attitude scale attitude towards medical education reliability validity
Bu çalışmada tıp fakültesi öğrencilerinin tıp
eğitimine ilişkin tutumlarının güvenilir ve geçerli bir şekilde ortaya
konabilmesi amacıyla bir ölçme aracı geliştirilmesi amaçlanmıştır. Temel
araştırma niteliğinde olan bu çalışma bir ölçek geliştirme çalışması olup, 41
maddelik ölçek deneme formu kullanılarak toplam 552 öğrenciden elde edilen
veriler üzerinden yürütülmüştür. Elde edilen verilerin analizinde; güvenirlik
için Cronbach alfa katsayısı, yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi ve
Doğrulayıcı Faktör Analizi, geçerliğe ek kanıt sağlamak için ise alt ve üst
gruplar arasında t testiuygulanmıştır. Verilerin faktör analizine uygunluğu
için ise Bartlett testi ve Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) testi yapılmıştır. 41 madde
için hesaplanan madde-toplam puan arası ilişkilerin 0,297 ile 0,719 arasında
değiştiği görülmüştür. Gerçekleştirilen AFA sonucunda birden fazla bileşene yük
veren, herhangi bir bileşen altında yer almayan ve ortak varyans (communality)
değerleri 0,32 altında yer alan toplam 13 madde ölçekten çıkarılmıştır. AFA
sonucunda ve promax döndürme işlemi yapıldıktan sonra özdeğeri 1,00’den büyük 6
bileşen bulunmuştur. Açıklanan toplam varyans oranı %62.237’dir. Doğrulayıcı
faktör analizinde hesaplanan uyum indeksleri ise; RMSEA= 0,067; CFI= 0.97; GFI=
0.84; AGFI= 0.80; RMR= 0.069 şeklinde elde edilmiştir. Elde edilen bulgular,
model uyumunun sağlandığını göstermektedir. Ölçeğin bütününe yönelik hesaplanan
alfa güvenirliği ise 0.933 olarak bulunmuştur. Buna ek olarak alt bileşenlere
ilişkin elde edilen alfa güvenirlik değerleri sırasıyla 0,85; 0,76; 0,81; 0,82;
0,80 ve 0,72 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulardan ölçeğin hekim
adaylarının tıp eğitimine yönelik tutumlarını güvenilir ve geçerli bir şekilde
ortaya koyabileceği düşünülmektedir.
tutum ölçeği tıp eğitimine yönelik tutum güvenirlik geçerlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 15 Sayı: 3 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.