The use of social networks, which have become widespread nowadays for
learning purposes is seen as important and valuable in terms of informal
learning. It is seen that social networks and social media applications are now
becoming part of a world called Social Web (Web 2.0) and educators attempt to
make learning unique and customized. This research aims to develop a scale for
determining how learning is actualized on social networks. A pool of 47 items
was created as a result of literature review and discussions with pre-service
teachers. For expert view, 6 experts gave
their ideas using 7 point likert scale. Then, validity index of the each item
and overall scale were calculated. Scale applied to two different groups. For
the construct validity of the scale, exploratory factor analysis was conducted
with data collected from 350 pre-service teachers and confirmatory factor
analysis was done with another study group including 325 pre-service teachers. After
the model was verified with confirmatory factor analysis, the Social
Networks-Based Learning Perception Scale was developed as a 20 - item
four-factor scale. Cronbach Alpha coefficient correlation was found out to be
(α)=.90 and explained variance to be (%58.14). Additionally, Pearson Moment
Correlation analysis showed that there was a high level of correlation between individual
items and overall score. The four-factor structure, which shows the ideal
values with the help of modification indexes, indicate that the Social
Networks- Based Learning Perception Scale is valid and reliable and can be used
in future research.
social networks-based learning perception scale social web collective mind scale development
Günümüzde
oldukça yaygınlık kazanan sosyal ağların öğrenme amaçlı kullanılması informal
öğrenme açısından bakıldığında oldukça önemli ve değerli görülmektedir. Sosyal
ağların ve sosyal medya uygulamalarının artık Sosyal Web (Web 2.0) olarak
adlandırılan bir dünyanın parçası haline geldiği, eğitimcilerin öğrenme
eylemini bireye özgü ve kişiselleştirebilir hale getirmeye çabaladığı
görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, sosyal ağlar üzerinde gerçekleşen
öğrenmelerin belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirmektir. Alanyazın
taraması ve öğretmen adaylarıyla yapılan tartışmalar sonucunda 47 maddeden
oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman kanısı için 6 uzmandan 7’li
derecelendirme ile görüşleri alınmış; sonrasında ise ölçek ve maddelere ilişkin
kapsam geçerlilik indeksi hesaplanmıştır. Ölçek iki gruba ayrılmış ve yapı
geçerliği için 350 kişilik çalışma grubu ile açımlayıcı faktör analizi, 325
kişilik grupla doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ortaya konulan model,
DFA ile doğrulandıktan sonra, Sosyal Ağlara Dayalı Öğrenme Algısı Ölçeği 20
maddelik dört faktörlü bir ölçek olarak geliştirilmiştir. Sosyal Ağlara Dayalı
Öğrenme Algısı Ölçeğinin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısının (α)=.90
(α)=.90, Kişiselleştirme alt boyutunda (α)=.921, Paylaşım alt boyutunda (α)=.888,
Etkileşime dayalı öğrenme alt boyutunda (α)=.704, Kullanım kolaylığı alt
boyutunda (α)=.701 olduğu ve açıklanan varyansın (% 58.14) değerlerine sahip
olduğu görülmektedir. Ayrıca, Pearson Moment Korelasyon analizi sonucunda
maddelerin toplam puanla yüksek düzeyde ilişki gösterdiği görülmektedir.
Modifikasyon indeksleri yardımı ile ideal değerlere ulaşan tek faktörlü yapı,
Sosyal Ağlara Dayalı Öğrenme Algısı Ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğunu,
ileride yapılacak araştırmalarda kullanılabileceğini göstermiştir.
sosyal ağlara dayalı öğrenme algısı sosyal web kolektif akıl ölçek geliştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.