çocuklardan daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada ayrıca
öğretmenlerin okul olgunluğuna sahip çocukların ‘Fiziksel ve zihinsel
becerileri gösterme’, ‘Yaşıtlarıyla benzer özellikler gösterme’,‘Sorumluluk
sahibi olma’, ‘Sınıf, okul kurallarını anlayıp bunları uygulayabilme’ ve
‘Kendini rahatça ifade edebilme’ özellikleri göstermesini beklediği tespit
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.