Bu araştırmada okul
yöneticilerinin örgütsel bağlılıklarının, onların tükenmişlik düzeyleriyle
ilişkisini ve yordama düzeyini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu Mersin ili merkez ilçelerinde (Akdeniz, Toroslar, Yenişehir ve Mezitli)
kamu ortaokulunda görev yapan 284 Okul yöneticisi oluşturmaktadır. İlişkisel
tarama modelinde olan araştırmada, veriler 'Maslach Tükenmişlik Envanteri'
(MTE) ve 'Örgütsel Bağlılık Ölçeği'
(ÖBÖ) ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre okul
yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeylerinin genel olarak yüksek olduğu
görülmüştür. En çok tercih edilen devam bağlılığı olmaktadır. Cinsiyet
değişkenlerine göre, örgütsel bağlılık düzeyleri incelendiğinde okul
yöneticilerinin görüşleri arasında erkek yöneticiler lehine anlamlı bir
farklılığın olduğu görülmektedir. Hem okul müdürleri hem de müdür yardımcıları
benzer örgütsel bağlılık yaşamaktadırlar. Kıdemleri ne olursa olsun yöneticilerin
bağlılık düzeyleri de birbirlerine benzer çıkmıştır. Okul yöneticilerinin yaş
değişkenlerine göre örgütsel bağlılıklarına ilişkin görüşleri arasında anlamlı
bir farklılık yoktur. Yöneticilerin tükenmişlik alt boyutlarından duygusal
tükenme ve duyarsızlaşma alt boyutlarında az da olsa tükenme yaşadıkları fakat
kritik bir durumda olmadıkları anlaşılmaktadır. Erkek yöneticilerin kendilerini
kadın yöneticilere göre daha başarılı gördükleri anlaşılmaktadır. Kıdemleri ne
olursa olsun yöneticilerin tükenmişlik düzeyleri birbirlerine benzer çıkmıştır.
Elde edilen bulgular tükenmişlik boyutlarının açıklanmasında örgütsel
bağlılığın önemli etkilerinin olduğunu ortaya çıkarmıştır. Örgütsel bağlılık
alt boyutlarından duygusal bağlılık boyutu ile tükenmişlik alt boyutlarından
duygusal tükenme ve duyarsızlaşma arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki
bulunmaktadır. Örgütsel bağlılık alt boyutlarından duygusal bağlılık boyutu ile
tükenmişlik alt boyutlarından kişisel başarı arasında pozitif yönde anlamlı bir
ilişki bulunmaktadır. Örgütsel bağlılık alt boyutlarından devam bağlılığı boyutu
ile tükenmişlik alt boyutlarından duygusal tükenme ve duyarsızlaşma arasında
negatif yönde anlamlı bir ilişki görülürken kişisel başarı arasında pozitif
yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Okul yöneticilerinin devam bağlılıkları
arttıkça duygusal tükenme ve duyarsızlaşma düzeyleri azalırken kişisel
başarıları da artmaktadır. Örgütsel bağlılık alt boyutlarından normatif
bağlılık boyutu ile tükenmişlik alt boyutlarından duygusal tükenme arasında
negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunurken normatif bağlılığın duyarsızlaşma
ve kişisel başarı ile anlamlı bir ilişkisi yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 14 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.